Til dig, som er idrætslæ­rer og gerne vil til­by­de dine ele­ver DIF træ­ner 1

Sam­ar­bej­de med gym­na­si­et

Vi til­by­der kom­pe­ten­ce­gi­ven­de træ­ner­ud­dan­nel­ses­for­løb til ele­ver­ne i gym­na­si­et via deres idræt­sti­mer og idrætslæ­rer
Vi til­by­der kom­pe­ten­ce­gi­ven­de træ­ner­ud­dan­nel­ses­for­løb til ele­ver­ne i gym­na­si­et via deres idræt­sti­mer og idrætslæ­rer

DIF og Gym­na­siesko­lens Idrætslæ­rer­for­e­ning (GI)har ind­gå­et et sam­ar­bej­de, hvor for­må­let er at til­by­de et kom­pe­ten­ce­gi­ven­de træ­ner­ud­dan­nel­ses­for­løb til ele­ver­ne i gym­na­si­et. For­lø­bet tager ud­gangs­punkt i DIF’s træ­ner­ud­dan­nel­ses­struk­tur, som be­står af fire ni­veau­er - se den her. 

Hvad går det ud på?

Sam­ar­bej­det om­fat­ter i før­ste om­gang ni­veau 1 – også kal­det DIF Træ­ner 1. Ud­dan­nel­sen be­står af:

  • en idræt­ste­o­re­tisk del, som ele­ver­ne har mu­lig­hed for at er­hver­ve sig i gym­na­siesko­len
  • en spe­ci­a­li­se­ring inden for en be­stemt idræt, som de respek­ti­ve spe­ci­al­for­bund står for

Om­fan­get er i DIF-​regi no­mi­ne­ret til ca. 25 lek­tio­ner (uden for­be­re­del­se). Lek­tio­ner­ne kan evt. re­du­ce­res, da for­be­re­del­ses­ti­den kan med­reg­nes i disse.

Hvor­dan fun­ge­rer det?

Sam­ar­bej­det fun­ge­rer så­le­des, at den respek­ti­ve idrætslæ­rer til­mel­der sig for­lø­bet i be­gyn­del­sen af et sko­le­år. I løbet af idræts­un­der­vis­nin­gen skal ele­ver­ne gen­nem­gå det ind­hold, der er be­skre­vet i lek­tions­pla­nen.
Du kan hente lek­tions­pla­nen her

Det er op til idrætslæ­re­ren at vur­de­re, om DIF’s un­der­vis­nings­ma­te­ri­a­le skal be­nyt­tes, eller om em­ner­ne kan be­hand­les via andet ma­te­ri­a­le.

Når idrætslæ­re­ren har til­meldt sin klas­se, sen­der DIF et usb-​stik med po­wer­po­ints samt un­der­vis­nings­no­ter, som kan be­nyt­tes i for­bin­del­se med un­der­vis­nin­gen.

Når året er omme, ind­sen­der idrætslæ­re­ren en liste med data på de ele­ver, som har gen­nem­ført un­der­vis­nin­gen. Her­ef­ter vil idrætslæ­re­ren mod­ta­ge diplo­mer, som gives til ele­ver­ne.

Det får ele­ver­ne ud af ud­dan­nel­sen 

I for­bin­del­se med DIF's træ­ner­ud­dan­nel­ser er der ud­ar­bej­det en ud­byt­te­pro­fil for hvert ni­veau: 

1. Social-​ og sam­ar­bejds­kom­pe­ten­cer
Kom­mu­ni­ke­re med for­skel­li­ge in­ter­es­sen­ter (udø­ve­re, for­æl­dre, træ­ne­re, le­de­re).

2. Idræts­fag­li­ge kom­pe­ten­cer 

  • Ud­fø­re kor­rekt første­be­hand­ling af en akut op­stå­et skade (RICEM), kram­pe eller lign.
  • For­stå ud­vik­lings­mæs­si­ge for­skel­le på børn og voks­ne i for­hold til træ­nin­gen. 
  • Viden om fore­byg­gel­se af idræts­ska­der og be­tyd­nin­gen af kor­rekt genop­træ­ning.
  • Viden om mo­ti­ve­ren­de fak­to­rer i for­hold til det at dyrke idræt.

