FIBU - Fremtidens idræt for børn og unge

Trivsel i sunde fællesskaber

Opdag DIF’s nye trivselsmetode for idrætsforeninger

Vi har lanceret en ny metode til at styrke trivsel i børne- og ungeidrætten. Metoden er udviklet som en del af projektet FIBU – Fremtidens Idræt for Børn og Unge og bygger på solidt vidensgrundlag og erfaringer fra workshops og analyser.

Her kan du læse om:

  • Hvordan metoden blev udviklet

  • Hvilket vidensgrundlag den bygger på

  • Hvordan den kan bruges i din idrætsforening

Du kan også tilmelde dig vores gratis trivselsworkshops og være blandt de første, der får besked, når vi snart åbner for tilmelding.

Metoden kort forklaret: 

Trivselsmetoden: HUSK

  • H står for HILS - altså det at føle sig godt modtaget, når man som barn og ung kommer til træning.

  • U står for UPS - det er okay at lave fejl, for det er en uundgåelig del af det at blive bedre.

  • S står for SMIL - at dyrke idræt i en forening skal være sjovt, skabe glæde og være et frirum.

  • K står for KLAP - at blive klappet af og blive anerkendt - af både ens træner, ens holdkammerater og af sig selv.

Sådan kan du arbejde med trivselsmetoden i din idrætsforening

Workshops for idrætsforeninger og forbund i DIF

Tilmeld dig til trivselsworkshop

DIF kommer til at udbyde 60 GRATIS workshops 2026-2027. Er du interesseret i at vide mere om vores trivselsworkshops, så skriv dig op her.

"Børn og unge trives i et idrætsfællesskab, når de kan involvere sig, udfolde sig, udvikle sig og oplever kropslig velvære, social velvære og mental velvære" Definition på trivslen i DIF-idrætten

Hent trivselsdefinition ned her (mere detaljeret)

Vejen til den nye trivselsmetode

HUSK

Fra viden til handling – en metode, der styrker trivsel i idrætten

Hvordan skaber man trygge og gode miljøer for børn og unge i idrætten? Det spørgsmål har vi i DIF sammen med 10 specialforbund arbejdet intensivt med.

På baggrund af ny viden om børns trivsel har vi udviklet en handlingsorienteret metode, der hedder HUSK. Den gør det nemt at arbejde systematisk med trivsel – uanset om du er træner, foreningsleder eller forælder.

HUSK er udviklet gennem workshops, test og udvælgelse af det mest effektive materiale. Resultatet er et enkelt og brugbart redskab:

  • For nye trænere: konkrete handlinger, der er lette at huske.

  • For erfarne trænere: nye værktøjer til at skabe endnu bedre rammer for udøverne.

  • For foreningsledere: en struktur for at arbejde strategisk med trivsel i foreningen.

  • For forældre: viden om, hvordan man bedst støtter sit barn i idrætten.

Ud over hovedmetoden HUSK har vi også udviklet OBS, der hjælper trænere og ledere med at handle, hvis et barn eller en ung oplever mistrivsel. Læs mere om den metode ved at klikke dig over i trivselsuniverset

Hvilket vidensgrundlagt står trivselsmetoden på?

Litteraturstudie af IDAN:

Disse faktorer er vigtige for trivsel i idrætsforeningerne:

  • Gode fællesskaber er den vigtigste faktor for trivslen i idrætsforeningerne.

  • En træner, der har ambitioner om udvikling frem for resultater, og som skaber et stærkt fællesskab med en sjov og inspirerende træning.

  • En træningskultur, der giver udøverne aktiv medbestemmelse i deres træning.

  • Forældre, der bakker op om og er nysgerrige på børnenes idrætsaktivitet uden at være overengagerede.

En organisering, der tydeligt placerer ansvaret for trivsel, og hvor der er fokus på at organisere aktiviteter og fællesskaber for, til og med de unge.

Konsensuskonference august 2024

DIF afholdt i august 2024 en konsensuskonference, hvor 13 forskere og eksperter deltog. Resultatet blev en række pejlemærker, der sætter en styrket retning i forhold til at fremme trivsel i idrætten.  

Trivsel i idrætsfællesskaber kendetegnes ved:

  • Have fokus på, at alle kan bidrage til, og er lige værdige i, fællesskabet.
  • Tage afsæt i børns rettigheder med udgangspunkt i viden om, hvordan børn og unge skal beskyttes, ved at have idrætstilbud, der passer til børn og unges udvikling og som giver mulighed for involvering.
  • Give børn og unge både frihed og ansvar.
  • Give børn og unge muligheder for at være sig selv.
  • Have formulerede og efterlevede værdier og rammer for, hvordan man skal opføre sig overfor hinanden.
  • Være inkluderende overfor forskellige børn og unge samt understøtte diversitet i fællesskabet med mangfoldige deltagelsesmuligheder.
  • Have ansvarlige og omsorgsfulde trænere og ledere, som aktivt skaber og understøtter samarbejde og et godt fællesskab med børn, unge og forældre.
  • Have fokus på indsats, mestring og udvikling som succeskriterier.
  • Have en øvende, eksperimenterende og legende tilgang.
  • Have alderssvarende træning og aktiviteter i passende mængder.

Forskere og eksperter bag anbefalingerne

Annemette Krabbe Chef for bekæmpelse af mistrivsel, Red Barnet
Bodil Borg Høj Lektor, VIA UC
Glen Nielsen Lektor, Københavns Universitet
Imran Rashid Speciallæge og forfatter, Center for digital sundhed
Janne Mortensen Sportspsykologisk konsulent, Mental motion
Jesper Nøddesbo Konsulent, coach og tidl. elitehåndboldspiller
Kenneth Aggerholm Professor, Norges Idrettshøgskole og VIA UC
Knud Aagaard Ryom Lektor i sundhedsfremme, Aarhus Universitet
Niels Nygaard Rossing Lektor, Aalborg Universitet
Peter Juul Elsborg Forsker, Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse
Peter Krustrup Professor i Sport og Sundhed, Syddansk Universitet
Sine Agergaard Professor og forskergruppeleder, Aalborg Universitet
Søren Østergaard Udviklingschef, Center for Ungdomsstudier
Thomas Skovgaard Facilitator, Professor, IOB, Active Living, Syddansk Universitet

10 forbund har bidraget til udviklingen af modellen

  • Dansk Golf Union 

  • Volleyball Danmark  

  • Dansk Karate Forbund  

  • Danmarks Basketball Forbund  

  • Dansk Ride Forbund 

  • Dansk Boldspils Union  

  • DanskHåndbold 

  • SvømDanmark  

  • Dansk Automobil Sports Union  

  • GymDanmark  

DIF anbefaler

Se her andet relevant arbejde, som også handler om trivsel

Har du spørgsmål?