Bekymring over mulighed for mindre adgang til naturen

Sammen med DGI og Dansk Firmaidræt har DIF netop afgivet høringssvar til Lov om Den Danske Naturfond.
22. okt 2014

Der er gode intentioner med udkastet til Lov om Den Danske naturfond, men der er bestemt også elementer, der skaber bekymring på vegne af dansk idræt. Sådan kan høringssvaret fra DGI, DFIF og DIF koges ned.

I høringssvaret anerkender idrætsorganisationerne behovet for at skabe mere og bedre natur og glæder sig over, at der er udsigt til, at naturtilstanden og vandmiljøet forbedres i Danmark. De tre organisationer er dog betænkelige ved, at overordnede formål med lovforslaget skal varetages af en privat fond. Der gælder jo andre regler for private fonde end for offentlige virksomheder - fx kan det så ikke længere lade sig gøre at klage efter de almindelige regler.

Lovforslaget i sin nuværende form indebærer desuden, at man kan begrænse almindelige mennesker og idrætsudøveres adgang til skov- og naturarealerne alene som følge af det ændrede ejerskab. Den mulighed synes idrætsorganisationerne heller ikke om.

Læs hele høringssvaret.