Hård kamp om fodboldskoler

DBU’s klassiske fodboldskoler i sommerferien er under pres. Fodboldskolemarkedet oversvømmes i øjeblikket af et væld af forskellige aktører, der især sælger sig selv på internationale stjerner og stærke klubbrands. DBU erkender den øgede konkurrence og fornyr nu sit koncept.
26. jun 2014
DBU’s klassiske fodboldskoler i sommerferien er under pres. Fodboldskolemarkedet oversvømmes i øjeblikket af et væld af forskellige aktører, der især sælger sig selv på internationale stjerner og stærke klubbrands. DBU erkender den øgede konkurrence og fornyr nu sit koncept.
Hent hele DIF OPINION som PDF-fil her.

Mens VM i fodbold ruller afsted i brasilianske Rio, foregår der en helt anden kamp på de danske fodboldbaner. Sommeren i Danmark er nemlig traditionen tro fodboldskoletid, og indtil for få sæsoner siden fandt dette højdepunkt i mange børn og unges ferie altid sted i DBU-regi på de klassiske DBU-fodboldskoler, der har eksisteret siden 1993.

Men sådan er det ikke længere. DBU er stadig den klart største spiller på fodboldskolefronten med næsten 30.000 deltagere hver sommer, men kurven er knækket. Deltagerantallet på DBU’s fodboldskoler var ellers steget med over 100 procent fra 1993 til 2012, men antallet af børn og unge var nedadgående sidste år, og også i år er der i skrivende stund solgt færre billetter, end hvad man normalt oplever på dette tidspunkt. Samtidig har et væld af nye fodboldskoleaktører meldt sig på banen i kampen om børnenes gunst, og i stort set alle landsdækkende medier ser man i øjeblikket annoncer for alternative fodboldskoler. DBU erkender da også, at man ikke længere kan tillade sig at læne sig tilbage og sole sig i tidligere års enorme fodboldskolesucces.

”Vi ville lyve, hvis vi ikke sagde, at vi har noteret os, at der er kommet en del konkurrenter på banen i de seneste år. Men vi er faktisk lidt i tvivl om, hvad vi skal mene om udviklingen, og derfor har vi sat en større analyse og undersøgelse i gang af hele markedet for fodboldskoler i Danmark,” siger breddechef i DBU, Steen Jørgensen, med adresse til den eksplosive udvikling, der er sket af fodboldskoler i Danmark på det seneste

Superstjerner
Kendetegnende for næsten alle de nye fodboldskoler er, at de sælger sig selv på internationale stjerner og stærke klubbrands. Eksempelvis tilbyder Manchester Uniteds fodboldskoler flere steder i Danmark i samarbejde med lokale klubber de unge at lære at spille fodbold ’The United Way’. Liverpools ditto lokker med tekniske øvelser designet af selveste Steven Gerrard. Den brasilianske fodboldskole Bootcamp Brasil markedsfører sig med stærke grønne og gule brasilianske farver og appelleer til unge spillere med ’passionen og drømmen om at nå hele vejen’. Og så har vi endnu ikke nævnt Milans fodboldcamp, DGI’s Tottenham-koncept, FCK’s fodboldskole, den helt nye Premier League Camp og en lang række andre fodboldskoletilbud i Danmark. Real Madrids fodboldskoletilbud tager sågar skridtet helt ud og tilbyder 25 unge danske fodboldspillere mellem 10-16 år en lejrtur i Madrid til en pris på mellem 6.-10.000 kroner. Dertil kommer udgifter til forældreledsager.

Med andre ord: Markedet er i rivende udvikling, og det eneste, man kan vide sig sikker på, er, at både kvaliteten og prisen på fodboldskolerne svinger – med Real Madrids fodboldskole i den dyre ende og DBU’s i den absolut billigste ende. DIF Opinion har talt med en række unge fodboldspillere og deres forældre, som har prøvet nogle af de forskellige fodboldskoler, og der tegner sig ikke noget entydigt billede af, hvilke fodboldskoler, der er bedst. Det afhænger i høj grad af det enkelte barns evner, ambitionsniveau og forældrenes pengepung.

