Aktiv matematik på skemaet i hele landet

Matematikkens Dag 12. november har i år Matematik og Sport som tema. DIF har sammen med en række specialforbund leveret indhold til et stort temahæfte med konkret aktivt indhold til matematikundervisningen.
12. nov 2020
Matematikkens Dag 12. november har i år Matematik og Sport som tema. DIF har sammen med en række specialforbund leveret indhold til et stort temahæfte med konkret aktivt indhold til matematikundervisningen.

Danmarks Matematiklærerforening afholder hvert år Matematikkens Dag med et nyt tema. I år er der fokus på Matematik og Sport, og Danmarks Idrætsforbund (DIF) har som samarbejdspartner bidraget til, at landets skoleelever torsdag 12. november skal have pulsen op i matematiktimerne.

”Vores budskab er i år, at matematikundervisning bør foregå på nye måder, fjernt fra de traditionelle regneopgaver, ofte kaldet regnestykker. Det er forholdsvis nyt, at vi samarbejder så tæt mellem matematik og idræt, som det er tilfældet i år, så vi håber, at der kan komme en masse kreative løsninger på bordet,” siger Jørgen Korsgaard, der er direktør i Danmarks Matematiklærerforening.

I forbindelse med Matematikkens Dag udgives der en bog med inspiration til en aktiv matematikundervisning. I bogen er der kontakt på alle de 24 specialforbund under DIF, der tilbyder at medvirke i undervisningen med særligt skræddersyede forløb tilpasset faglighed og klassetrin.

”Vi håber, at dagen kan give inspiration til mange af de undervisere, der måske har svært ved at forestille sig, hvordan bevægelse og idræt kan understøtte fagligheden i matematikundervisningen. For vi ved, at bevægelse både kan understøtte trivsel, sundhed og læring, hvis det bliver gjort på den rigtige måde,” siger Liselotte Byrnak, der er konsulent på skoleområdet i Danmarks Idrætsforbund.

Det vurderes, at halvdelen af landets skoler deltager på Matematikkens Dag.