Motionstilbud vinder frem i foreningerne

Stigende fokus på de gode oplevelser og blik for individet i foreningslivet. Større foreninger og samarbejde skal give bedre oplevelser for medlemmerne.
26. sep 2016
Stigende fokus på de gode oplevelser og blik for individet i foreningslivet. Større foreninger og samarbejde skal give bedre oplevelser for medlemmerne.

Foreningsidrætten er meget mere end de klassiske konkurrenceidrætter. Det viser en ny stor undersøgelse foretaget blandt 2700 foreninger af Danmarks Idrætsforbund (DIF) og DGI i den fælles vision ”Bevæg dig for livet”. Tre ud af fire foreninger har motionstilbud som Håndboldfitness og MotionsFloorball, og 56 procent af foreningerne har hold, der ikke tilbyder konkurrencer, som vi ellers kender det fra foreningsidrætten

”Det er en ny udvikling, vi ser i foreningsidrætten, der traditionelt har været forbundet med konkurrencer og stævner. En stigende andel af de voksne idrætsudøvere foretrækker motion frem for konkurrencer. Det har mange foreninger lyttet til og udviklet nye tiltag, der passer til den nye medlemsprofil, der vinder frem i disse år,” siger DIF’s analytiker Michael Fester, der står bag undersøgelsen.

Undersøgelsen vækker glæde i DIF og DGI, hvor netop et bredere udbud af idrætstilbud er en vigtig del af omstillingen til en ny idrætsvirkelighed.

”Der er stigende fokus ude i foreningerne på at skabe gode oplevelser for individet og for de mange, som ønsker noget nyt. Det er et resultat af, at visse målgrupper ikke ønsker at bruge hver weekend på turneringer, men vil have mere fleksibilitet i hverdagen. Det er ikke kun de private og kommercielle centre, der kan tilbyde dette fremover. Det er en større omstilling i en sektor, der historisk er meget traditionel,” siger Morten Mølholm, administrerende direktør i DIF.

Samarbejde er vejen frem
Undersøgelsen viser, at mange foreninger i dag ser hinanden som de største konkurrenter i jagten på nye medlemmer. I stedet mener Morten Mølholm, at de bør søge et tættere samarbejde til gavn for alle parter.

”Vi er blevet langt mere nysgerrige i vores idrætsliv, og den typiske idrætsudøver når igennem mange forskellige idrætstilbud i løbet af livet. Derfor kan foreningerne få mere ud af at samarbejde om at tilbyde bredere idrætsudbud. Gode eksempler er Bevæg dig for livet-koncepterne VoksenFjer og Familietennis, der henvender sig til børneforældre, som vi ellers ikke har så godt fat i. Og så kan man med fordel samarbejde på tværs af foreninger om de opgaver, det traditionelt er svært at finde frivillig arbejdskraft til,” foreslår Morten Mølholm.

For at skabe bedre vilkår for udøvere og frivillige i foreningerne arbejder DIF og DGI i den fælles vision ”Bevæg dig for livet” for større og stærkere foreninger. Det skal frigive flere resurser fra det administrative arbejde, der i stedet kan bruges på at udvikle foreningen med blandt andet nye tilbud.  

Læs rapporten her.

Kontakt:
Morten Mølholm, adm. direktør i DIF: 2166 3774

Michael Fester, analytiker i DIF: 6016 7197

Fakta om foreningerne:

  • 76 procent har voksenmotionister blandt medlemmerne
  • 56 procent har hold, der ikke konkurrerer mod andre klubber
  • 45 procent ser andre idrætsforeninger som den største konkurrent
  • 21 procent samarbejder med private aktører
  • 77 procent benytter Facebook i det daglige arbejde mod 8 procent i 2010

Bevæg dig for livet:
Partnerskabet mellem DIF og DGI er det største i dansk idræt nogensinde. Det er støttet af Nordea-fonden og TrygFonden. Visionen er, at Danmark skal være den mest idrætsaktive nation i verden. I 2025 skal 50 procent af danskerne være aktive i en idrætsforening, og 75 procent skal være fysisk aktive.