Idrætten Skaber Livsbaner
Indsats for unge mellem 18 og 29 år
Startblokkens indsats for unge mellem 18 og 29 år tager udgangspunkt i fællesskab, trivsel, idræt og succesoplevelser.
Mange af de unge, der deltager i Startblokken, har brug for tid til at skabe en større balance i deres hverdag, før de kan tænke i job eller uddannelse.
Med udgangspunkt i et stærkt fællesskab blandt ligesindede arbejder Startblokken på at give de unge kompetencer til at skabe en meningsfuld hverdag efter eget ønske.
I videoen nedenfor møder du tre unge fra vores indsats i Viborg, der sætter ord på, hvad Startblokken betyder for dem – og hvad de drømmer om for fremtiden.
De unges
forløb
Den unges rejse i Startblokken består af fire faser. Faserne kalder vi øvebaner.
De fire øvebaner er designet til målgruppen mellem 18 og 29 år. Det er denne målgruppe, man som ny klub og kommune i Startblokken lægger ud med. Der skal på sigt udtænkes andre tiltag for borgere i andre aldersgrupper.
Indsatsdelen for ungemålgruppen består af fire overordnede øvebaner, hvor de unge får mulighed for at øve sig på en række forskellige kompetencer. Der ansættes brobyggere, som står for undervisning og udvikling af de unge - og for at bygge bro mellem de unge og mulige arbejdspladser eller uddannelsessteder.
Brobyggerne har en central rolle som den primære kontakt til de unge under hele forløbet og er samtidigt bindeled til de kommunale sagsbehandlere. Brobyggerne har sammen med kommunen en central rolle i at tilrettelægge indsatsen og dermed vurdere, hvilke øvebaner den enkelte unge er parat til.
Idrætslivet
Idrætslivet er en obligatorisk øvebane for alle unge deltagere, hvor de indgår i ugentlig fysisk og fællesskabende idrætsaktivitet (eventuelt supplerende sociale arrangementer) i deres lokalområde.
Her får de unge mulighed for at øve sig på helt basale livsmestringskompetencer, som for eksempel at udføre fysisk aktivitet, indgå i mindre sociale fællesskaber og sociale dynamikker.
Øvebanen udføres primært i samarbejde med breddeklubberne og ønsket er at skabe et inkluderende fællesskab, hvor alle kan være med.
Klublivet
Klublivet er en øvebane, hvor der i tillæg til idrætslivet (øvebane 1) indgår et organiseret klubfællesskab. Den overordnet ide er place then train, det vil sige, at klubben bliver øvebanen for de unge, så de kan øve sig i at indgå i en job- eller uddannelseskontekst.
Der udvikles et konkret øveprogram med klubben, hvor følgende aktiviteter kan inddrages:
- Beskæftigelsesaktiviteter: De unge løser hverdagsopgaver i forbindelse med eksempelvis kampdage eller sociale arrangementer.
- Rollemodelsaktiviteter: Møde/træne med de professionelle spillere eller møde tidligere deltagere på indsatsen, som kan fungere som rollemodeller.
- Place-then-train-uddannelse: En uddannelsesaktivitet, hvor der med de unge reflekteres over de aktiviteter og udfordringer, de oplever i øvebanen i klubben, og hvordan det kan oversættes til job og uddannelseskontekster.
- Brobygning til erhvervs- og uddannelseslivet: Her spiller brobyggeren og klubben en central rolle i at facilitere og støtte den unge i processen – og sætte egne netværk aktivt i spil.
- Livsveje: Her giver eksempelvis medarbejdere eller spillere fra klubben, medarbejdere i virksomheder tilhørende klubbens erhvervsnetværk eller andre meningsfulde personer, der kan hentes ind, inspiration til de unge omkring livsdrømme, job eller uddannelsesretning.
Erhvervs- og uddannelseslivet
Erhvervs- og uddannelseslivet bygger oven på de to foregående øvebaner, når de unge er parat til næste skridt. For mange af de unge er dette skridt meget stort og kan virke uoverskueligt. Denne opgave må ikke undervurderes, og det vil være en central del af brobyggerens ansvar at sikre, at denne overgang bliver en succes for den unge.
I denne øvebane kan der vælges mellem en række forskellige aktiviteter:
- Virksomhedsaktivitet – herunder virksomhedspraktik eller beskæftigelse i form af en jobstilling med ordinære løntimer.
- Uddannelsesaktivitet – herunder uddannelsesforløb på en uddannelse uden for idræts- og klublivet eller en træner-uddannelse.
- Mentorordning – enten via kommune, virksomhed eller uddannelsessted.
Hverdagslivet
Hverdagslivet er en øvebane, hvor de støttende faktorer og hjælpemidler, der har styrket de unge i øvebane 1, 2 og 3, nedjusteres, og hvor den unge skal blive selvstændig, kunne stå på egne ben i hverdagen og måske selv begynde at støtte andre unge.
De unge vil stadig kunne indgå i Idrætslivet (øvebane 1) eller klublivet (øvebane 2), men vil nu påtage sig en ny rolle i idræts- og klubfællesskabet. De unge vil kunne indgå gennem:
- Rollemodels-aktiviteter: Som rollemodeller for nye unge i indsatsen.
- Alumni-aktiviteter: De unge kan vende tilbage til idræts- og klubfællesskaberne og indgå en gang imellem i specifikke aktiviteter i øvebane 1 eller 2.
- Tilbagefaldsaktivitet: Hvis de unge falder ud af uddannelse eller beskæftigelse, kan de blive inddraget i visse aktiviteter i øvebane 1-3 med det formål at få dem hurtigt tilbage i uddannelse eller beskæftigelse.
Oscar sætter ord på sit forløb
Det er ikke nemt at stå uden for fællesskabet. Det ved Oscar, der selv har haft svært ved at finde vej til job og uddannelse. Nu er Oscar søgt ind på elektrikeruddannelsen. Mød ham her, hvor han sætter ord på sit forløb i Startblokken hos FCK i København.