Digitale sportsspil tænder idrætten

Flere og flere specialforbund engagerer med succes nye og gamle medlemmer via esport. DIF bakker op om tendensen og skruer i den kommende tid endnu mere op for udviklingen omkring digitale sportsspil.
13. jun 2020
Flere og flere specialforbund engagerer med succes nye og gamle medlemmer via esport. DIF bakker op om tendensen og skruer i den kommende tid endnu mere op for udviklingen omkring digitale sportsspil.

Sved på panden og masser af watt i pedalerne i Danmarks Cykle Unions store e-cykling-projekt på Zwift. Tempo og spænding på den virtuelle racerbane i simracing, som Dansk Automobil Sports Union har stor succes med. Vind i onlinesejlene i sejlsportsunionens satsning på e-sejlsport. Og masser af FIFA-aktivitet i klubberne og i en kommende stor efodboldturnering i DBU-regi.

Flere af DIF’s specialforbund har for alvor taget esport i forskellige former til sig og tilbyder i dag både daglige aktiviteter, officielle danmarksmesterskaber og sjov og ballade i diverse online sportsspil for nye som gamle medlemmer Coronapandemien, hvor flere sportsgrene har været tvunget til at tænke digitalt, har ikke gjort esportens udvikling i DIF og i forbundsregi mindre aktuel.

”Der sker utroligt mange spændende ting på det digitale sportsområde lige nu, og i DIF vil vi gerne understøtte denne udvikling,” siger Mikkel Nørtoft Magelund, som er teamleder i DIF Bredde og Motion.

Han fortsætter: ”Vi har forbund, hvor der arbejdes med esport som en generel digitalisering af dele af idrætten, som vi eksempelvis ser det med Zwift i cykleunionen og i DASU’s succesrige arbejde med simracing. Og vi har forbund, hvor det mere er et socialt tiltag, der handler om at styrke fællesskabet for børn og unge i foreningen. DBU’s arbejde med FIFA er et godt eksempel på, hvordan sportsspil som FIFA også kan styrke børn og unges fællesskab. Og den slags vil vi i DIF gerne sætte endnu mere turbo på.”



Stærk passion

DIF vil således i den kommende tid skrue op for en lang række parametre, der rimer på esport. Man vil øge faglig rådgivning til specialforbundene med henblik på opstart af esportsrelaterede aktiviteter i endnu flere forbund, hvor den digitale udvikling går godt i spænd med de pågældende idrætsgrene.

Derudover vil DIF på sigt udbyde en instruktøruddannelse under DIF og i samarbejde med forbundene. Arbejdet med de såkaldte online sportsspil passer også godt ind i DIF’s esportsstrategi, og eksempelvis støttede DIF sidste år Danmarks Cykle Unions satsning på Zwift økonomisk med 600.000 kroner. I Zwift dyster man mod sig selv og i princippet hele verden hjemme på sin motionscykel via softwaren Zwift. Også Dansk Sejlunion modtog en støtte på 600.000 kroner til udvikling af esejllads.

Jørgen Rossen er projektleder for esport i DIF-idrætten. Han siger:

”I DIF-idrætten er det naturligt at fokusere på sportsspil, da de på mange områder er idrætsrelaterede og dermed lægger sig tæt op af vores kerneområde. Og der er mange fællestræk mellem esport og idræt. Først og fremmest er der stærk passion begge steder, ligesom frivillighed er et bærende element i begge verdener. Der er også konkurrenceelement, hold og fællesskab begge steder samt behov for træning, teknik og taktisk forståelse for at dygtiggøre sig. Og det er blot toppen af listen over fællestræk.”

Forrygende
Spørger man nogle af de idrætsgrene, som allerede er godt i gang med at implementere esport i deres arbejde, så er esporten i den grad kommet for at blive. I øjeblikket vælter det eksempelvis ind med nye deltagere til de mange ecyklingsløb i Zwift, som Dansk Cykle Union afholder.

”Det går forrygende. Vi får konstant nye deltagere til i e-cykling, og det er en ualmindelig god måde at få træning på en sjov måde. E-cykling giver også en ny og øget tilgang til vores sport, og vi ser et klart udviklingspotentielle i de kommende år,” siger udviklings- og kommerciel chef i Dansk Cykle Union, Lars Moss.

Nogenlunde identisk melding lyder der fra Bo Skovfoged fra Dansk Automobil Sports Union.
”Vi har været i gang med eracing længe, og det går godt. Men det er klart, at den her lock down, der har været under coronakrisen, har givet digital motorsport et ekstra boost. Sæsonen er blevet forlænget, fordi folk har været hjemme,” siger Bo Skovfoged.

Han uddyber: ”Vi ser mere og mere simracing som en selvstændig sport, og hvis man har den mindste interesse i motorsport, så er det et fremragende alternativ til at opleve et fantastisk konkurrenceelement og samtidig få både adrenalin og pulsen godt op.”


Læs andre artikler fra magasinet Idrætsliv her