3. Or­ga­ni­sa­to­ri­ske og ad­mi­ni­stra­ti­ve kom­pe­ten­cer 

Kende de ad­mi­ni­stra­ti­ve op­ga­ver i for­bin­del­se med egen træ­ner­rol­le.

4. Pæ­da­go­gi­ske kom­pe­ten­cer 

  • For­stå og følge en år­s­plan.
  • Op­stil­le mål for træ­nin­gen (idræts­li­ge og so­ci­a­le mål).
  • Med ud­gangs­punkt i må­l­grup­pen kunne ud­væl­ge, igang­sæt­te og til­pas­se må­l­ret­te­de ak­ti­vi­te­ter.
  • Igang­sæt­te en mo­ti­ve­ren­de og læ­re­rig un­der­vis­ning.
  • Ud­væl­ge og over­ord­net for­kla­re ind­hol­det i et træ­nings­pro­gram – her­un­der op­varm­nings­pro­gram og ud­stræk­ning.
  • Skabe sam­men­hæng mel­lem op­stil­le­de mål for un­der­vis­nin­gen og den an­vend­te pæ­da­go­gik (me­to­dik, læ­rer­rol­le).
  • For­stå at der er for­skel­li­ge måder at lære på (se, høre, prøve mm.).

Un­der­vis­nings­ma­te­ri­a­ler 

Vi har ud­vik­let en række ma­te­ri­a­ler, som idrætslæ­re­ren er vel­kom­men til at be­nyt­te sig af. Alt ma­te­ri­a­let er som ud­gangs­punkt gra­tis. Em­ne­hæf­ter­ne kan hen­tes som PDF (gra­tis), men det er også mu­ligt at købe klas­se­sæt. E-​læringsmodulet er gra­tis.

Tre em­ne­hæf­ter som dæk­ker hele ind­hol­det:

Der­u­d­over:

  • Læ­rer­vej­led­ning som gen­nem­går, hvad ele­ver­ne skal have ud af de en­kel­te lek­tio­ner og hvil­ke emner, der kan tages op.
  • Un­der­vis­nings­no­ter til DIF's po­wer­po­ints, hvor emner og for­slag til dis­kus­sions­spørgs­mål er ud­før­ligt be­ar­bej­det.
  • Idræts­ska­de­kur­set som e-​læring 

Hvad er Idrætslæ­re­rens rolle?

Idrætslæ­re­rens rolle be­står i at til­mel­de sin klas­se, gen­nem­fø­re un­der­vis­nin­gen, vur­de­re om de en­kel­te ele­ver har op­nå­et et ac­cep­ta­belt ud­byt­te og ud­de­le be­vi­ser.

Hvad er DIF og GI's rolle?

DIF og GI stil­ler ma­te­ri­a­ler til rå­dig­hed samt sen­der diplo­mer til idrætslæ­re­ren ved sko­le­å­rets ud­gang.

Til­mel­ding via mail

Hvis du er in­ter­es­se­ret i at til­mel­de din klas­se til for­lø­bet, skal du sende:

  • Dit navn og e-​mail
  • Sko­lens navn og adres­se
  • Klas­se og antal ele­ver 

Mai­len sen­des til Ma­ri­an­ne Uhrskov, ud­dan­nel­se@dif.dk, tlf. 63 21 33 45

Efter endt for­løb

Sen­der du et Excel ark med:

  • Navne
  • evt. idræts­gren, de dyr­ker

Mai­len sen­des til Ma­ri­an­ne Uhrskov, ud­dan­nel­se@dif.dk, tlf. 63 21 33 45

For mere in­for­ma­tion

Har du nogle spørgs­mål til for­lø­bet eller sam­ar­bej­det, så skal du kon­tak­te:

  • An­dreas Schi­ør­ring (GI' be­sty­rel­se); 51 94 68 06, an­dreas.schio­er­ring@akat.dk
  • Emil Peter Søhus (Dan­marks Idræts­for­bund); 23 30 45 22, eps@dif.dk

Se også andre træ­ner­ud­dan­nel­ser i DIF

Ind­holds­ansvar­lig

DIF Udvikling
Info
Marianne Uhrskov
Marianne Uhrskov Koordinator
DIF Udvikling
Info
Emil Peter Søhus
Emil Peter Søhus Uddannelseskonsulent

DANSKE OLYMPISKE PARTNERE

PARTNERE

IOC´s TOPPARTNERE