- At skabe og udvikle nye communityorienterede aktiviteter for de 18-30 årige i udvalgte idrætsforeninger/fællesskaber på baggrund af et studieforløb for deltagende forbund og foreninger.
- At opnå erfaringer og viden ift. om de nye community-indsatser skaber værdi for klubberne – det kan være med henblik på nye medlemmer, nye typer af frivillige eller mere energi i klubben.
- At kortlægge om projektet og dets metode kan danne grundlag for en større indsats inden for community-idrætten.
Nyt projekt i DIF-idrætten
DIF x Community
Formål
Hvad er community-idræt?
For mange giver det at være fysisk aktiv inden for et idrætsfællesskab også mulighed for at identificere sig med selve idrætten samt udvikle miljøet rundt om den.
Typisk sker dette gennem en række add-on-aktiviteter, som både styrker tilknytningen til den enkelte idræt men også selve miljøet rundt om idrætten.
Gennem de senere år har både kommercielle og selvorganiserede aktører samt visse foreningsmiljøer formået at koble idrætten med nye og stærke interessefællesskaber, hvor add-on-aktiviteterne kan være lige så essentielle som selve idrætsdeltagelsen.
Det skal således både være muligt at være aktiv, drikke kaffe, lave podcast, udvikle tøjbrands, lave identitetsskabende merchandise, afholde idrætsfestivaller/minievents samt helt uformelt at dele erfaringer og viden på tværs af miljøet. Vi ser bl.a. disse community-fællesskaber i surf, ski- og skatekulturen og i visse former for løbe- og cykelmiljøer.
Med DIF x Community-indsatsen er ambitionen at en række specialforbund og udvalgte foreninger tapper ind i ovenstående og igangsætter nye indsatser inden for området.
"Vi ved at det altid er fællesskabet der får folk til at blive. Tak for et fedt projekt, der har givet energi og fokus!" Skiklubben Hareskov
Hvordan lykkes vi?
Involverede foreninger modtaget 'seedmoney' og skal endvidere deltage i et nyskabende og målrettet studieforløb. Studieforløbet giver deltagerne inspiration, værktøjer og metoder der understøtter udviklingen af deres nye community-indsatser.
Tilstedeværelse på sociale medier er et vigtigt element ift. at tiltrække og involvere målgruppen. Det understøtter også den fælles identitet som udgør community-fællesskabet. I studieforløbet er derfor fokus på hvordan man bedst kommunikerer - herunder hvordan man laver fedt indhold på Instagram.
10 Anbefalinger til opstart af community-initiativer
Inddrag medlemmer i udviklingen af nye community-aktiviteter – en ny indsats kan motivere andre i foreningen til at være med.
Gør jeres indsatser og fællesskab visuelt. Synlighed er vigtig for at styrke fællesskabet - både via klubtøj, aktivitetsoversigter og aktivitet på sociale medier.
Hold fast og bliv ved – hvis et ‘community’ skal være autentisk, kræver det ofte mere end ét enkeltstående event.
Arbejd evt. ud fra et konkret værdisæt – brug foreningens værdier hvis det giver mening eller lav egne og nye værdier for community’et. Det kan også være en kernefortælling, som man arbejder ud fra.
Sikre at de nye community-aktiviteter ikke bremses af det traditionelle mindset i foreningen.
Udvikl nye aktiviteter som understøtter idrætten, men som skaber et community-mindset rundt om idrætten.
Community-aktiviteter kan både være af social og idrætslig karakter - eller begge dele i kombination.
Involver medlemmerne og læg øre til miljøet og dem der byder ind – community-idrætten er ofte kendetegnet ved samskabelse og inddragelse - ikke top-down processer.
Følg energien – Lad stemning, lyst og engagement diktere hvilke indsatser i laver.
Motiver, engager og oplys din målgruppe hvor de er. Med de 18-30 årige er en aktiv some-indsats vigtig for at skabe synlighed om indsatser samt få nye med ind i fællesskabet.
Kerneværdier i Community-idrætten
- Fællesskab
- Humor
- Inklusion
- Tilhørsforhold
- Værdi- og identitetsorienteret
- Autenticitet
- Trends og tendenser
- Kreativitet
- Diversitet
- Innovation og
entreprenørskab
Følg projektet på instagram under #difxcommunity