Sociale Medier
Den seneste kommunalvalgkamp i 2021 fyldte meget på de sociale medier, og udviklingen er bare accelereret siden. Alle politikere og partier benytter sig af sociale medier – for at profilere sig selv, blande sig i diskussioner og komme i dialog med vælgerne. Også selvom der er blevet lagt visse restriktioner fra de sociale medier på, hvordan man kan føre politisk valgkamp.
Derfor er det vigtigt ikke kun at have ’gamle’ medier på lystavlen. Især Facebook, X og LinkedIn kan gøre en forskel i en valgkamp og bringe foreningerne på banen og i direkte i kontakt med politikerne.
Nedenfor kan du læse lidt om hvert medie.
Vi har samtidig gjort det nemt for jer at deltage i debatten - Downloade helt gratis forslag til opslagstekst og vælge mellem flere forskellige billeder til downloads her.
Facebook
Facebook har siden det seneste kommunalvalg mistet andele på bekostning af andre sociale medier, men det er fortsat det klart mest udbredte sociale medie i Danmark - især blandt den voksne del af befolkningen. De fleste foreninger har en Facebook-side, som primært henvender sig til foreningens medlemmer. Men du kan også bruge den til at komme i kontakt med politikere, medier og skabe opmærksomhed om din forenings mærkesager.
Hvis du eller din forening laver et opslag med jeres mærkesager og tagger relevante politikere eller partier i opslaget, så svarer det til at prikke en politiker på skulderen.
I mange tilfælde vil politikeren svare, men selvom de ikke svarer, så vil de under alle omstændigheder blive gjort opmærksom på jeres opslag og måske også forholde sig til indholdet i det. På den måde kan du/I springe de traditionelle medier over og sikre jer, at I når helt ud til politikerne. Det er også en god idé at tagge lokale medier, da de på den måde kan blive opmærksomme på jeres mærkesager og herefter måske vælger at følge op på det.
Hvis du/I liker de relevante lokalpolitikere og dermed følger med i deres arbejde og i især valgkampsarbejdet, så kan du/I også melde jer på banen i kommentarsporet til deres opslag. Det er en anden måde at gøre dem opmærksom på jeres behov og ønsker.
X (tidligere Twitter)
Langt færre danskere benytter X i forhold til Facebook. Men til gengæld er mange politikere på X. Derfor kan det være et godt værktøj til at komme i kontakt med politikerne. Du kan skrive direkte til dem, tagge dem i opslag eller blande dig i deres debatter. X et åbent socialt medie. Det vil sige, at alle kan se, at I har henvendt jer til politikeren, og derfor vil denne ofte være motiveret til at svare tilbage.
Hvor det typisk er foreningen, som henvender sig via en facebookside, så vil det på X oftest være foreningsfolk eller medlemmer af idrætsråd, som har egne profiler. Dermed bliver dialogen også mere personlig.
Brug gerne hashtags. På den måde kan du koble dig på diskussioner og der er større muligheder for, at dine tweets bliver set. Brug hashtags som #kv25 #dkpol #idrætspol.
De seneste år er Twitter blevet ’invaderet’ af bots og andre anonyme profiler, som oversvømmer kommentarsporene på især de mest kendte politikeres kommentarspor. Det har sat dialogen med politikerne under pres. Efterhånden har LinkedIn overtaget mange af de konstruktive diskussioner og meningsudvekslinger, som tidligere fandt sted på Twitter. Kommentarsporene på LinkedIn er typisk mere sobre, og derfor kan med fordel søge herhen, hvis man vil i direkte dialog med politikerne og præsentere sin mærkesag.
I må gerne prale
Hvis du/I har et samarbejde med kommuner/skoler eller løfter deciderede samfundsopgaver, så gør gerne politikerne opmærksom på dette via de sociale medier. Profiler din forenings gode og nyttige indsatser, så politikerne kan se, hvad de får ud af at støtte det lokale foreningsliv