Spil bræt­spil og bliv en god træ­ner

Billede af lyngby-s-foldbold-s-7-1200px
DIF og Team Dan­mark har ud­vik­let et bræt­spil, som stil­ler træ­ne­re og for­æl­dre til ta­len­ter i di­lem­ma­er.
1. maj 2017
DIF og Team Dan­mark har ud­vik­let et bræt­spil, som stil­ler træ­ne­re og for­æl­dre til ta­len­ter i di­lem­ma­er.

Di­lem­ma: Fo­re­stil dig, at du er træ­ner for et U15-hold. Dit hold er nået langt i en tur­ne­ring, og du ved, at hvis du ude­luk­ken­de be­nyt­ter hol­dets bed­ste spil­le­re, så er der en god chan­ce for at vinde tur­ne­rin­gen. Klub­bens prin­cip er, at alle spil­le­re på hol­det skal have lige meget spil­le­tid. Du er enig i det prin­cip og har ef­ter­le­vet det hele sæ­so­nen.
Du for­nem­mer dog plud­se­lig et tungt pres fra både for­mand og ud­valg­te for­æl­dre i for­hold til at vinde tur­ne­rin­gen. Du vur­de­rer også, at det ville være godt for hol­det at vinde og få er­fa­ring med at præ­ste­re, når det gæl­der. Men du ved også, at spil­ler­ne på bæn­ken vil blive meget skuf­fe­de, og at det er imod klub­bens grund­læg­gen­de prin­cip, hvis ikke de kom­mer på banen.

Hvad gør du?

Ingen rig­ti­ge svar

Di­lem­ma­et er taget fra DIF og Team Dan­marks nye bræt­spil ’Vær­di­spil’, som stil­ler ta­lent­træ­ne­re og for­æl­dre til ta­len­ter i re­a­li­sti­ske di­lem­ma­er. Der fin­des ingen rig­ti­ge svar på di­lem­ma­er­ne, men via sær­li­ge vær­di­kort skal for­æl­dre eller træ­ne­re drøf­te for­de­le og ulem­per ved deres valg.

”Vi har lavet ’Vær­di­spil’ for at sætte fokus på nogle af de di­lem­ma­er, som man stil­les over for som træ­ne­re og for­æl­dre, når man har med unge ta­len­ter at gøre. Hvor meget tid skal man give to min­dre gode dren­ge på hol­det? Hvor­når skal ens dat­ter skif­te for­e­ning, flyt­te fra ve­nin­der og bruge tid på trans­port for at komme op på et hø­je­re sport­s­ligt ni­veau – eller skal hun over­ho­ve­det skif­te? Jeg ken­der ikke selv sva­re­ne, og det er præ­cis po­in­ten med bræt­spil­let. Det er re­flek­sio­ner­ne over val­ge­ne, der er vig­ti­ge,” siger Jakob Ovesen, der er kon­su­lent i DIF med fokus på talent-​ og eli­te­ar­bej­de.

Spil­let kan spil­les med træ­n­er­kol­le­ga­er og for­æl­dre i for­bin­del­se med træ­ner­sam­lin­ger og te­maaf­te­ner, hvor der gives plads til at re­flek­te­re over de di­lem­ma­er, der kan opstå ved at være ta­lent­træ­ner eller for­æl­dre til et ta­lent.

På www.vær­di­spil.dk kan du gra­tis hente ’Vær­di­spil’ og læse om Ta­lent­HU­SET, som be­står af fem vær­di­er, der ar­bej­des efter i DIF og Team Dan­mark i for­hold til ta­len­t­ud­vik­ling.

DANSKE OLYMPISKE PARTNERE

PARTNERE

IOC´s TOPPARTNERE