De gode idrætserfaringer viser vejen

DIF opfordrer i debatindlæg til, at man hurtigst muligt får samarbejdet mellem skoler og idrætsforeninger op at køre i den nye skole ved at lade de gode erfaringer og eksempler vise vejen.
21. aug 2014
DIF opfordrer i debatindlæg til, at man hurtigst muligt får samarbejdet mellem skoler og idrætsforeninger op at køre i den nye skole ved at lade de gode erfaringer og eksempler vise vejen.

Madpakkerne bliver igen smurt og skoletaskerne pakket. Børnene er mødt ind til en ny hverdag i folkeskolerne og minimum 45 minutters daglig fysisk aktivitet.

I DIF har vi i mange år kæmpet for, at de danske børn skal bevæge sig mere i skoletiden. Derfor er vi glade for, at bevægelse er blevet en integreret del i folkeskolereformen, og vi forventer, at den både bliver tænkt ind i de boglige fag, i frikvartererne, i den understøttende undervisning og idrætstimerne.

Men vi forventer også, at de daglige 45 minutters aktivitet får kvalitet. Landet over står mange foreninger på spring for at samarbejde med skolerne om at give børnene idræt og bevægelse i undervisningen, og samtidig byder danskerne foreningerne velkommen i folkeskolen. En ny undersøgelse fra Frivilligrådet viser, at 65 procent af befolkningen bakker op om den nye folkeskoles øgede fokus på samarbejde med frivillige foreninger – eksempelvis idrætsforeninger.

Hos Dansk Volleyball Forbund går man eksempelvis skolerne i møde gennem det netop søsatte projekt ”Volley i skolen”. Med gratis net, bolde og introduktion fra lokale volleyballklubber træder volleyball ind på skolernes grønne arealer og gør det nemmere for eleverne at komme ud og bevæge sig. 120 folkeskoler i 30 byer vil få sat permanente volleyballnet op.

Før sommerferien indgik DIF et partnerskab med Slagelse Kommune som landets første rollekommune på området. Vi offentliggør flere i den kommende tid. Rollekommunerne skal vise vejen for andre gennem de gode eksempler og erfaringer med idræt og bevægelse i skolen.

I Slagelse har kommunen det seneste års tid indgået samarbejde med 10 foreninger, som skal ud i skolernes idrætsundervisning eller i den understøttende undervisning og præsentere den pågældende idrætsgren. Skolerne kan booke foreninger til forløb, som afsluttes med en event eller et stævne.

Lærerne tilbydes et kompetenceløft i den respektive idræt i form af et kursus i aldersrelateret træning eller et mesterlærekursus, hvor trænerne viser lærerne, hvordan man kan gribe undervisningen/instruktionen an i fx floorball, vægtløftning eller tennis.

I DIF tror vi på, at lokalt samarbejde mellem skoler og foreningsliv er med til at løfte den nye åbne skoles fokus på idræt og bevægelse, og at det vil blive til glæde og gavn for alle parter med børnene i centrum. Men det kræver en indsats fra alle både i skolen, idrætten og kommunerne, og foreningens frivillige skal have tid og lyst til at påtage sig opgaven.

Kommunerne spiller en afgørende rolle, for de skal hjælpe i samarbejdet mellem skolerne og foreninger ved at koordinere og støtte foreningerne økonomisk, så de frivillige træneres hjælp i skoletiden kan tilpasses trænernes ”normale” arbejde.

Vi ved, at den nye folkeskolereform påvirker skolerne på mange områder. Vi forventer ikke, at der fra første skoledag er tænkt planer og aftaler ind i den fysiske aktivitet og idrætstimerne. Men vi opfordrer til, at der ikke går for længe, før skoler og foreninger kommer i gang og finder deres løsninger og rette aktiviteter til eleverne. Lad de gode erfaringer og eksempler vise vejen. DIF står klar med rådgivning og kompetenceløft til skoler og idrætsforeninger, der vil arbejde for at sikre kvaliteten af idræt og bevægelse i folkeskolen.