NY RAPPORT

Skole OL skaber fællesskaber og udvikler elevers færdigheder

Foto: Lars Møller
Ny rapport fra Syddansk Universitet viser, at Skole OL bidrager til, at flere børn og unge oplever glæden ved bevægelse og engagerer sig i idrætsfællesskaber.
{{$root.dict.newsWrittenBy}} Jakob Draminsky
24. feb 2022
Ny rapport fra Syddansk Universitet viser, at Skole OL bidrager til, at flere børn og unge oplever glæden ved bevægelse og engagerer sig i idrætsfællesskaber.

”Jeg synes, det var en mega fed oplevelse, og fedt at man er sammen som et hold,” lyder det fra en elev, der deltog ved Skole OL’s finalestævne i 2019.

Citatet rummer glæden ved, at klassen er sammen som et hold mod andre klasser. Alle kan være med, og alle oplever at være fælles og kunne begejstres om idrætten – også dem, der ikke dyrker idræt til daglig.

Skole OL består af lokalstævner og undervisningsforløb organiseret af lokale foreninger, en finale over fire dage samt en undervisningsplatform til idrætsundervisningen. En ny evalueringsrapport fra FIIBL (Forsknings- og implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring) viser bl.a., at Skole OL styrker fællesskabet, giver bevægelsesglæde og fremmer trivsel hos skoleelever.

”Vi er utrolig stolte af den fine rapport, som bekræfter os i, at Skole OL er et vigtigt projekt og en relevant partner for både skoler, foreninger og kommuner. Vores aktiviteter inspirerer og begejstrer både elever, lærere og foreninger og vores værdier, særligt fællesskabsværdien, kommer klart og tydeligt til udtryk,” lyder det fra Janni Thrane, der er projektleder på Skole OL.

Skole OL fremmer fællesskab i klasserne og giver gode idrætsoplevelser

Fællesskabet er den af Skole OL’s tre værdier (Fællesskab, Færdighed og Fairplay), der primært italesættes som Skole OL’s succes.

I evalueringen af Skole OL 2019 (som var den seneste sæson, der blev gennemført som planlagt før covid-19) mener 93 procent af lærerne i høj eller nogen grad, at deltagelse i Skole OL har bidraget positivt til klassens fællesskab. 73 procent mener desuden, at eleverne har udviklet deres færdigheder igennem deltagelse i Skole OL.

”Fællesskabsånden var kæmpe høj. Uanset om man vandt eller tabte, så blev alle klappet ind – også dem, der kom til sidst,” lyder det fra et af de interview, som FIIBL har foretaget med skolelærerne.

Læs hele rapporten.

Hovedkonklusioner fra rapporten:

  • Skole OL er en relevant og synlig partner for skoler, foreninger og kommuner, når det gælder brobygning mellem skole og fritidsidræt
  • Fællesskabet er den af Skole OL’s værdier, der primært italesættes som en grund til, at Skole OL er en succes.
  • Skole OL’s undervisningsplatform har skabt begejstring blandt lærerne. Den bidrager til en alsidig undervisning, lærerne inspireres, og der er enighed om, at materialerne forbereder dem godt til idrætsundervisningen.
  • Foreningerne ser Skole OL som et tilbud og supplement til deres øvrige børne- og ungdomsaktiviteter, og Skole OL fostrer foreningsfællesskab i foreningerne.
  • Skole OL’s mål skriver sig direkte ind i den olympiske fortælling med dens værdier og kultur, der indebærer dysten, konkurrencerne og fællesskabet omkring det.

Fakta om Skole OL:

Skole OL’s omdrejningspunkt er klassekonkurrencer i forskellige sportsgrene som fx atletik, ergometerroning, bueskydning, svømning osv. for 0-8. klassetrin. Lokale foreninger gennemfører undervisningsforløb og afholder lokalstævner rundt om i hele landet, og de bedste klasser kvalificerer sig til Skole OL-finalen i juni.

Igennem Skole OL får eleverne mulighed for at lære en række forskellige nye sportsgrene at kende. Skole OL præsenterer sportsgrenene på en sjov og udviklende måde ud fra værdierne: Fællesskab, Færdighed og Fairplay.

Skole OL har eksisteret siden 2009 og har løbende udviklet sig og tilføjet nye samarbejdskommuner og -foreninger samt nye forbund.

I 2019 (som var det seneste år, hvor Skole OL blev gennemført som planlagt før covid-19) deltog 2.636 klasser, 615 skoler og 60.000 elever. Mens der til finalen deltog 11.000 elever.

Danmarks Idrætsforbund (DIF) står bag Skole OL, som støttes af Nordea-fonden, TrygFonden, Billund Kommune og Ole Kirk’s Fond. Salling Group (repræsenteret ved Bilka).

Aarhus Kommune var i årene 2017-2020 vært for Skole OL-finalen og støttede Skole OL. I årene 2021-2024 er Billund Kommune, som er Børnenes Hovedstad, vært for Skole OL-finalen. Værtskabet er støttet af Ole Kirk’s Fond.

Flere nyheder