Nu skal der bankes til badminton

Badmintonklubberne skal op på dupperne og have langt mere fokus på at skabe spændende klubmiljøer. DGI Badminton og Badminton Danmark samler kræfterne for at vende badmintons deroute.
29. apr 2015
Badmintonklubberne skal op på dupperne og have langt mere fokus på at skabe spændende klubmiljøer. DGI Badminton og Badminton Danmark samler kræfterne for at vende badmintons deroute.

40.000 danskere har de sidste ti år forladt badmintonklubberne. Alene fra 2013 til 2014 har 7000 medlemmer sagt farvel til ketsjere og fjerbolde og droppet den sportsgren, der ellers giver Danmark masser af medaljer.

"Det er meget alvorligt. Badminton oplever en deroute. Vi bliver nødt til at tage en ny kasket på og tænke nyt," siger Ib Møller.

Han er spydspids i det nye initiativ ”Udvikling Badminton”, som DGI Badminton og Badminton Danmark i fællesskab har søsat for at vende udviklingen. Målet er at stoppe frafaldet i løbet af 2016, og i 2017 skal klubberne gerne opleve en fremgang i medlemstallet.

Flere medaljer, færre medlemmer
Ib Møller peger på, at badmintonsporten aldrig har produceret så mange medaljer, som i de år hvor medlemstallet er gået nedad ad bakke.

"Men medlemmerne kommer ikke af sig selv, heller ikke selvom badminton eksponeres i medierne. Klubberne skal være udviklingsparate, og de skal have fokus på, at det vigtigste ikke er at vinde, men at spillerne udvikler sig. Vi skal væk fra en kultur, hvor det kun handler om at præstere. I stedet skal vi styrke værdier som leg, glæde og fællesskabet," siger Ib Møller.

Viborg har vendt udviklingen
Viborg Badminton Klub er en af de klubber, der har haft succes med at få flere medlemmer. Siden Henrik Mejdahl blev formand for 4 år siden, er antallet af ungdomsmedlemmer tredoblet fra 50 til 150 medlemmer.

"Det er benhårdt arbejde at vende udviklingen, og man skal ikke tro, at nye spillere kommer af sig selv. Vi har gratis prøvetræning, mange sociale arrangementer og vores ungdomsformand skriver flere mails om ugen til spillerne. Bredden er vigtig, og alle skal føle, at de er en vigtig del af klubben," siger Henrik Mejdahl.

Blandt de sociale arrangementer er Family Cup, hvor spillerne tager et familiemedlem med og spiser brunch efter en double-turnering. Der er også stævner og 2-3 træningslejre med overnatning hver sæson. Og så er bestyrelsen meget bevidst om involvere familierne, så de kommer i hallen, kender trænerne og ved, at det er hyggeligt sted at være. Det giver et tilhørsforhold.


Badmintonklubben skal være attraktiv
Netop det med at sætte fokus på klubmiljøet er et af kerneområderne i DGI Badminton og Badminton Danmarks udviklingsprojekt. For badminton er ikke blot en individuel sport, hvor spillerne kun har fokus på sig selv.

"Vi kan f.eks. se, at der er flere tilmeldinger til holdturneringer end til de individuelle stævner. Vi opfordrer klubberne til at skabe et miljø, hvor der er gode relationer, både mellem trænere og spillere og spillerne imellem," siger Ib Møller.

Alene fra 2013 til 2014 er antallet af badmintonspillere i DGI faldet med 7000, mens Badminton Danmark i samme periode mistede 4.500 medlemmer. Også de 0-12 årige falder fra.

"Fødekæden er ved at blive brudt. Klubberne har glemt at tilpasse sig det marked og det samfund, de er en del af, og derfor har de ikke set behovet for at udvikle deres tilbud og klubmiljøer. Der kan udviklingsprojektet gøre en forskel og hjælpe klubberne med at blive mere attraktive," siger Ib Møller.


Fakta om badminton:
På ti år har DGI Badminton mistet 40.000 medlemmer, mens Badminton Danmark har mistet 35.000. 

Medlemstallene for 2014, som blev offentliggjort den 30. marts 2015, viser en nedgang på 7000 spillere i DGI på blot et år. Frafaldet er i alle aldersgrupper bortset fra 60+. 

Udvikling Badminton er et treårigt projekt med fokus på bl.a. klubudvikling, lederuddannelse og skolesamarbejde. 

Samarbejdet om Udvikling Badminton er en del af DGI’s og DIF’s fælles vision ”Bevæg dig for livet”, der i løbet af de næste ti år skal få 600.000 flere danskere til at dyrke idræt og motion.

Nordea-fonden og TrygFonden er partnere og støtter i de kommende tre år visionen med hver 30 millioner kroner.