- Under DM-ugen i Herning i 2026 i slut juni skal der kåres 135 DM-vindere. Mindst lige så mange danmarksmestre forventes at findes i 2028 i København.
- Ambitionen med DIF DM-ugen er at bringe mangfoldigheden i dansk eliteidræt tættere på både byens borgere og det lokale foreningsliv.
- Copenhagen Megaevents udvikler og koordinerer megaevents i Københavns Kommune og er den samlede indgang for mega-eventarrangører. Megaeventpuljen udmøntes af Økonomiudval-get efter forudgående høring i Kultur- og Fritidsudvalget.
DIF DM-ugen
København bliver vært for DIF DM-ugen 2028
Danmarksmesterskabet i landevejscykling, beachvolleyball, parasport, atletik, tennis, dart, åbent vand-svømning og meget mere.
Det kan københavnere og besøgende se frem til, når DIF DM-ugen løber af stablen i juni 2028 i København.
Det sker, efter Danmarks Idrætsforbund har valgt København som værtsby, og politikerne samtidig har afsat 13 millioner kroner fra Mega-eventpuljen til at afholde eventet.
Og der kommer i den grad til at være gratis underholdning for enhver smag. Ja, faktisk er der under DM-ugen mere end 40 sportsgrene, som man kan udforske. Her kan københavnere og besøgende opleve alt fra OL-guldvindere og paralympiske medaljevindere til danmarksmestre i sportsgrene, de måske aldrig har set eller hørt om før.
Derudover bliver DIF DM-ugen i 2028 som noget nyt udvidet med nordiske mesterskaber i udvalgte discipliner, så publikum kan glæde sig til at se Nordens allerbedste atleter kæmpe om titlerne.
Københavns overborgmester, Sisse Marie Welling, siger:
"DM-ugen kommer til at samle os om alt det, sport kan, og med over 40 sportsgrene er der virkelig noget for alle. Jeg håber, at mange køben-havnere har lyst til at komme ud og heppe og måske få lyst til selv at prøve kræfter med sportsgrene som padel, atletik eller bueskydning. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til at se, hvordan vores danske mestre klarer sig i de discipliner, hvor vi kæmper mod vores naboer i Norden.”
Danmarks Idrætsforbunds formand Hans Natorp siger:
"Vi glæder os helt enormt til, at DIF DM-ugen nu kommer til København i 2028. Sammen med DM-ugens værtsbyer har vi fra første udgave i 2022 sat baren for afviklingen af eventet utroligt højt, og med vores hovedstad som ny vært i 2028, fortsætter vi udviklingen af DM-ugen på et tårnhøjt niveau. Det bliver en fantastisk sportsuge i København i 2028 med elitesport, fest og farver og danmarksmesterskaber i ikoniske rammer i storbyen. Københavnerne og resten af Danmark kan i den grad glæde sig.”
DM-ugen kommer til at samle os om alt det, sport kan, og med over 40 sportsgrene er der virkelig noget for alle"Sisse Marie Welling, overborgmester, Sisse Marie Welling