"Sig noget, hvis du ser noget"

Ny national kampagne går til kamp mod matchfixing. Kulturministeriet, DIF, DBU, DOGA (Danish Online Gambling Association) og Danske Spil lancerer en ny kampagne mod aftalt spil.
5. maj 2015
Ny national kampagne går til kamp mod matchfixing. Kulturministeriet, DIF, DBU, DOGA (Danish Online Gambling Association) og Danske Spil lancerer en ny kampagne mod aftalt spil.

Kampagnen skal påvirke eliteidrætsudøvere til aktivt at fortælle om ulovlige eller problematiske hændelser. Kampagnen vil også informere om regler og konsekvenser ved matchfixing, bl.a. ved opsøgende klubbesøg, viral indsats og en 24 timers bemandet hotline.

Kulturminister Marianne Jelved siger:
”Idrættens store udfordring er matchfixing. Snyd og aftalt spil ødelægger idrættens væsen og det fællesskab, mange finder i sporten. Men vigtigst af alt er det, at alle sportens ambassadører, idrætsfolkene, er med i kampen mod aftalt spil. Vi skal derhen, hvor det er helt almindeligt, at man fortæller det til sin træner, sin leder eller sit forbund, hvis man bliver kontaktet af en matchfixer. Eller hvis man har mistanke om, at andre er blevet det. Kun på den måde kan vi i fællesskab komme matchfixing til livs.”

H. C. Madsen, adm. direktør i Danske Spil siger:
”Vi ser med stor alvor på matchfixing. Aftalt spil er ikke alene ødelæggende for sporten, men også for udbud af spil. Først og fremmest undergraver matchfixing spillernes tillid til selve spillet og i sidste ende til spiludbyderne. Vi ønsker derfor fortsat – i samarbejde med sporten og de relevante myndigheder – at bekæmpe matchfixing, så vi sikrer, at vores spil bliver afviklet på grundlag af fair sportskampe.”

 Jesper Møller, Formand i Dansk Boldspil-Union siger:
”Matchfixing er den største trussel mod dansk fodbold og dansk idræt i det hele taget, både i forhold til sportens troværdighed og til sportens kommercielle udvikling. Derfor er det vigtigt, at vi signalerer fuldstændig nultolerance på området – og styrker kommunikationen ud til både idrætsudøvere, frivillige og andre i og omkring sportens verden.”

Niels Nygaard, formand for Danmarks Idrætsforbund (DIF):
”Det er vigtigt, at myndigheder og spiludbydere står sammen med DIF-idrætten om at bekæmpe og forebygge matchfixing. Med den nye informationsindsats appellerer vi direkte til idrætsudøverne om at være med til at beskytte idrættens ånd og fair play. De skal – ligesom trænere, ledere og dommere – kontakte vores hotline, hvis de kender til aftalt spil, har en mistanke eller er blevet kontaktet om at fixe en kamp. Vi vil også besøge eliteklubber i håndbold, badminton, tennis og ishockey – og DBU gentager sin besøgsrække i fodbold – for at fortælle om matchfixingtruslen og komme i dialog med målgruppen.”

Morten Rønde, adm. direktør i DOGA siger: 
”DOGA støtter op om kampen for at forhindre matchfixing. Kampagnen “Sig noget, hvis du ser noget” er efter vores opfattelse et godt initiativ og vil hjælpe til at støtte en sund kultur i sporten, hvor det ikke er i orden at aftale resultatet af sportskampe. Kampagnen er et af mange skridt, der skal tages, for at bygge et effektivt værn rundt om sporten i Danmark.”

Kampagnen er hovedsagelig digital båret og består af en række initiativer:
- over 150 opsøgende klubbesøg i hele Danmark
- nyt kampagnewebsite på www.stopmatchfixing.dk
- målrettet viral indsats på sociale medier
- en 24-timers bemandet hotline på tel. 70 70 70 94
- ambassadørnetværk
- events, undersøgelser og fysiske møder

Baggrund
Der er kommet mere fokus på truslen fra matchfixing i dansk og udenlandsk idræt. Undersøgelser viser, at over 80 procent af den danske befolkning ser matchfixing som en trussel mod fair play i idrætten og idrættens troværdighed. Derfor har Kulturministeriet og en række af idrættens aktører iværksat kampagnen. 

Udover kampagnen inkluderer indsatsen mod matchfixing bl.a. også oprettelsen af en ny national platform, der skal bekæmpe aftalt spil samt supplerende og ny lovgivning, der vil kriminalisere bestikkelse inden for idrætten. De nye regler træder i kraft d. 1. juli 2015.

Læs mere om kampagnen på www.stopmatchfixing.dk

Yderligere oplysninger
Kulturministeriets pressetelefon tlf.: 22 76 51 16
DIF Kommunikation, Casper Hollerup, tlf.: 24 64 52 53