Husk at få tilladelse før din forening afholder lotterier

Flere foreninger er uvidende over for reglen om, at deres lokale lotteri kræver tilladelse, og de derfor ubevidst er kommet til at bryde loven.
15. jun 2018
Flere foreninger er uvidende over for reglen om, at deres lokale lotteri kræver tilladelse, og de derfor ubevidst er kommet til at bryde loven.

Spillemyndigheden, der er ansvarlig for at sikre et ordentligt og reguleret spilmarked i Danmark, har noteret sig, at flere foreninger ubevidst har afholdt ulovlige lotterier.
Derfor er her et oprids af reglerne over, hvordan foreninger må afholde lotterier.
Reglerne siger, at en forening må afholde almennyttige lotterier til fordel for velgørenhed eller andre almennyttige formål. Et almennyttigt lotteri kan altså være alt fra et bankospil til fordel for den lokale idrætsforening til en tombola, hvor der samles penge ind til miniput-holdet.
Det eneste, man skal huske, er at få tilladelse hos Spillemyndigheden.

Kræver spiltilladelse
Spillemyndigheden fortæller, at de med jævne mellemrum modtager henvendelser fra sportsklubber, der ønsker at afholde lotterier i forbindelse med kampe og stævner, og som er overrasket over, at der findes lovgivning på området. De uddyber:

”Lotterier, der falder under denne lovgivning, er; bankospil, skrabelodder, tombola, amerikansk lotteri, Rap om Kap (andevæddeløb, red.) og nøglelotterier. Listen er dog ikke udtømmende. Især overrasker det foreningerne, at bingo og banko er kategoriseret som lotterier”.

Som forening er det vigtigt at notere sig, at et spil, der kræver tilladelse efter spilleloven skal opfylde følgende tre betingelser:

1. deltagerne skal betale en indsats for at deltage i spillet

2. deltagerne skal opnå en chance for at vinde en gevinst

3. der skal være et element af tilfældighed.

Find flere oplysninger og søg om spiltilladelse her, inden din forening afholder lignende arrangementer næste gang.