Kommunalpolitikerne har hovedansvaret for skolereformen

Det nye samarbejde mellem skoler og idrætsforeninger har det bedst i de kommuner, hvor opgaven ikke overlades til den enkelte skoleleder.
19. mar 2015
Det nye samarbejde mellem skoler og idrætsforeninger har det bedst i de kommuner, hvor opgaven ikke overlades til den enkelte skoleleder.

Hent hele DIF OPINION som PDF-fil her. 

”Samlet set er reformen kommet godt fra start. Men landet over er billedet meget forskelligt.”

Sådan lyder konklusionen fra AnnA Mee Allerslev, som er formand KL’s Børne- og kulturudvalg, når snakken falder på folkeskolereformens krav om et tæt samarbejde mellem skoler og idrætsforeninger.

AnnA Mee Allerslev peger på, at det går bedst i de kommuner, hvor politikerne har taget ansvar for at sætte samarbejdet i system i stedet for at overlade det til den enkelte skoleleder.

Den opfattelse deles af blandt andre Slagelse og Hjørring Kommuner.

I Slagelse tog man hul på de nye tider allerede et år før, reformen trådte i kraft, da man ansatte en konsulent til at koordinere samarbejdet, mellem skoler og foreninger. De ældste elever har– som et af flere initiativer – fået status som legeagenter, der hjælper de små kammerater med at bevæge sig. Og som den første kommune herhjemme underskrev Slagelse en partnerskabsaftale med DIF om reformindsatsen.

”Vi har inviteret ti idrætsgrene til at være med på skolerne. Tre af de idrætsgrene har oplevet fremgang i antallet af medlemmer, ” siger Slagelses borgmester, Stén Knuth (V).

I Hjørring er politikerne også gået forrest. Her valgte byrådet at nedlægge de traditionelle skolefritidsordninger og erstatte dem af tilbud, der i højere grad tænker idræt, foreninger og bevægelse ind i børnenes hverdag.

”Ungerne kan stadig hygge sig med et puslespil, men den nye struktur har tvunget de ansatte til at udvikle nye ideer – blandt andet i samarbejde med den lokale idræt,” fortæller Daniel Rugholm, konservativ formand for Hjørrings børne-, skole- og uddannelsesudvalg og medlem af Folketinget.

Problemer i hovedstaden
I København og på Frederiksberg har de lokale foreninger oplevet problemer med skolereformen. Det fortæller Lars Sørensen, direktør for Hovedstadens Svømmeklub (HSK). Han henviser til de udfordringer, HSK oplevede, da klubben selv kontaktede de to kommuner.

”Vi er en stor forening. Vi vil gerne samarbejde, og vi har ressourcerne. I den ene kommune gik det rimeligt straight. I den anden løb vi lidt spidsrod mellem forvaltningerne, og blandt lærerne oplevede vi en form for modstand mod forandringer, ” lyder det fra Lars Sørensen.

Pia Allerslev, børne- og ungeborgmester i Københavns Kommune, vil gøre sit til, at foreningerne – også HSK – oplever bedre forløb i fremtiden.

”Jeg er helt enig i, at ansvaret er politisk. I København ligger det altså hos mig, og jeg kan ærgre mig over, at vi ikke var lige så forudseende som Slagelse. Men nu er vi i gang og har blandt andet afsat fire millioner kroner til 15 pilotprojekter,” siger Pia Allerslev, som samtidig kommer med et optimistisk fremtidssyn.

”Om fem år har vi gladere, sundere og klogere børn, ” erklærer Pia Allerslev.