Undersøgelse: Danskerne ønsker mere alsidighed i sportsdækningen

Ny undersøgelse om danskernes medievaner på sportsområdet viser, at sport samler danskerne, men at de ønsker større variation i dækningen.
27. sep 2017
Ny undersøgelse om danskernes medievaner på sportsområdet viser, at sport samler danskerne, men at de ønsker større variation i dækningen.

Danmarks Idrætsforbund har i samarbejde med Radius Kommunikation lavet en større befolkningsundersøgelse og spurgt danskerne til deres vaner og holdninger, når det handler om sport i medierne. Undersøgelsen er et bidrag til ’Antennerne ude’, som er Kulturminister, Mette Bocks (LA), kampagne, hvor hun spørger danskerne til deres ønsker til fremtidens medieindhold.

Undersøgelsen omhandler flere områder, hvor de tre tydeligste konklusioner er, at danskerne ønsker en mere alsidig sportsdækning, de ønsker at se, læse og høre om sporten i deres nærområde, og så bliver de stolte, når Dannebrog stiger til tops ved store internationale sportsbegivenheder.

”I vores undersøgelse er vi blevet bekræftet i, at sport er et af de få områder, som samler danskerne på tværs af køn, alder, geografi osv. Når DR over en periode fokuserer på det danske kvindefodboldlandshold, og det kulminerer med en fornem EM-sølvmedalje, så er det noget, som vi alle bliver stolte over og snakker om rundt om på arbejdspladserne, i foreningerne og til familiefødselsdagene. Pigerne bliver nærmest folkeeje, hvilket ikke ville ske, hvis ikke landets store public service-kanal tog ansvaret og løftede præstationerne og pigernes historier ud til danskerne,” siger Morten Mølholm Hansen, der er administrerende direktør i DIF og fortsætter:

”Som direktør i en interesseorganisation, der favner 61 specialforbund, er det glædeligt at se i vores undersøgelse, at danskerne ønsker en mere alsidig sportsdækning. Når man tænder for sit fjernsyn, så kan man af og til godt tro, at danskerne kun vil se fodbold og håndbold. Sådan forholder det sig dog ikke. Fodbold og håndbold er ganske vist de mest populære sportsgrene, men jeg er overrasket over, at fx 68 procent af danskerne ikke har fodbold på deres top-3 over sportsgrene, som de helst vil se i fjernsynet. Og især hos kvinderne er der efterspørgsel på flere forskellige sportsgrene på tv,” siger Morten Mølholm Hansen.

”Den nære sport er også populær hos danskerne. De vil gerne se, læse og høre mere om den lokale foreningsidræt, som, de samtidig mener, spiller en væsentlig rolle som samlingspunkt i lokalsamfundene. Det er i foreningerne, at mange danskere mødes på tværs af sociale lag, og i idrætshallen skeler man hverken til hudfarve eller tykkelse. Her handler det blandt andet om fællesskabet og selve idrætten, og der ligger mange gode samfundshistorier gemt her om sundhed, integration og demokrati. Historier, som kalder på at blive fortalt i medierne,” siger Morten Mølholm og slutter:

”Vi er ikke naive i DIF og kan også se i undersøgelsen, at nogle danskere ikke interesserer sig synderligt for sport. Det er helt fair, og sådan vil det nok altid være. Men vi mener alligevel, at undersøgelsen samlet set sender vigtige signaler til politikerne, når de næste år skal forhandle en ny medieaftale på plads. Danskerne ser sport i medierne på flere niveauer. Nogle ønsker at se Viktor Axelsen vinde VM-guld til Danmark, mens andre hellere vil høre om, hvordan sårede danske soldater kommer tilbage til livet via idrætsforeningerne. Fælles er dog, at sporten samler danskerne på en eller anden måde og derfor er DIF’s ønske også, at idrættens alsidighed prioriteres i den kommende medieaftale.”

Fakta om undersøgelsen:

  • 16 spørgsmål
  • 1.010 interviews
  • Undersøgelsen er repræsentativ på køn, alder, region og uddannelse
  • Undersøgelsen er foretaget af Radius Kommunikation

Undersøgelsen er foretaget fra den 31. august til den 6. september


Udvalgte spørgsmål/svar:

Store danske sportspræstationer er en af de få ting, der samler Danmark på tværs af alder, region og køn.

  • Helt enig, 21 procent
  • Enig, 37 procent
  • Hverken enig eller uenig, 22 procent
  • Uenig, 3 procent
  • Helt uenig, 5 procent
  • Ved ikke, 11 procent

Det gør mig stolt, når danske sportsudøvere klarer sig godt i internationale konkurrencer.

  • Helt enig, 31 procent
  • Enig, 32 procent
  • Hverken enig eller uenig, 22 procent
  • Uenig, 2 procent
  • Helt uenig, 6 procent
  • Ved ikke, 6 procent

Hvilke sportsgrene vil du helst se på tv? (Angiv op til tre svar)?

  • Fodbold, 32 procent
  • Håndbold, 27 procent
  • Atletik, 17 procent
  • Cykling, 12, procent
  • Badminton, 12 procent
  • Motorsport (firhjulet), 11 procent
  • Dans, 8 procent
  • Tennis, 7, procent
  • Gymnastik, 7 procent
  • Ridning, 6 procent
  • Boksning, 6 procent
  • Amerikansk fodbold, 6 procent

De regionale medier (radio, tv og aviser) bør omtale og dække lokale atleter, sportshold, sportsbegivenheder og sportsforhold.

  • Helt enig, 15 procent
  • Enig, 28 procent
  • Hverken enig eller uenig, 29 procent
  • Uenig, 4 procent
  • Helt uenig, 9 procent
  • Ved ikke, 14 procent

Yderligere kommentarer:
Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i DIF, 21 66 37 74.

Hvis du vil vide mere om undersøgelsen kan du kontakte konsulent Jakob Draminsky, jdr@dif.dk.