Det handler om faciliteter og sammenhold

Hvordan kan foreningerne konkurrere med de kommercielle fitnesscentre og den nye kropskultur? De klassiske foreningsdyder er en god start
6. mar 2015
Hvordan kan foreningerne konkurrere med de kommercielle fitnesscentre og den nye kropskultur? De klassiske foreningsdyder er en god start

I lang tid har vi hørt, at de kommercielle fitnesscentre bliver ved med at stige i medlemstal. Det hænger sammen med den ændrede kropskultur, der er kommet frem de sidste år. Det er lige før, man er unormal, hvis man ikke er i træningscenter fem gange om ugen eller har løbet et maraton i sidste uge. Når den tankegang er dominerende, så kan det skabe problemer i foreningerne. Hvad kan de gøre for at holde medlemmerne ude af fitnesscentrene? Det blev forklaret i et af de første foredrag til DIF Kongres 2015.

Faciliteter er vigtige

Til at forklare foreningernes syn på problemstillingen var Niels Christian Holmstrøm, formand for KB, Lennart Boel, daglig leder i Fremad Valby, og Ruben Lundtoft, direktør for foreningsfitness, inviteret. De var alle enige om, at det er vigtigt med gode faciliteter.

”Hvis man vil have klubliv, skal man have ordentlige faciliteter. Hvis man har det, kan man sagtens få medlemmerne til at blive,” siger Niels Christian Holmstrøm fra KB.

KB har faktisk oplevet en stigende medlemstilslutning i de senere år, og det er blandt andet, fordi de løbende opdaterer og opgraderer deres faciliteter.

I Fremad Valby tog de en lidt anden tilgang til facilitetsspørgsmålet. De valgte at inddrage pigespillerne i bygningen af nye omklædningsfaciliteter, så de kunne få det lige, som de ville have det.

”For at gøre det mere attraktivt for pigerne at klæde om og gå i bad i klubben, fik de selv lov til at designe omklædningsrummet. Men der er stadig langt fra at give dem faciliteterne, til at de faktisk gider at gå i bad. Det er nærmest pottetræning om igen, når det kommer til at bade i foreningen,” siger Lennart Boel.

Svært at sammenligne kommerciel og foreningsfitness

Når man snakker om fitness, så er det nemt at sætte det hele over en kam. Fitness er, hvor man tager ned i det lokale fitnesscenter og arbejder på at få en six-pack. Men al fitness er ikke ens. Med Foreningsfitness vil direktør Ruben Lundtoft give foreningerne muligheden for at opstarte deres egen foreningsbaserede fitness.

”Vi står klar med rådgivning, lån og uddannelse. Vi vil gerne fremavle en kultur, hvor der er plads til alle aldersgrupper og hvor der er plads til socialt samvær,” siger han.

De kommercielle fitnesscentre er et sted, hvor de fleste holder sig til sig selv. Samtidig er brugerne af de kommercielle fitnesscentre ligeglade med de ansatte. De kan godt klare sig selv. De ansatte i de kommercielle centre har også en varierende grad af interesse i jobbet.

”I de kommercielle centre kan nogle af medarbejderne være mere interesserede i pengene end i at hjælpe brugerne. Det er helt omvendt i foreningsfitness. Her er instruktørerne frivillige, så de gør det, fordi de brænder for at hjælpe,” siger Ruben Lundtoft.