”Nogle gange synes vi måske ikke altid, at pris og kvalitet hænger sammen, når vi ser de her tilbud, men igen vi anerkender, at markedet er vokset, og der er mange på banen lige nu. Vores udgangspunkt for DBU’s fodboldskoler er, at de skal være for alle børn, der kan lide fodbold – uanset niveau, og den holdning bliver vi ved med at have,” siger DBU’s Steen Jørgensen.

Landsholdet sælger ikke
Forskellen på pris og indhold til trods tyder meget på, at de mange nye fodboldskoler til en vis grad er kommet for at blive. Blandt andet fordi mange børn og deres forældre tænder på eliteaspekterne i de ’nye’ fodboldskoler, og fordi DBU’s fodboldskoler er udfordret af, at de klassiske DBU-skoler ikke har et særligt attraktivt landshold at sælge sig på i øjeblikket. DIF’s forskningsansvarlige analytiker, Kasper Lund Kirkegaard, siger om udviklingen:

”Hvis en ny kommerciel operatør skal overleve i et marked, hvor der i forvejen er en fast aktør i form af foreningslivets og DBU’s faste fodboldskoler, så skal de kunne levere noget andet. Og det kan de nye skoler ved, at de pakker det hele ind i en lækker ramme og sælger produktet bedre og mere direkte til målgruppen og dens forældre. Og så må man altså bare se i øjnene, at DBU og deres flagskib, landsholdet, ikke er særligt hypet og attraktivt i øjeblikket sammenlignet med de store Champions League-klubber,” siger Kasper Lund Kirkegaard, som mener, at DBU bør tage udviklingen som et vigtigt ’wake up call’.

”DBU skal tage det her alvorligt, for et tilvalg af et andet produkt er jo fravalg af deres produkt. DBU skal blive bedre til at markedsføre sig på en attraktiv måde, og man bør tænke i at udvikle fodboldskolekonceptet yderligere.”

Advarsel
I DBU har man allerede taget ’advarslen’ alvorligt, og fra denne sommer fornyr man fodboldskolerne en del. Blandt andet tilbyder man nu ’DBU Fodboldskole Skills’, som giver de bedste spillere på fodboldskolen yderligere udfordringer samtidig med, at fodboldskolens sociale aspekt fastholdes.

”Vi giver også en række heldige deltagere muligheden for at komme til at træne med landsholdet, og på den måde prøver vi at gøre landsholdet ekstra interessant. Men vi er da godt klart over, at landsholdets pt. ikke har den samme gennemslagskraft som Messi og Ronaldo, men det er noget, vi arbejder med i hele DBU. Vi vil gerne sælge fodboldskolerne endnu mere på landsholdsstjernerne,” siger breddechef Steen Jørgensen.

I Ringsted IF hilser ungdomsformand Carsten Lønberg fornyelsen af DBU’s fodboldskolekoncept velkommen. Ringsted IF tilbyder som så mange andre klubber fodboldskoletræning i DBU-regi – også denne sommer, men man har også netop lagt baner til en succesrig Manchester United-camp.

”Jeg har bestemt været meget begejstret for DBU’s fodboldskole, og er det egentlig stadig. Men jeg må også indrømme, at den Manchester United-camp, vi lige har haft, var helt fantastisk. Nogle gange skal man som klub prøve noget nyt, og vi valgte at udbyde det her tilbud for at ryste posen lidt, men også for appellere lidt til unge spillere fra nogle af vores konkurrenter i regionens øvrige klubber som Køge, Næstved og Slagelse,” siger Carsten Lønberg og fortsætter:

”Vi havde stor tilslutning til Manchester Uniteds fodboldskole, og ungerne syntes, det var en god, varieret og spændende træning. Jeg havde undersøgt markedet nøje, for jeg ved jo godt, at det her primært handler om penge, når der er så mange tilbud at vælge i mellem, men jeg må sige, at niveauet for fodboldskolen var virkeligt højt, og det er ikke sidste gang, vi gør det,” siger Carsten Lønberg.