Gå direkte til indhold

Økonomi

I forhold til DIF’s samlede økonomi (egne midler, samt privat og offentlig støtte) så anvendes midlerne ca. således:

  • 79 procent af DIF’s midler anvendes som direkte og indirekte støtte til vores 61 specialforbund, mhp. understøttelse og udvikling af ca. 9.000 lokalforeninger med ca. 1,9. mio. medemmer.

    Udspecificeret er det:

  • 72 procent som direkte tilskud til specialforbundene og Dansk Døve- Idræt og Dansk Handicap Idræts-forbund. Heri er også de lovbestemte tilskud til DBU og Team Danmark.
  • 7 procent som indirekte tilskud (kollektive forsikringer ift. de 9.000 lokalforeninger, skolereform, udvikling af nye medlemsformer og nye breddeidrætsaktiviteter mv.).

I forhold til den offentlige økonomiske støtte til DIF – og anvendelsen heraf, så følger uddybning herunder. Helt grundlæggende er foreningslivet i Danmark historisk set understøttet ved at

1. lokalforeninger modtager støtte ’nedefra’ via folkeoplysningsloven, og

2. landsforeninger/forbund modtager støtte ’oppefra’ via udlodningsloven.

Foreningslivet – herunder DIF-foreningsidrætten – understøttes altså både i forhold til det lokale fællesskab – og samhørighed i et nationalt fællesskab.

  • Herunder kan du få et overblik over, hvordan DIF's midler bliver fordelt ud i idrætsverdenen. Derudover findes et samlet overblik over indtægter og udgifter hos DIF og alle specialforbund.

    DIF's økonomi
    DIF har i 2013 opnået indtægter for overskudsandel fra Danske Lotterispil/Klasselotteriet samt finansielle indtægter på i alt 298.961 tkr. Indtægterne er i 2013 anvendt på følgende omkostningsgrupper: 

    Godt 79,8% (2012: 80,6%) af de samlede midler går enten direkte eller indirekte til DIF’s specialforbund samt Team Danmark. 

    De direkte tilskud udgør 70,8% (2012: 70,9%) og omfatter bloktilskud, særligt tilskud til TankeSport, DDI og DHIF, revisionstilskud, DIF/TD fælles forberedelsespulje, udviklingskonsulentordningen, strategisk udviklingspulje, tilskud til internationalt samarbejde samt de lovbestemte tilskud til Team Danmark og DBU. Af regnskabets note 28 fremgår specifikation af de direkte tilskud fordelt pr. forbund.

    De indirekte tilskud udgør 9,0% (2012: 9,7%) og omfatter de kollektive forsikringer, frivillighedspris, tilskud til SEDK, projekt fitness og breddeidrætsaktiviteter.

    Af de samlede midler går 1,5% (2012: 1,2%) til det olympiske og internationale arbejde samt antidoping arbejdet i form af dopingkontrol og oplysningsudvalget. Godt 6,3% (2012: 5,1%) af de samlede midler anvendes til DIF’s servicevirksomhed såsom uddannelsesvirksomhed, IT og kommunikation herunder analyse samt Idrætsliv. Stigningen skyldes primært engangsudgifter til Ekstranet/intranet, opgradering af hjemmeside samt ny visuel identitet.

    Administrationen, dvs. sekretariat, økonomi og HR og Administration og fællesudgifter anvender 6,4% (2012: 6,1%) af de samlede midler. Udgifter til bestyrelse, repræsentantskab, national og international mødevirksomhed samt udvalg udgør 2,1% (2012: 2,0%) af de samlede midler. Kontorudlejning og hotelfaciliteter anvender 0,7% (2012: 1,1%) mens der anvendes 3,2% (2012: 3,7%) til prioritetsrenter og afskrivninger på bygninger af de samlede midler. 


    Idrættens koncernregnskab – DIF familien
    DIF udarbejder årligt et ”Idrættens koncernregnskab” for DIF familien. Koncernregnskabet omhandler 2012, da det er det seneste år, hvor regnskaberne på nuværende tidspunkt er afsluttet for alle specialforbund.

    Helt overordnet er resultatopgørelsen for koncernregnskabet som følger:

    Resultatopgørelse i tkr.

    2012

    2011

    Ændring i tkr.

    Ændring i %

    Indtægter

    Tilskud fra Kulturministeriet, int. organisationer mv.

    369.975

    369.654

    321

    0%

    Tilskud fra Team Danmark

    78.982

    88.895

    -9.913

    -11%

    Sponsorer, rettigheder og entré

    366.743

    313.346

    53.397

    17%

    Kontingenter, licenser, turnerings-/deltagergebyr mv.

