Nyt projekt i DIF-idrætten

DIF x Community

DIF har en ambition om at udvikle nye typer af idrætsfællesskaber. DIF x Community er et projekt der taler ind i de nye og mere community-orienteret idrætstendenser.
DIF har en ambition om at udvikle nye typer af idrætsfællesskaber. DIF x Community er et projekt der taler ind i de nye og mere community-orienteret idrætstendenser.

Formål

  • At skabe og udvikle nye communityorienterede aktiviteter for de 18-30 årige i udvalgte idrætsforeninger/fællesskaber på baggrund af et studieforløb for deltagende forbund og foreninger. 

  • At opnå erfaringer og viden ift. om de nye community-indsatser skaber værdi for klubberne – det kan være med henblik på nye medlemmer, nye typer af frivillige eller mere energi i klubben. 

  • At kortlægge om projektet og dets metode kan danne grundlag for en større indsats inden for community-idrætten.

Hvad er community-idræt?

For mange giver det at være fysisk aktiv inden for et idrætsfællesskab også  mulighed for at identificere sig med selve idrætten samt udvikle miljøet rundt om den.

Typisk sker dette gennem en række add-on-aktiviteter, som både styrker tilknytningen til den enkelte idræt men også selve miljøet rundt om idrætten.

Gennem de senere år har både kommercielle og selvorganiserede aktører samt visse foreningsmiljøer formået at koble idrætten med nye og stærke interessefællesskaber, hvor add-on-aktiviteterne kan være lige så essentielle som selve idrætsdeltagelsen.

Det skal  således både være muligt at være aktiv, drikke kaffe, lave podcast, udvikle tøjbrands, lave identitetsskabende merchandise, afholde idrætsfestivaller/minievents samt helt uformelt at dele erfaringer og viden på tværs af miljøet. Vi ser bl.a. disse community-fællesskaber i surf, ski- og skatekulturen og i visse former for løbe- og cykelmiljøer.

"Vi ved at det altid er fællesskabet der får folk til at blive. Tak for et fedt projekt, der har givet energi og fokus!" Skiklubben Hareskov
Projektramme

Hvordan lykkes vi?

De involverede foreninger modtager 'seedmoney' og skal endvidere deltage i et nyskabende og målrettet studieforløb. Studieforløbet giver deltagerne inspiration, værktøjer og metoder som understøtter udviklingen af nye community-indsatser i foreningerne. 

Tilstedeværelse på sociale medier er et vigtigt element ift. at tiltrække og involvere målgruppen. De sociale medier understøtter også den fælles identitet som udgør community-fællesskabet. I studieforløbet er derfor fokus på hvordan man bedst kommunikerer sine aktiviteter og fællesskabet - herunder hvordan man laver relevant fedt indhold på Instagram. 

Følg projektet på instagram under #difxcommunity

De 14 deltagende klubber og 8 specialforbund

Kontakt