DBU lancerer skolesite

For at hjælpe lærere, pædagoger og skoleledere med at koordinere fodboldaktiviteter for børn på alle niveauer, har DBU oprettet sitet 'Fodbold i skolen'.
18. aug 2015
For at hjælpe lærere, pædagoger og skoleledere med at koordinere fodboldaktiviteter for børn på alle niveauer, har DBU oprettet sitet 'Fodbold i skolen'.

Sitet er lavet i forbindelse med, at den nye folkeskolereform, som indeholder et krav om minimum 45 minutters motion om dagen for eleverne.

På sitet er der inspirationsøvelser, som kan være med til at give lærerne et større billede af, hvad fodbold i skolen kan bruges til ud over den kendte formation 11 mod 11 til flest mål. Og det er et vigtigt budskab, understreger professor på Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet, Peter Krustrup.

”Det gode ved fodbold er, at der er så mange måder at spille det på, og ikke behøves at spilles på 11-mandsbaner. Fodbold på små baner giver mange boldberøringer, succesoplevelser og høj puls, selv hos børn, der ikke er vant til at spille fodbold,” fortæller Peter Krustrup, som sammen med forskerkolleger fra Københavns Universitet netop har afsluttet et stort forskningsprojekt i skoleelevers aktivitetsniveau i forhold til fysisk form, hjertesundhed, indlæring og trivsel.

”Korte pauser med fysisk aktivitet vil genetablere børnenes koncentrations- og indlæringsevne, som ellers falder markant i løbet af en lektion,” fortæller Peter Krustrup, der bygger konklusionen på en svensk undersøgelse fra 2013 med børn i ni-årsalderen.

Gavner elevers indlæring
Det er ikke ligegyldigt hvilke aktiviteter, der tænkes i, når eleverne skal have et afbræk fra engelsk grammatik eller fysikforsøg. Det siger Caroline Hegelund, specialkonsulent ved Kommunernes Landsforening.

”Lærere og pædagoger skal være opmærksom på, at få brugt motion og bevægelse, så det har en effekt på læring og trivsel for børnene. Skolerne kan bl.a. samarbejde med de lokale idrætsforeninger om at skabe en mere aktiv dag, for det er vigtigt, at aktiviteterne er mere end blot en løbetur rundt om skolen. Motion og bevægelse skal være en integreret del af den lange skoledag.”
Ifølge Caroline Hegelund er det desuden vigtigt, at vedholde et læringsfokus, når børnene bevæger sig i skoledagen.

”Forskning peger på, at det at lære nogle spilleregler, som man skal udfolde sig inden for, er gavnligt for børnenes fælleskab, læring og trivsel,” fortæller Caroline Hegelund.

Besøg DBU’s skolesite her