Fodboldens fremtid

En rapport fra DIF beskriver de udfordringer og muligheder, som dansk breddefodbold står over for. Rapporten giver bud på DBU’s rolle i et stigende kommercielt fodboldmarked.
1. okt 2014
En rapport fra DIF beskriver de udfordringer og muligheder, som dansk breddefodbold står over for. Rapporten giver bud på DBU’s rolle i et stigende kommercielt fodboldmarked.

DIF’s Team Analyse har udgivet rapporten ’Fodbold i Danmark, som kigger nærmere på dansk breddefodbolds historiske og nuværende tilstand samt fremtidige udvikling.

En af konklusionerne i rapporten er, at den foreningsbaserede fodbold i fremtiden vil møde stigende konkurrence fra kommercielle aktører, og at DBU skal udvikle sig for at tilfredsstille behovene hos især den voksne befolkningsgruppe mellem 25 og 59 år.

”DBU, og foreningsidrætten som helhed, skal være endnu bedre til at udvikle fleksible og lettilgængelige tilbud til den voksne befolkningsgruppe. Lykkes det, har DBU et kæmpe potentiale i forhold til at få aktiveret en stor gruppe af befolkningen,” siger DIF’s udviklingschef, Morten Mølholm Hansen.

DIF og DGI har en fælles vision om, at 75 procent af danskerne i 2025 skal være idrætsaktive – heraf 50 procent i en idrætsforening. DBU vil som DIF’s klart største specialforbund spille en vigtig rolle i den vision.

”Vi har lært af det kommercielle og selvorganiserede marked. Vi skal bruge denne lære til at udvikle tilbud, som passer til danskerne.”

”Det skal være lettere at gå til foreningsidræt. Både i forhold til tid og i forhold til selve aktiviteten. Lykkes den øvelse, så er jeg overbevist om, at foreningsidrætten og DBU også i fremtiden vil være attraktiv for den voksne gruppe. For vores idrætstilbud er sjove, sunde og tilbyder et fællesskab, som man ikke finder mange andre steder,” siger Morten Mølholm.

Læs hele rapporten her