    193.889

    195.348

    -1.459

    -1%

    Uddannelses-/kursusindtægter

    43.564

    34.106

    9.458

    28%

    Renteindtægter og kursgevinster

    8.879

    8.533

    346

    4%

    Indtægter i alt

    1.062.032

    1.009.882

    52.150

    5%

    Udgifter

    Administration

    210.620

    199.464

    11.156

    6%

    Breddeaktiviteter

    263.300

    253.090

    10.210

    4%

    Eliteaktiviteter

    396.212

    358.644

    37.568

    10%

    Kommunikation- og marketingsudgifter

    71.571

    71.458

    113

    0%

    Uddannelsesaktiviteter

    57.221

    59.464

    -2.243

    -4%

    Mødevirksomhed

    27.954

    29.351

    -1.397

    -5%

    Renteudgifter og kurstab

    1.219

    1.372

    -153

    -11%

    Drift af Idrættens Hus, inkl. renter og afskrivninger

    30.522

    34.932

    -4.410

    -13%

    Udgifter i alt

    1.058.619

    1.007.775

    50.844

    5%

    Resultat

    3.413

    2.107

    1.306

    De samlede indtægter i 2012 udgør 1.062 mio. kr. eller en stigning på 5% i forhold til 2011. Ændringen skyldes primært afholdelse af og deltagelse i store mesterskaber, hvor DBU har afviklet u/21 EM i 2011 og været til slutrunde i Polen/Ukraine med herre A i 2012. Derudover har der været en væsentlig sponsoraktivitet i DIF i forhold til OL London 2012. Derudover har der været en stor efterspørgsel på DIF og specialforbundenes uddannelsesaktiviteter, hvilket er en glædelig udvikling.

    Koncernregnskabet er i høj grad påvirket af DIF og de 4 største specialforbund, idet de udgør godt 60% af omsætningen.

    Den samlede udvikling for de øvrige specialforbund er en pæn 4% stigning i indtægterne og en tilsvarende 2% udvikling i de samlede omkostninger, idet der er en forholdsvis stor stigning i udgifterne på breddeområdet (11%) og eliteområdet (6%) finansieret af tilbageholdenhed i udgifter til uddannelse og mødevirksomhed. 

    Af de samlede indtægter udgør DIF’s og forbundenes egne genererede indtægter 58% (2011: 54%)  og 42% (2011: 46%) fra offentlige indtægter, primært overskudsandelen fra Danske Lotterispil/Klasselotteriet, samt internationale organisationer som UEFA mv. Det skal således bemærkes, at hver gang det offentlige giver 1 krone, bidrager DIF og specialforbundne selv med 2 kroner til udvikling og drift af elite- og breddeidrætten i Danmark



    Mangfoldigheden blandt DIF idrætten er stor – også finansielt. 

    Som nævnt udgør DIF’s største forbund 60% af omsætningen og ser man på de 20 mindste forbund, udgør de blot 3% af den samlede omsætning. Samtidig udgør de offentlige tilskud over 85% af deres samlede indtægter for denne gruppe af specialforbund – en andel der er steget de sidste par år, og de er således fuldstændig afhængige af en kontinuitet i udviklingen i tilskuddet. 

    Af DIF’s 61 specialforbund har næsten halvdelen (27 specialforbund) en omsætning under 4 mio. kr. Samtidig udgør de 4 største forbund halvdelen af den samlede aktivitet målt i omsætning, herunder udgør de over 80% af de samlede sponsorindtægter. Det er en tendens igennem de seneste år, at det er mere og mere vanskeligt at indgå sponsoraftaler for de enkelte idrætter, og det er ”kun” de absolut største idrætter, hvor det er muligt at skabe fornuftige aftale. 

    De samlede udgifter kan i 2012 opgøres til 1.059 mio. kr., heraf udgør de samlede lønudgifter 302 mio. kr. De samlede udgifter er steget med 5% i forhold til 2011, primært som følge af stigning i udgifter til bredde- og elitearbejdet, herunder afvikling af EM, internationale mesterskaber (DBU og DHF) og afvikling af de olympiske lege i London 2012. DIF og specialforbundene benytter godt 37% (2011: 35%) direkte til eliteaktiviteter og 25% (2011: 25%) direkte til breddeaktiviteter. 

    DIF og specialforbundene anvender således næsten 400 mio. kr. til eliteidræt – en stigende tendens der ser ud til at fortsætte i takt med at det bliver mere og mere omkostningstungt at varetage eliteidræt på internationalt niveau og i takt med, at Team Danmarks forventninger og krav øges. Team Danmark har i 2012 bidraget direkte til eliteidrætten med ca. 80 mio. kr. eller ca. 20% af de samlede udgifter til eliteidrætten.  

