Danskerne: Ja tak til mere idræt i skolen

Når skolereformen udrulles efter sommerferien, er der lagt op til mere fysisk aktivitet i skolen – blandt andet gennem samarbejde med foreningslivet. Og det er en ualmindelig god ide, fremgår det af en befolkningsundersøgelse. Nu handler det om, at især kommunerne skal tage ansvar på området.
26. jun 2014
Når skolereformen udrulles efter sommerferien, er der lagt op til mere fysisk aktivitet i skolen – blandt andet gennem samarbejde med foreningslivet. Og det er en ualmindelig god ide, fremgår det af en befolkningsundersøgelse. Nu handler det om, at især kommunerne skal tage ansvar på området.
Hent hele DIF OPINION som PDF-fil her.

Om seks uger ringer klokken ind til første time i folkeskolerne efter sommerferien, og så lyder startskuddet til, at den nye – og ganske omdiskuterede – skolereform træder i kraft. Skolereformen indeholder blandt andet et krav om, at alle elever nu skal have mindst 45 minutters fysisk aktivitet om dagen, samt at der er mulighed for at tænke fysisk aktivitet ind i den klassiske faglige undervisning som dansk, matematik og engelsk. Reformen indebærer også, at den enkelte folkeskole skal åbne sig op for det omkringliggende samfund og eksempelvis skabe samarbejdsaftaler med det lokale foreningsliv for at få øget fysisk aktivitet i skolerne.

Det er en ualmindelig god ide, hvis man spørger den danske befolkning. I en undersøgelse med 1.000 respondenter foretaget af Opeepl for DIF, mener et markant flertal af befolkningen, at mere motion og bevægelse i skoletiden er helt på sin plads. 85 procent af respondenterne synes, det er en enten ’meget god’ eller ’god’ ide. 



Modig befolkning
Gitte Minor Petersen, der er konsulent på skoleområdet i DIF, er glad for befolkningens positive holdning til idræt i skolen.

”Der er jo god videnskabelig evidens for, at idræt er godt – også for indlæringen. Og det budskab er slået igennem til børnenes forældre. Det er utroligt positivt,” siger Gitte Minor Petersen, som specielt glæder sig over, at tre ud af fire danskere også finder, at det er en god idé, at folkeskolerne fremover skal åbne sig op for eksempelvis det lokale idræts- og foreningsliv.

”Det viser en befolkning, der er modig og tør tænke ud af boksen på det her område i skolereformen. Det, at man kan se et potentiale i samarbejde mellem skole og idrætsforening, skyldes muligvis også, at der er rigtig mange forældre, der er frivillige i idrætsliv, og at et samarbejde derfor ikke er noget, der skræmmer dem.


Anden bølge
Mens danskerne ser frem til mere motion i skolen og øget samarbejde mellem skole og forening, så påpeger formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, at man ikke skal regne med at se børnene i folkeskolen spurte af sted 45 minutter dagligt lige med det samme.

”Det med den fysiske aktivitet og samarbejdet mellem foreninger og folkeskoler kommer i anden bølge. Lige nu er der en virkelighed, der presser sig på og utrolig mange ting at tage hensyn til i forbindelse med reformen. Derfor kan man ikke forvente, at det bliver før efteråret, at de fleste skoler kigger på det med den fysiske aktivitet,” siger Claus Hjortdal.

Formanden understreger dog over for DIF Opinion, at motionsdelen bestemt er vigtig og et punkt i reformen, som bør og skal udrulles på så mange skoler som muligt hen over efteråret. Samtidig opfordrer Claus Hjortdal kommunerne til at tage ansvar i forhold til at koble idrætsforeningerne og folkeskolerne sammen.

”For at være helt ærlig. Skolelederne har nok at se til lige nu, og mange har brug for noget meget lavpraktisk fra kommunens side i forhold til at lave aftaler med foreningslivet. Derfor har kommunerne en meget vigtig rolle på det her område,” siger Claus Hjortdal.

Det er en opfordring, som DIF-konsulent Gitte Minor Petersen er enig i.

”Nogle kommuner er gode og arbejder allerede mere eller mindre med elementer i reformen på idrætsområdet. Jeg kommer dog også ud i nogle kommuner, hvor man slet ikke er klar, og hvor man i første omgang ikke tør kaste sig ud i samarbejdsaftaler med idrætslivet. Så siger jeg ’what. I er da godt nogle tøsedrenge’,” lyder det med et smil på læben fra Gitte Minor Petersen, der uddyber sit tøsedrengebudskab.

”Kommunerne skal være opmærksomme på, at der er ting i reformen omkring de 45 minutters bevægelse, som ikke er til at komme uden om. Eksempelvis kan faget idræt allerede fra næste år blive udtrukket som eksamensfag i 9. klasse, og derfor må man ikke sylte området. Hvis man gør det, tager man eleverne som gidsler. ”

Rollemodeller
En kommune, der allerede har taget ansvar, er Slagelse Kommune, hvor man er ambitiøs og i fuld gang på området. Det har nu ført til et partnerskab med DIF, som giver Slagelse status af landets første rollekommune på skoleområdet. Slagelse Kommune har på nuværende tidspunkt indgået partnerskabsaftaler med 10 idrætsforeninger, som skal være med til at løfte opgaven. Skolerne skal indgå i samarbejder med det lokale foreningsliv og de frivillige trænere og instruktører, som vil kunne indgå i undervisningen og samtidig vise en bred vifte af idrætter for børnene.

”Vi har arbejdet på at forene forening og skole i en årrække, men vi vil gerne blive endnu bedre, og vi ser frem til at tage vores position som rollemodelskommune seriøst,” siger Emil Andreas Krapper, som er idrætskonsulent i Slagelse Kommune.

Med hensyn til befolkningsundersøgelsen siger han:

”Jeg er ikke overrasket over, at befolkningen godt vil det her. Vi har set tendensen gennem nogle år nu. Forældre vil gerne have mere motion i skolen, og det er dejligt at vide, at vi er på rette spor.”