Tilskuerne strømmer til dansk basketball

Tilskuertallene til basketballkampene i den bedste danske herrerække stiger og stiger. Det skyldes basketballklubber, der arbejder mere professionelt og har et klart fokus på at skaffe flere tilskuere. I Dansk Basketball-Forbund håber de, at der en dag vil være 1.000 tilskuere i snit til kampene i Basket Ligaen.
8. maj 2014
Tilskuertallene til basketballkampene i den bedste danske herrerække stiger og stiger. Det skyldes basketballklubber, der arbejder mere professionelt og har et klart fokus på at skaffe flere tilskuere. I Dansk Basketball-Forbund håber de, at der en dag vil være 1.000 tilskuere i snit til kampene i Basket Ligaen.

Hent hele DIF OPINION som PDF-fil her.

Den bedste danske basketballrække for herrer, kaldet Basket Ligaen, har aldrig været så velbesøgt som i denne sæson. Tæt på 99.000 basketentusiaster er gået igennem tælleapparaterne til sæsonens 167 kampe, og det er ny rekord.

Dermed bliver den indeværende sæson i Basket Ligaen den foreløbige kulmination på flere års kraftig tilskuervækst for basketballsporten herhjemme. Inden for de seneste 13 år har Basket Ligaen således hævet sit tilskuergennemsnit med over 170 procent, så der i snit nu er 590 tilskuere per basketballkamp. Det gør basketball til den tredjestørste indendørssport i Danmark efter ishockey og håndbold.

Graf_5

Udviklingen i tilskuertallet er langtfra nogen tilfældighed, men resultatet af flere års hårdt arbejde ude i klubberne. Det siger Rasmus Winkel, direktør for Dansk Basketball-Forbund og forretningsfører for Basket Ligaen. Han ser etableringen i 2001 af Basket Ligaen som en liga med større selvstændighed udenom Dansk Basketball-Forbund som startskuddet til tilskuerfremgangen.

”Det gjorde klubberne mere selvstændige og gav dem større ejerskab over ligaen. Nu var de selv ansvarlige for at drive Basket Ligaen og kunne selv bestemme, hvor ligaen skulle bevæge sig hen. I løbet af årene er det blevet klart for klubberne, at det for dem handler om at få tilskuere ud i hallerne og levere et godt produkt, så folk kommer igen,” siger Rasmus Winkel og fortæller, at ligaklubberne for fem år siden besluttede, at de kun skulle have ét strategisk fokus: tilskuertal.

Graf_6

Bakken Bears som lokomotiv
Den aarhusianske klub Bakken Bears bliver af de fleste betragtet som pionereren og lokomotivet inden for dansk basketball. Klubben var blandt de første, der løsrev sig fra sin moderforening og etablerede en eliteafdeling tilbage i år 2000.

”Det gjorde vi ud fra et ønske om, at vi gerne ville arbejde mere kommercielt. Derfor var det nødvendigt, at vi brød med vores breddeafdeling,” siger sportsdirektør i Bakken Bears Michael Piloz, der har været med om bord på Bakken Bears-flagskibet siden da.

I den tid er det lykkedes Bakken Bears at vinde ni danmarksmesterskaber, at sætte tilskuerrekord til en dansk basketballkamp med 4.812 tilskuere og opbygge en professionel organisation med fire heltids- og to deltidsansatte.

”Der er ingen tvivl om, at Bakken Bears har været lokomotivet. De har vist vejen. De har vundet mesterskaber, de har trukket tilskuere til og har opbygget en superprofessionel organisation. De har sat barren rigtig højt, og den forsøger de andre klubber så at hoppe over nu, og de nærmer sig” siger Rasmus Winkel.

En af de klubber er Team FOG Næstved. På tre år har klubben øget sin omsætning med 220 procent og har i samme periode hævet sit tilskuergennemsnit med 260 mennesker, så der nu kommer mere end 800 mennesker i snit til kampene i Næstved. Og fra 2015 flytter klubben tilmed ind i en ny multihal med plads til 2.500 tilskuere.

