De frivillige

Brænder for at give tilbage til foreningslivet

 

Af: Laura Andersen



Mohamed Agha er født i Libanon, hvor han har oplevet krig og ødelæggelse. Da han kom til Danmark, havde han svært ved at lære dansk, men fodbold lærte ham sproget og en række andre værdier. Derfor er Mohamed frivillig i AaB, hvor han vil videregive de værdier, der blev afgørende for ham selv. 

 

Når man hører Mohamed Agha fortælle sin historie på klingende jysk, er det svært ikke at blive rørt. Han fortæller om sin opvækst med ro og sikkerhed i stemmen, selvom han har haft en hård start på livet.

 

Mohamed er født i en flygtningelejr og kom til Danmark i 1992, hvor han har boet lige siden. Han bor nu i Aalborg, hvor han arbejder som socialrådgiver. Samtidig er han integrationsmedarbejder og fodboldtræner i fodboldklubben AaB, hvor han bruger en stor del af sin fritid.

"Jeg vil gerne give det videre, som fodboldklubberne har givet mig. Der er mange udsatte børn, der har problemer derhjemme. Det kan både være etniske danskere og børn med anden etnisk baggrund"

Vil give tilbage

Mohamed har en helt særlig grund til at engagere sig så meget i at være frivillig. Han har nemlig været meget igennem, før han blev socialrådgiver i Aalborg og fodboldtræner i AaB. 

 

”Jeg kom til Danmark i januar 1992 direkte fra et land i krig. Jeg havde set folk blive slået ihjel, og jeg havde en del ting, der var traumatiserende. Så da jeg startede i en modtagerklasse, kunne jeg overhovedet ikke tale dansk,” fortæller Mohamed.

 

Da sommeren begyndte at nærme sig, var de meget skeptiske i skolen. Lærerne kunne ikke forstå, hvorfor Mohamed ikke kunne sig noget på dansk overhovedet. Men sommeren 1992 indtraf, og det var ikke kun Danmark, der gik fuldstændig fodbold-amok. Det gjorde Mohamed nemlig også.

 

”Efter Danmark vandt EM i 1992, var vi ude og spille fodbold hver dag. Jeg blev en del af klubben, der hurtigt begyndte at lære mig sproget. Jeg lærte dansk igennem fodbold, og jeg lærte vigtigheden af at respektere andre,” lyder det fra Mohamed.

 

Derfor fik lærerne på den lokale skole også et stort chok, da Mohamed vendte tilbage til skolebænken i august.

 

”Jeg gik direkte hen til den lærer, som jeg havde haft i modtagerklassen og spurgte ham, om jeg kunne blive rykket til en almindelig klasse. Det gjorde jeg selvfølgelig på dansk. Han troede, at jeg havde en tvillingebror, der kunne dansk. Han kunne slet ikke forstå det,” forklarer Mohamed med stor glæde i stemmen.

 

Det er derfor, at Mohamed bruger så mange timer i klubben hver eneste uge. Han vil nemlig give tilbage det foreningsliv, der har været fuldstændig afgørende for hans eget liv og udvikling.

 

”Jeg vil gerne give det videre, som fodboldklubberne har givet mig. Der er mange udsatte børn, der har problemer derhjemme. Det kan både være etniske danskere og børn med anden etnisk baggrund. Men uanset hvad vil jeg gerne være med til at støtte og guide dem,” understreger han.

 

Fodbold lærer ansvarlighed og forståelse

Mohamed er i dag 41 år og har to børn på henholdsvis 17 og 11 år. Når han ikke er på arbejde, er han at finde på grønsværen i AaB, hvor han har stort fokus på de værdier, som fodbold kan give.

 

”Fodbold fylder meget for mig. Fodboldsproget er unikt, og alle kan lære det sprog. På en fodboldbane er du nødt til at kompensere for hinanden og vise en forståelse for hinandens styrker og svagheder. Fodbold kan lære dig, at sammen er vi stærkere,” forklarer Mohamed.

 

Han forsøger også at lære drengene på holdet om de demokratiske værdier. Hvis de eksempelvis skal have en ekstratræning på en lørdag, så er det op til fællesskabet at beslutte, hvornår den skal ligge.

 

”Jeg er godt med på, at teenagere har brug for at sove. Så er det smart, at træningen ligger klokken 10? Skal vi i stedet sige klokken 16? Jeg prøver at forklare drengene, at de demokratiske værdier også handler om, at du selv er med til at vælge,” lyder det fra træneren. 

 

Siden sommeren har Mohamed været træner for et U19-hold. Det betyder, at han bruger noget mere tid i klubben end normalt, da der har været en stor tilslutning til holdet.

