Bold og borgmesterbesøg på Peder Lykke Skolen

Skolen på Amager samarbejder med 24 lokale foreninger, der bliver inviteret helt ind i undervisningen. Det er et resultat af et bredt samarbejde mellem skole, foreninger og kommune.
8. okt 2015
Skolen på Amager samarbejder med 24 lokale foreninger, der bliver inviteret helt ind i undervisningen. Det er et resultat af et bredt samarbejde mellem skole, foreninger og kommune.

Der er håndbold på programmet for anden klasse på Peder Lykke Skolen på Amager. Instruktører fra den lokale klub Amager SK er inviteret til at stå for dagens undervisning i skolens store hal.

Eleverne på Peder Lykke Skolen er vant til at møde nye ansigter i deres undervisning. Skolen har fulgt målsætningen i den ny folkeskolereform om flere samarbejder mellem skoler og foreninger. Sidste skoleår var der samarbejder med 17 lokale foreninger, og i år er det tal oppe på 24. Det brede samarbejde med den lokale idræt møder opbakning hos Danmarks Idrætsforbund.

”Det er vigtigt, at vi sikrer størst mulig variation og kvalitet i idrætsundervisningen i folkeskolen. Og den hurtigste måde at finde en bred faglighed er ved at indgå samarbejder med de lokale idrætsforeninger. Det er dejligt at se et samarbejde som her mellem Peder Lykke Skolen og Amager SK, hvor det bliver meningsfuldt for begge parter,” siger DIF’s bestyrelsesmedlem Thomas Bach.

Københavns Kommune har sat ressourcer og medarbejdere af til samarbejdet mellem skoler og foreninger. Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev var glad for at se resultatet af det brede samarbejde.

”Det er fantastisk at se børnene arbejde sammen og have det sjovt med bevægelse. Der er stadigvæk plads til forbedringer i samarbejdet mellem skoler og foreninger rundt omkring, men det er vigtigt at holde fast i, hvor godt det kan fungere, når alle spiller sammen. Det er det, vi ser her,” siger Pia Allerslev.

Det er ikke kun på Peder Lykke Skolen, at de har øjnene rettet mod de kompetencer, der ligger i det frivillige foreningsliv. En ny undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier viser, at der er startet 300 samarbejder op mellem skoler og idrætsforeninger i løbet af reformens første år.