”Vi er gået fra at være en forening til at være en forretning. Vores organisatoriske setup er meget professionelt og svarer vel til det, der er i en fodboldklub i 1. division. Vi har især arbejdet med at markedsføre vores kampe og forbedre produktet i hallen, så oplevelsen bliver mere og andet end blot selve basketballkampen,” siger Andreas Larsen, administrerende direktør i Team FOG Næstved.

dk4 har skubbet til klubberne
Flere af dem, som DIF Opinion har talt med, fremhæver derudover tv-stationen dk4’s tv-aftale med Basket Ligaen som en væsentlig årsag til den øgede tilskuerfremgang. Siden 2005 har dk4 haft én ugentlig tv-transmission fra en kamp i Basket Ligaen, men har som betingelse for at klubberne kan komme i betragtning til en tv-kamp stillet krav til deres organisatoriske setup og antallet af tilskuere.

En nødvendighed, siger sportschefen hos dk4, Kristian Hyldgaard.

”Med det tv-marked, vi har i dag, er seeren væk med det samme, hvis han slår over på en basketballkamp, hvor der kun sidder tre tilskuere. Hvis vi skal sælge varen over for seere, der ikke er vant til at se basketball, så er det vigtigt, at kulissen er i top,” siger han og roser klubberne for at have arbejdet ”helt enormt” på netop dette område.

”De krav, som dk4 har stillet til klubberne i forhold til markedsføring og organisering af kampene, har været med til at træne klubberne i at lave events, og det har smittet af, når tv ikke har været der,” siger Rasmus Winkel.

Det kan Mads Olesen nikke genkendende til. Fra 2011 og indtil slutningen af denne sæson var han ansat som sportsdirektør i Aalborg Vikings, og under hans ledelse tredoblede klubben dets tilskuergennemsnit - vel at mærke på trods af, at klubben i denne periode har været blandt Basket Ligaens mindre stærke hold.

”Da jeg blev ansat, blev jeg bedt om at finde sponsorer. Og for mig var der kun én måde at gøre det på: Vi skulle have tilskuere ud i hallen og skaffe noget mediedækning, så vi blev interessante for sponsorerne og tv,” fortæller Mads Olesen.

Derfor gik han i gang med at uddele flere tusinde fribilletter på byens uddannelsesinstitutioner og promovere klubbens kampe, hvilket dk4 til sidst belønnede med en tv-kamp i 2011, hvor der dukkede 900 mennesker op i Aalborg Stadionhal.

”Det var en fantastisk aften for os, vores tilskuere og sponsorere, og det gav os blod på tanden,” siger Mads Olesen og fortæller, at klubben siden da blot har intensiveret promoveringsarbejdet yderligere og desuden har opgraderet kampoplevelsen markant med underholdning, livemusik og laserlys.


Tilskuere i gennemsnit


POTENTIALE TIL ENDNU MERE

Steen Leth-Jørgensen er dansk chef i det tyske marketingsfirma UFA Sports, der netop har indgået en langvarig aftale om at kommercialisere den danske håndboldliga for herrer og kvinder. Det indebærer blandt andet, at UFA Sports har ansvaret for navngivning af ligaerne, 3D gulvreklamer, hospitality og tv-reklamespots før og efter de respektive live håndbold-udsendelser på TV2 og TV3 Sport 1. Han har selv arbejdet med den bedste danske basketball-liga tilbage i 90’erne og har ros til de danske basketballklubber.

”De er lykkedes med at skabe nogle gode rammer og oplevelser ude i hallerne, så der sker andre ting omkring tilskueren end bare selve kampen. Og så har det klare mål om, at det, klubberne skal måles på, er antallet af tilskuere i hallen, været en klog strategi. For jo bedre man bliver til det, desto flere medier og sponsorer kommer der også, og det er vejen frem,” siger Steen Leth-Jørgensen, der ser gode muligheder for en fortsat vækst i tilskuertallet.

Det samme gør Rasmus Winkel.

”Vi ved, at vi har et godt produkt. Det er bevist over hele verden, hvor basketball er kæmpestort. Udfordringen er, at vi skal lære danskerne, hvad basketball er, for det er en nichesport herhjemme, som står i skyggen af håndbold og fodbold. Men hvis klubberne bliver ved med at arbejde professionelt med at rekruttere tilskuere, og vi også får de københavnske klubber med, tror jeg på, at vi som minimum kan nå et snit på 1.000 tilskuere per kamp. For alle vores erfaringer siger, at når klubberne laver et godt produkt og får lokket folk ud i hallerne, så synes de, det er fedt, og kommer igen,” siger han.