SKOLE OL

E-CYKLING BLIVER EN DEL AF SKOLE OL

E-cykling er gaming og sport med høj puls og sved på panden. Nu får børn og unge, der er tilmeldt Skole OL, mulighed for at prøve kræfter med e-cykling.
7. mar 2022
E-cykling er gaming og sport med høj puls og sved på panden. Nu får børn og unge, der er tilmeldt Skole OL, mulighed for at prøve kræfter med e-cykling.

Danske skoleelever får nu lov til at cykle op af Alpe d’Huez og sprinte hen af Champs-Elysées som professionelle cykelryttere. E-cykling er ny disciplin på programmet for Skole OL. Et tiltag der vækker stor glæde hos Skole OL.

”Idrætten udvikler sig hele tiden, og derfor skal Skole OL også være med helt fremme, når det gælder om at introducere nye former for idræt for børn og unge. Derfor er det fedt, at vi nu kan tilbyde e-cykling hos Skole OL og åbne muligheden for at arbejde sammen med endnu flere skoler, foreninger og kommuner,” siger Janni Thrane, der er projektleder for Skole OL.

I den virtuelle cykelverden skal eleverne træde hårdt i pedalerne, så deres 'Avatar' suser igennem det smukke computerlandskab. Eleverne vil i e-cykling blive udfordret på deres fysiske formåen på cyklen og ligeledes i forhold til at ligge den rette strategi for at komme hurtigst fra start til mål.

E-cykling skal ramme flere børn og unge

Danmarks Cykle Union (DCU) har siden 2019 arbejdet strategisk med e-cykling, og ifølge Jesper Svenningsen, formand for DCU’s e-cyklingudvalg, kan de med et sjovt og anderledes cykelformat nå ud til rigtig mange børn og unge og på måder, som er svære at nå med traditionel landevejscykling.

”Cykelsporten i Danmark har igennem flere år haft rigtig fine resultater i banecykling og på landevejen, men medlemstallene i cykelklubberne er faldende, og der er udfordringer med at rekruttere og fastholde de helt unge. Ved at etablere e-cykling i klubberne, kan vi fastholde de unges sammenhold i klubben via den virtuelle verden hen over vinteren og få gjort de unge opmærksomme på muligheden med e-cykling,” siger Jesper Svenningsen.

E-sport er en vigtig del af ungdomskulturen

I DIF ser vi meget positivt på, at e-cykling bliver en del af Skole OL-programmet, da der ikke er tvivl om, at gaming, e-sport og nye digitale fællesskaber fylder meget i børn og unges liv.

”I DIF-idrætten oplever vi en stigende interesse i esporten og i de virtuelle udgaver af idrætsgrene som fx e-fodbold, e-sejlads, e-cykling og digital motorsport. Det er superpositivt, da det er med til at udvikle og give nye muligheder at mødes om idrætten på. Nye fællesskaber opstår samtidig med, at det åbner foreningslivet op for nye børn og unge, som måske ikke er så idræts- og foreningsvante,” forklarer Jørgen Rossen, der til dagligt sidder som esports-konsulent i DIF.

Hvordan foregår et Skole OL e-cykling stævne?

Skole OL e-cykling er en klassekonkurrence, hvor klassen konkurrerer i to separate etaper:

  • En bjergetape, hvor klasserne dyster imod hinanden om at køre seks km op ad et bjerg hurtigst muligt. Alle klasserne starter samtidigt på startstregen og kører om kap op ad bjerget.
  • En sprinteretape foregår på stort set samme måde som bjergetapen. Alle klasser starter samtidigt på startstregen, og kæmper om at køre en 15 km flad rute hurtigst muligt.

Begge etaper køres på tid, og ligesom i Tour de France lægges tiderne sammen og den klasse med den hurtigste samlede tid vinder. Hver klasse deles om én cykel, som er koblet op til systemet og storskærmen. Eleverne arbejder med løbende udskiftning på den stationære cykel. Alle elever fra hver klasse skal deltage i begge etaper, og hver elev skal mindst køre på cyklen i 30 sekunder i hver etape.

Flere nyheder