Rapport fra Kulturministeriet viser, at idræt bør prioriteres i den kommende medieaftale

Danskerne er vilde med idræt i medierne og har mange holdninger til, hvordan fremtidens idrætsmediebillede skal tegnes, viser ny rapport fra Kulturministeriet.
12. okt 2017
Danskerne er vilde med idræt i medierne og har mange holdninger til, hvordan fremtidens idrætsmediebillede skal tegnes, viser ny rapport fra Kulturministeriet.
Danskerne ønsker en mere alsidig idrætsdækning. De mener, at idrætsindhold samler mennesker på tværs af sociale skel og kan samtidig fungere som motivationsfaktor for egen udfoldelse. Desuden mener danskerne, at medierne kan være med til at styrke de mindre idrætsgrene, der mangler ressourcer og opmærksomhed. Sådan lyder konklusionerne på idrætsområdet i den medierapport, som kulturminister, Mette Bock (LA) netop har fremlagt på et pressemøde.

Anledningen til rapporten er, at ministeren gennem de seneste måneder har stået bag kampagnen ’Antennerne ude’, hvor hun har spurgt danskerne om deres ønsker til fremtidens medieindhold. Alle bidrag er nu samlet og offentliggjort i en rapport under otte kategorier. Den kategori, som flest danskere har bidraget til, er ’Sport’, hvor 828 danskere har givet deres holdninger og idéer til kende.

”Konklusionerne i kulturministerens rapport til fremtidens medieindhold er meget tilfredsstillende for Danmarks Idrætsforbund (DIF) og ikke til at tage fejl af. At ’Sport’ er den kategori, som har fået flest bidrag fra danskerne, vidner ikke blot om, at danskerne er vilde med idræt, men også at de har ønsker til, hvordan mediebilledet skal se ud på idrætsområdet i fremtiden,” siger Morten Mølholm, som er administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund. Han fortsætter:

”Danskerne ønsker en mere alsidig dækning af idrætten, hvor mindre idrætsgrene også kan finde vej til medierne. Desuden mener danskerne, at idrætsindhold samler os på tværs af sociale skel, hvilket vi ser hver dag nede i de lokale idrætsforeninger, men også til OL når Dannebrog stiger til tops. Desuden er det glædeligt, at danskerne mener, at idrætsindhold i medierne kan motivere dem til selv at være aktive. I DIF kunne vi ikke være mere enige. Idræt i medierne er helt afgørende for, at danskere kan blive bevæget følelsesmæssigt af de store idrætspræstationer, men også fysisk i idrætsforeningerne.”

Ministerens kampagne ’Antennerne ude’ var startskuddet til de mediepolitiske forhandlinger, som forestår i 2018.

”Kulturministeren har spurgt danskerne til deres ønsker til fremtidens medieindhold. Dem har hun nu fået, og danskernes ønsker på idrætsområdet er ikke til at tage fejl af. Vi håber og tror, at ministeren og hendes kollegaer vil lytte til danskernes ønsker og bruge rapporten konstruktivt, når der i 2018 skal forhandles en ny mediepolitisk aftale,” slutter Morten Mølholm.

DIF har netop foretaget en repræsentativ befolkningsundersøgelse, hvor danskerne spørges til deres medievaner og ønsker på idrætsområdet. Ønsket om en mere alsidig idrætsdækning, og holdningen om, at idrættens samler danskerne på tværs af køn, alder og geografi, er identisk mellem de to undersøgelser.

Yderligere kommentarer:
Morten Mølholm, administrerende direktør, 21663774