Pavillon skal promovere Danmark til OL

Enorm pavillon på Ipanema-strand skal promovere Danmark under OL i Rio.
9. mar 2016
Enorm pavillon på Ipanema-strand skal promovere Danmark under OL i Rio.
OL nærmer sig, og når flammen tændes i Rio de Janeiro bliver det med en 300 m2 stor pavillon stående på den verdensberømte Ipanema-strand for at sætte fokus på dansk erhvervsliv, kultur, sport og turisme.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen:
”Det er helt unikt og meget ambitiøst, at Danmark, som det eneste land, har fået lov af de brasilianske myndigheder til at skabe en markedsføringsplatform midt på Ipanema-stranden. Den danske pavillon vil fungere som et udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske produkter under hele OL-perioden og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger som Danmark er eksponent for. Pavillonen vil også være et samlingspunkt for de danske atleter, repræsentanter og tilskuere.”

VisitDenmark står sammen med Erhvervs- og Vækstministeriet i spidsen for projektet, der er udviklet i samarbejde med bl.a. Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos. Formålet er at styrke det internationale kendskab til Danmark og skabe interesse for danske styrkepositioner. Projektet bygger på gode erfaringer fra OL i London i 2012, hvor VisitDenmark stod bag en lignende dansk platform, med over 200.000 besøgende fra hele verden.

Adm. Direktør i VisitDenmark, Jan Olsen:
”Ved at opføre et lille stykke Danmark på en af verdens mest berømte strande under OL kan vi skabe kontakt til erhvervsfolk, borgere, turister og presse fra hele verden og fortælle dem de mange gode historier om vores land og de mange muligheder, det rummer. Den danske pavillon skal være åben for alle og vil bygge på danske værdier, bæredygtighed og godt design.”

Den danske pavillon er designet af Henning Larsen Architects. Den vil være åben for besøgende på Ipanema alle dage fra kl. 11-22 i perioden fra den 2.-21. august 2016. OL i Rio de Janeiro forventes at tiltrække omkring 1 mio. besøgende fra hele verden og 25.000 pressefolk.

Andre som støtter projektet tæller bl.a. BESTSELLER, Harboe og State of Green. Derudover har præsidenten for det dansk-brasilianske handelskammer, Jens Olesen, været en stor drivkraft undervejs og vil fortsat have en aktiv rolle.