Hvorfor arbejder DIF med esport?

DIF er den største børne- og ungeorganisation i Danmark med flere end 800.000 medlemmer under 18 år og er forpligtet til, at at børn og unge har et aktivt og sundt liv. Det gælder også inden for esporten. 

Mange børn og unge bruger mange timer foran skærmen hver dag med controller i hånden og headset på ørene. Det begejstrer, giver dem positive oplevelser og gør dem dygtigere. De kan eksempelvis være sammen med venner, blive mere kreative og bedre til engelsk.. Det er leg, træning og konkurrencer i noget, som de synes er sjovt og spændende.

Bagsiden af medaljen er desværre blandt andet, at tiden i gamerstolen langt fra får pulsen op og giver sved på panden, når løbesko og badebukser får lov at blive i skabet. Det vil DIF gerne gøre noget ved og står derfor sammen med idrættens aktører om at løfte esport og gaming ind i fremtiden på et oplyst og kompetent grundlag. 

Også arbejdet med inklusion; at alle børn og unge skal kunne være en del af fællesskabet via esporten, er i DIF's portefølje af vigtige temaer inden for esporten, ligesom en festival for bredden i esporten er. DIF er desuden indgangen til esport olympiske lege (eOL) i Danmark.  

DIF samler viden fra både andre og fra egne rækker og gør udfordringer og vindinger synlige for offentligheden. Og DIF skaber projekter og initiativer for at udvikle sporten samt støtter og hjælper esport og gaming godt på vej i en positiv retning.

Hvad er esport?

For DIF handler esport både om at spille fx Counter-Strike og League of Legends i foreningerne og om virtuelle sports- og idrætsspil som FIFA og Virtual Regatta samt e-cykling og e-sejlads.

7 fokusområder i DIF's arbejde med esporten - med mennesket og idrætten i centrum

  1. Fællesskab og rollemodeller
    Vi understøtter den type esport, hvor man kommer hinanden ved og indgår i et fysisk forankret fællesskab. For børn skal der være voksne rollemodeller og skarpe regler for opførsel, sprog og samvær.   
  2. Træning med nærvær
    Vi udvikler på esport aktiviteter sammen med esportforeninger, så træningerne indeholder aktiviteter, hvor man både ser hinanden i øjnene og bruger sin krop som en naturlig del af det at udvikle sine kompetencer i spillet. Vi tror på at store esportpræstationer kræver en helkropspræstation og en udvikling af sindet - og ikke blot en isoleret hånd- og fingerpræstation.  
  3. Digital udvikling
    Vi understøtter og udvikler på den naturlige digitale udvikling, som vi på daglig basis ser blandt vores forbund. Den digitale udvikling muliggør nye typer af hybrid-/simulatoresport, hvor man f.eks. kan cykle hele vinteren fra sin stue eller køre virtuel Formel1 helt uden at have et million-sponsorat i ryggen.   
  4. Mangfoldig og tilgængelig sport
    Vi tror på at den digitale udvikling er med til at gøre sporten mere mangfoldig, mere tilgængelig og mere spændende for udøveren. 
  5. Gaming med mening
    Vi tager afstand fra tankeløs, ensom og nedbrydende gaming uden kognitiv og social udvikling som del af idrættens foreningsliv.  
  6. Spil med ansvar
    Vi tager afstand fra (og aktiv stilling til) de spildesigns som bygger på afhængighed og gambling.  
  7. Mennesket før profit
    Vi tror på, at vi konstant skal forholde os til og arbejde med de spiludviklere, som muliggør og former morgendagens esport tilbud. Vi ved, at esporten allerede har godt fat i børn og unge – og vi ønsker, at de spil der udvikles nu og i fremtiden, udvikles med mennesket for øje. Vi har forståelse for, at spilindustrien er stor og konkurrencen hård blandt spiludviklerne. Vi har forståelse for, at spil skal være profitable for udvikleren, hvis man ønsker at spillet skal videreudvikles og leve op til nutidens standard for spil – men står fast på, at mennesket altid kommer før profitten.