TVÆRGÅENDE VÆRKTØJ

Ledelse og organisering

For at lykkes med ambitionerne for udvikling af dansk idræt er det en forudsætning, at både DIF, forbund og foreninger kontinuerligt arbejder for at udvise og udvikle verdensklasseledelse i idrætten.
For at lykkes med ambitionerne for udvikling af dansk idræt er det en forudsætning, at både DIF, forbund og foreninger kontinuerligt arbejder for at udvise og udvikle verdensklasseledelse i idrætten.
Vi vil skabe stærke og bæredygtige organisationer og foreninger gennem en inspirerende ledelseskultur, hvor medlemmer, frivillige og ansatte møder kompetente og engagerede ledere.

GOD LEDELSE ER FUNDAMENT FOR UDVIKLING AF IDRÆTTEN

For at lykkes med ambitionerne for udvikling af dansk idræt er det en forudsætning, at både DIF, forbund og foreninger kontinuerligt arbejder for at udvise og udvikle verdensklasseledelse i idrætten. Vi tiltrækker, udvikler og engagerer dygtige ledere, fordi idrætten er et naturligt sted at udvikle ledelseskompetencer, der er relevante for nutidens og fremtidens ledere.

Arbejdet for god ledelse skal føre til bedre beslutninger og mere stabilitet og handlekraft i både DIF, forbund og foreninger, så det er mere attraktivt at være leder. Med levende og mangfoldige ledelser, der formår at sætte retning, engagere og handle, skaber vi et stærkt fundament for fremtidens idræt.

FREM MOD 2030 VIL VI...

  • lancere ”Idrættens ledelsesgrundlag” for at etablere klare retningslinjer for ledelse i idrætten og give konkrete anbefalinger
    til udvikling af ledere og bestyrelser i DIF, forbund og foreninger.

  • styrke vores fokus på ledelseskvalitet og -stabilitet i forbundene gennem kompetenceudvikling, løbende evalueringer
    og sparring.

  • udvikle kendskabet til idrætten som en attraktiv arena til at styrke ledelseskompetencer, der anerkendes af arbejdsmarkedet. Særligt for at tiltrække unge ledere.

Fordele ved frivillighed i foreninger

At være frivillig i idrætten giver i en tidlig alder erfaringer med at samarbejde, kommunikere og organisere aktiviteter.