 

”Der manglede en træner på holdet, men de havde egentlig kun tre spillere. Lige pludselig væltede det ind med spillere, mens min egen søn også skiftede fra Hobro til AaB. Vi startede med tre, og pludselig var der 53,” fortæller Mohamed.

 

Det er en stor udfordring at være træner for en så stor flok drenge. For det første kræver det meget tid at planlægge en træning for 53 personer, men Mohamed mener også, at han har andre opgaver end blot at træne dem.

 

”Det handler ikke kun om at være træner, det handler om at integrere de her drenge. Vi har nok 70 procent nydanskere, men de er alle sammen født i Danmark. Det har krævet noget mere, at de skal forstå, at træningen starter kl. 18.15, fordi de ikke har spillet, siden de var små og lært det dengang. Det skal være pædagogisk, men det må ikke være for blødt i forhold til teenagere generelt,” understreger Mohamed.

 

Der er ingen tvivl om, at holdet er populært. Henover vinteren har Mohamed fået henvendelser fra ti spillere, der gerne vil starte på holdet. Otte ud af de ti er etniske danske drenge, der bare har hørt om, at der er fedt miljø i klubben, fortæller Mohamed.

 

Get2Fodboldskole er en succes

Mohamed er både træner og integrationsmedarbejder i AaB. Som integrationsmedarbejder har han et tæt samarbejde med Get2Sport, der understøtter klubbens arbejde. Særligt Get2Fodboldskolerne har været en stor del af redskaberne hos AaB.

 

”Vi har brugt Get2Fodboldskolerne på to niveauer. For det første har vi brugt dem til at hjælpe de børn, der har det svært og måske ikke har råd til at betale for DBU’s fodboldskole. Samtidig har vi brugt dem til at få trænere til klubben. Fordi vi har kunne give dem løn, har det været attraktivt,” forklarer Mohamed.

 

AaB har også brugt Get2Fodboldskoler til at få flere piger til klubben. Det gælder både for spillerne, men også for trænerne.

 

”Vi har haft fokus på pigerne, der er færre af i forhold til drengene. Der var dog 25 piger af de 100 børn, vi havde på fodboldskole i sommer. Samtidig har vi også prøvet at få pigerne til at være trænere, fordi piger tiltrækker andre piger,” lyder det fra træneren.

 

Selvom der deltog en del piger i sommerens fodboldskole, er der stadig plads til forbedring. Der er nemlig fortsat et stykke fra at deltage i en fodboldskole i sommerferien og så til at starte fast i klubben. Men det er en proces, som AaB er i gang med.

 

”Der er plads til forbedring, men piger kræver noget helt andet, fordi kulturen og pigernes familie spiller en rolle. Jeg synes dog virkelig, at vi begynder at se en fremgang. Processen er langsommere end med drengene, men den er i gang,” understreger Mohamed.

 

Synlighed og samtaler

Mohamed Agha er meget glad for det samarbejde, som AaB har med Get2Sport. Det er vigtigt for AaB at have Get2Sport, som de kan sparre med i forhold til de dilemmaer, der kan opstå, når man har med unge mennesker og integration at gøre.

 

”Samarbejdet betyder meget. Jeg vil sige, at vi er afhængige af det for at kunne lave den her integrationsindsats. Det gør også, at AaB er længere fremme end mange andre klubber,” fortæller Mohamed.

 

Mohamed forklarer, at integrationsindsatsen ikke kun sker i klubben. For ham er det vigtigt at være til stede rundt omkring i lokalområdet.

 

”Det er nemt at tage imod en integreret spiller. Det er sværere at tage imod en flygtninge, der måske er på vej ud i noget tvivlsomt og få dem til at spille fodbold og få noget fornuftigt at gå op i. Det kræver synlighed og samtaler. Jeg er til stede rundt om i lokalområdet, hvor jeg taler med drengene og joker med dem. Det handler om at være synlig – ikke om at lave et flot opslag på Facebook,” understreger han.

 

Mohamed er stolt af den udvikling, som AaB har været igennem. Samtidig er han lykkelig over den opbakning, som klubben har vist.

 

”Jeg er stolt af, hvordan det rykker. Det har været et langt sejt træk, hvor vi hele tiden har set en udvikling. Det sidste års tid har det virkelig rykket. Jeg er også meget stolt over den tilgang, som AaB har. Vi har en formand, der virkelig vil gøre en forskel med den her indsats. Det gør, at det er nemt at være i. Så får man et anden drive til at fortsætte,” afslutter han med sin jyske dialekt.