Antorini bakker op om foreningslivet

DIF tilfreds med ministerens præcisering af udtalelse om folkeskolen og foreningslivet.
16. sep 2014
DIF tilfreds med ministerens præcisering af udtalelse om folkeskolen og foreningslivet.

Undervisningsminister Christine Antorini fik i weekenden vækket det meste af foreningsdanmark, da en DR-nyhed kunne tolkes som om, at undervisningsministeren synes, at det er fint, at skoleelever dropper deres fritidsinteresser på grund af en længere skoledag.

”Hvis man læser selve artiklen, er det nu heller ikke det, jeg er citeret for,” understreger undervisningsministeren nu på Facebook og Twitter. Hun fortsætter:  
 
”Det er selvfølgelig ikke et enten-eller, men et både-og. Det er hele ideen med Den Åbne Skole. Både mere foreningssamarbejde i skoletiden - og mere foreningsliv efter skoletid. Langt de fleste elever kan stadig dyrke deres fritidsinteresser, også selvom deres skoledag bliver længere. Ligesom flere elever, der i dag ikke er en del af foreningslivet, kan møde forenings-Danmark som en del af Den Åbne Skole og den understøttende undervisning. Her er idræts- forenings- og kulturliv som noget nyt inviteret ind som samarbejdspartnere. Der vil være nogle steder, hvor man skal lægge fritidsaktiviteterne lidt senere, men jeg er sikker på, at det kan man finde fornuftige løsninger på, sådan at langt de fleste børn kan fortsætte med deres interesser også efter skoletid. Og forhåbentlig nye melder sig ind foreningslivet,” skriver Christine Antorini.

I DIF glæder formand Niels Nygaard sig over præciseringen:

”Vi havde en fornemmelse af, at historien måtte bero på en misforståelse. Undervisningsministeren kunne på baggrund af sine tidligere udmeldinger umuligt være fortaler for, at skoleelever skulle nedprioritere foreningslivet. Vi har i kølvandet på mediehistorien fået en del bekymrede henvendelser fra vores specialforbund og foreninger, og det er glædeligt, at vi nu kan fastslå, at Christine Antorini fastholder, at foreningerne har overordentlig vigtig betydning for folkeskolen, og at en længere skoledag ikke behøver at få negativ betydning for det danske foreningsliv – tværtimod.”