    Set over den seneste årrække har fordelingen af udgifterne været stort set uændret og ikke påvirket synderligt af størrelsen af forbundene, men som nævnt er der en klar tendens i retning af, at en større og større del af de samlede udgifter anvendes til eliteidræt, jf. ovenfor, hos de mindre og mellemstore forbund.

    Den samlede balance pr. 31. december 2012 er som følger:

    Balance

    2011

    2012

    Ændring i kr.

    Ændring i %

    Aktiver

    Anlægsaktiver

    296.966

    293.158

    -3.808

    -1%

    Finansielle anlægsaktiver

    77.807

    73.774

    -4.033

    -5%

    Likvider

    242.299

    261.345

    19.046

    8%

    Tilgodehavender

    173.864

    152.207

    -21.657

    -12%

    Varelager

    5.792

    6.131

    339

    6%

    Aktiver i alt

    796.728

    786.615

    -10.113

    -1%

    Passiver

    Egenkapital

    274.708

    272.583

    -2.125

    -1%

    Hensættelser

    78.984

    65.077

    -13.907

    -18%

    Kortfristet gæld

    261.023

    265.464

    4.441

    2%

    Langfristet gæld

    182.013

    183.491

    1.478

    1%

    Passiver i alt

    796.728

    786.615

    10.113

    -1%






    Som det fremgår af oversigten, udgør den samlede balancesum 786 mio. kr. og egenkapitalen udgør 273 mio. kr.. Af den samlede egenkapital udgør DIF og de 4 største specialforbund næsten 75%. Med udgangen af 2012 havde 8 specialforbund negativ egenkapital på i alt 7,7 mio. kr. mod 6,0 mio. kr. i 2011. Ændringen skal ses i lyset af et enkelt specialforbund.

    DIF-familien har ultimo 2012 en soliditetsgrad på 35% og en likviditetsgrad på 1,56 eller på niveau med 2011.

  • Udover ovennævnte har DIF pr. 1.1.2018 sammen med syv andre hovedorganisationer fået ansvaret for fordelingen af midler i de nye Lokalforeningspuljer, der samlet rummer +72 mio. kr. årligt.  Midlerne fordeles kun til lokale foreninger, og ikke til DIF eller specialforbund herunder.

    Politisk aftale om lokalforeningspuljern.

  • Repræsentantskabet vedtog på årsmødet 30. april 2016 en ny økonomisk støttestruktur som trådte i kraft 1. januar 2018.
     
  • Danmarks Idrætsforbund (DIF) modtager tilsvarende resten af ForeningsDanmark hvert år en andel af udlodningsmidlerne (de tidl. tipsmidler), ca. 300 mio. kr., som primært anvendes til understøttelse af vores 61 landsdækkende specialforbund. De enkelte forbund anvender tilskuddet til bl.a. foreningsudvikling af de lokale foreninger, kursus- og uddannelsesaktiviteter (fx leder og træneruddannelse) for DIF-idrættens omkring 470.000 frivillige, samt organisering af stævner og turneringer mv. Bemærk at der uddeles ikke udlodningsmidler direkte til lokalforeninger fra DIF.

    DIF uddeler årligt ca. 94 procent af udlodningsmidlerne direkte til idræts-/foreningsformål. Beløbet inkluderer en kerneydelse på 88 procent samt støttefunktioner på 6 procent. Der anvendes under 6 procent på administration i DIF.

    Fordelingsmetoden er i øvrigt tilsvarende hovedparten af foreningslivet, hvor midlerne også primært tildeles til selvstændige landsorganisationer (fx en spejderbevægelse, et oplysningsforbund eller en politisk ungdomsorganisation), som derefter understøtter lokalforeninger ud fra landsorganisationens formål og virke.

    Udlodningsloven.

    Politisk aftale om udlodningsmidlerne.
  • Hvor udlodningsmidler tilgår landsorganisationer, så tilgår folkeoplysningsmidlerne alene lokale foreninger. Det er kommunerne der uddeler folkeoplysningsmidler, og DIF har ikke nogen rolle ift. uddelingen heraf. DIF arbejder dog for at sikre foreningslivets økonomisk rammevilkår generelt, herunder er også folkeoplysningsmidlerne.

    Læs Folkeoplysningsloven.

  • Herunder kan du læse om honoreringen af DIF's bestyrelse og om retningslinjerne på blandt andet rejseområdet.

