F.eks. fremgår det af rapporten, at danskerne er klar til en højere grad af selvbetjening, og de rette digitale løsninger kan derfor lette administrationen for de frivillige. Det vil gøre det mere attraktivt at være frivillig, da det giver mere tid til at fokusere på selve aktiviteten.
Et andet vigtigt potentiale er den målrettede digitale markedsføring, som kan hjælpe foreningerne med at nå ud til specifikke målgrupper med henblik på medlemsrekruttering. Og endelig fremhæves det, at den rette digitale kommunikation kan styrke fællesskabs- og identitetsfølelsen, og at medlemmerne forventer en mere målrettet kommunikation fremfor massekommunikation.
”Der er ingen tvivl om, at fremtidens idrætsforening er mere digital. Først er der dog en stor opgave i at gøre det overkommeligt for foreningerne at drage fordel af de digitale tendenser frem for at blive overrumplet af dem. Den opgave skal vi som idrætsorganisationer tage på os og hjælpe med, og vi er godt i gang med opprioriteringen på området”, siger Martin Kjærgaard, der er konsulent i digital foreningsudvikling i DGI.
Inspiration og bekræftelse
Bag Kulturens og Idrættens Innovationshub står Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Kulturliv, og med i alliancens styregruppe er den administrerende direktør for Sparta Atletik & Løb. Hun har også læst den nye rapport med stor interesse:
”Rapporten giver inspiration til fremtiden, men den har også bekræftet os i noget af det, vi ser ud til at gøre rigtigt. Ikke mindst i forhold til vores informative hjemmeside, hvor det er nemt at melde sig ind og ud digitalt, og hvor der er tilbud om forskellige abonnementstyper,” siger Dorte Vibjerg og tilføjer:
”I Sparta haltede vi langt efter de kommercielle tilbud på abonnementsdelen, indtil vi introducerede nogle mere fleksible og differentierede medlemskaber. Nu er barren for et medlemskab sænket, og medlemmerne har en digital profil, som de nemt kan administrere online. Det har givet en markant stigning i indmeldelser i vores forening.”
Sparta er Danmarks største atletik- og løbeklub med en række ansatte medarbejdere. Dorte Vibjerg anerkender, at digitalisering kan være en stor mundfuld for de mindre foreninger og deres frivillige. Derfor er det en fordel, hvis idrættens organisationer kan støtte op om digitaliseringen, mener hun.