    HONORERING AF DIF´S BESTYRELSE

     

    Formand:

     

    Honorar

    Formanden for DIF, Niels Nygaard, modtager et årligt honorar på 915.000 kroner (2018), som reguleres årligt i henhold til reglerne for offentligt ansatte. Honoraret er fastsat ud fra en forventning om, at hvervet for formand kan varetages indenfor en tidsramme svarende til en fuldtidsstilling. Formanden kan ikke uden en skriftlig godkendelse fra bestyrelsen påtage sig andre opgaver end formandsposten for DIF.

    Formanden har desuden ret til fri bil, telefon og avishold.

     

    Pension

    Pensionen udgør 20% af ovenstående, svarende til 183.000 kroner.

     

    Efterløn

    En formand kan have ret til efterløn, når han stopper. Efterløn er et engangsbeløb og udregnes på følgende måde:

    Efter en fuld valgperiode (to år) = 6 måneders honorar+frikøb

    Efter to fulde valgperioder (fire år) = 9 måneders honorar+frikøb

    Efter tre fulde valgperioder (seks år) = 12 måneders honorar+frikøb

     

    Efterløn udbetales i tilfælde af dødsfald til arvinger. Efterløn ophører automatisk ved overgang til pension efter gældende regler (70 år).

     

    To næstformænd

     

    Honorar

    De to næstformænd får hver et honorar på 253.000 kr. (2018), som bliver reguleret årligt med reglerne for Finansministeriets lønoversigt pr. 1. april.

     

    Øvrige bestyrelsesmedlemmer

    De øvrige bestyrelsesmedlemmer modtager ikke honorar. Hvis der er opgaver, som ikke falder ind under det ordinære bestyrelsesarbejde, kan medlemmerne være berettiget til kompensation/frikøb. I 2017 blev der udbetalt cirka 200.000 kroner i frikøb til den øvrige bestyrelse.

     

    Alle bestyrelsesmedlemmer har ret til fri mobiltelefon, en iPad og en internetforbindelse samt abonnement på en landsdækkende avis. Desuden har de ret til et årligt sundhedscheck.

     

    Deltagelse i OL udløser ikke kompensation.

     

    Rejse- og transportomkostninger godtgøres efter statens regler for området.

     

    Hvis et bestyrelsesmedlem modtager honorarer for udvalgs- eller bestyrelsesarbejde, der udføreres i egenskab af deres medlemskab af DIF’s bestyrelse, skal disse videregives til DIF – med mindre DIF’s bestyrelse bestemmer andet.

     

    Nærmere om rejseudgifter, fortæring og repræsentation

     

    Rejseudgifter

    Det er DIF’s overordnede politik, at medarbejdere og folkevalgte skal kunne rejse for forbundet uden ekstra udgifter for den enkelte og under rimelige forhold.

     

    Det er ligeledes DIF’s politik, at der skal rejses så økonomisk fornuftigt som muligt, uden at dette medfører væsentlig ekstra rejsetid eller forhindrer en rimelig fleksibilitet.

     

    Flyrejser

    Flyrejser foretages som hovedregel på økonomiklasse. Flybilletter bestilles via de rejsebureauer, som DIF har en samarbejdsaftale med.

     

    Ved bestilling af flybilletter skal det oplyses ved navn, hvem der deltager i rejsen samt formål/anledning, således at det automatisk bliver påført regningen fra rejsebureauet, uanset om det er indlands- eller udlandsrejse.

     

    Ved valg af transportmiddel skal det vurderes, hvilke rejseform der er billigst totalt set. Det er den attestationsberettigede samt den person, der bestiller rejsen, som er ansvarlig for, at denne vurdering finder sted. Det kan i visse tilfælde være billigere f.eks. at flyve til Aalborg og tage taxa til/fra lufthavn og mødestedet fremfor at køre selv, når omkostninger til færge, kilometer penge, ulempegodtgørelse pr. km., fortæring og ikke mindst totalt tidsforbrug opgøres.

     

    Fortæringsudgifter

    Fortæringsudgifter i forbindelse med rejser og møder afholdes efter regning, idet det bemærkes, at udgiften godtgøres med et beløb svarende til udgiften for et rimeligt normalt måltid.

     

    Ved vurdering af rimeligt normalt måltid skal det afholdes i et niveau, der står i et rimeligt forhold til deltagere og anledning.

     

    Såfremt det findes hensigtsmæssigt, ydes der i særlige tilfælde i stedet for godtgørelse af faktiske udgifter godtgørelser iht. statens takster. Ved olympiske lege anvendes eksempelvis godtgørelser fremfor refusion efter regning.

     


     

    Repræsentation

    Repræsentationsudgifter, der godtgøres efter regning, skal være påført deltagere og anledning.

     

    Omkostninger til repræsentation skal afholdes i et niveau, der står i et rimeligt forhold til deltagere og anledning.

     

    Mødevirksomhed

    Udgifter til møder refunderes efter godkendt afregningsbilag. På afregningsbilaget skal fremgå deltagere i mødet og anledningen herfor.

     

    Det henstilles til alle, at man forsøger at planlægge sin mødevirksomhed så økonomisk og rationelt som muligt. F.eks. have flere møder i samme landsdel på samme dag og derved spare både tid og rejseomkostninger.


    PDF fil åbnes her
  • Herunder kan du læse om DIF's rejse- og gavepolitik.

    REJSEPOLITIK 

    Idrætsverdenen er international og derfor foretager repræsentanter for Danmarks Idrætsforbund, bestyrelsesmedlemmer, folkevalgte og personale rejser i organisationens tjeneste. 

    Enhver rejse skal foregå i organisationens tjeneste og skal have et legitimt, organisatorisk formål.

    Folkevalgte og personale skal kunne rejse for forbundet uden ekstra udgif-ter for den enkelte og under rimelige forhold. 

    Der skal rejses så økonomisk fornuftigt som muligt, uden at dette princip dog må medføre væsentlig ekstra rejsetid eller forhindre en rimelig fleksibi-litet for den rejsende.

    Flyrejser foretages som hovedregel på økonomiklasse. Hvis rejsen er af længere varighed, det vil sige over 6 timer, kan der flyves i andre kategorier som økonomi+ eller tilsvarende. Hvis omstændighederne nødvendiggør det, f.eks. mødeaktiviteterne på destinationen eller rejsens ekstraordinært lan-ge varighed, kan der flyves på businessclass eller tilsvarende.

    Omkostninger til den rejsendes egen forplejning under tjenesterejser godt-gøres med et beløb svarende til udgiften for et normalt måltid. 

    Omkostninger til repræsentation i forbundets interesse i forbindelse med rejsens formål skal afholdes på et niveau, der står i et rimeligt forhold til deltagere og anledning. I offentlige regi andrager det ca. 800 kr., hvilket og-så er de retningslinjer, som DIF følger. 

    Tildeling af evt. bonuspoint skal for både politikere og ansatte i DIF bruges i tjenesteøjemed. 
      
    Ved olympiske lege ydes godtgørelser efter statens regler herfor og ikke refusion af udgifter efter regning. 

    GAVEPOLITIK 

    I den internationale idrætsverden er det kutyme, at der udveksles gaver af symbolsk værdi mellem samarbejdspartnere. DIF følger IOC’s anbefalinger om udveksling af gaver. 

    En gave kan være og er ofte fysisk løsøre, men en gave kan også have ka-rakter af belønning, tjeneste eller andre personlige fordele.

    Repræsentanter for DIF kan personligt modtage symbolske gaver af en værdi på op til 750 kr. fra en organisation eller en person, som samarbejder med DIF. Repræsentanter for DIF kan tilsvarende give gaver til samarbejds-partnere af en værdi på op til 750 kr.

    I internationale sammenhænge kan afvisning af en gave af større værdi, grundet kulturelle forskelle, føre til forlegenhed for gavegiver. I så fald kan gaven modtages, men modtageren af gaven skal efterfølgende orientere DIF’s direktion henholdsvis bestyrelsen om gavemodtagelsen, og gaven skal tilgå DIF. 

    Der må uanset beløbets størrelse ikke gives eller modtages kontanter eller værdipapirer, som svarer til kontanter. 

    Repræsentanter for DIF kan ikke give eller modtage gaver, når der til gaven er knyttet en aftale eller en forventning, direkte eller indirekte, om en mod-ydelse. Dette gælder uanset gavens og modydelsens karakter og værdi. 

Indholdsansvarlig
Lasse LyckPA-KonsulentDIF Public Affairslly@dif.dkTelefon: 43 26 20 57Mobil: 24 90 41 26
Michael HedelundPA-KonsulentDIF Public Affairsmic@dif.dkTelefon: 43 26 20 11Mobil: 60 21 37 22
Indholdsansvarlig

Information omkring brug af cookies
Hjemmesiden bruger cookies. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også infomation om, hvordan du bruger dif.dk. Årsagen er, at vi gerne vil forbedre den for dig og alle andre. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre ind på siden, accepterer du vores brug af cookies.




Accepter