Er foreningerne parat til skolestart?

Hvad betyder skolereformen konkret for den enkelte forening?
13. mar 2014
Hvad betyder skolereformen konkret for den enkelte forening?

Idrætsliv, der netop er udkommet, ser nærmere på foreningernes rolle i den nye skolereform.

For klokken ringer ind til første time i folkeskolerne efter sommerferien, så lyder startskuddet samtidig til, at den nye – og ganske omdiskuterede – skolereform træder i kraft.
 
Set med idrætsbriller er skolereformen særdeles interessant, fordi den indeholder et krav om, at alle elever nu skal have mindst 45 minutters fysisk aktivitet om dagen, samt at der er mulighed for at tænke fysisk aktivitet ind i den klassiske faglige undervisning som dansk, matematik og engelsk.
 
Kravet om 45 minutters fysisk aktivitet bliver ikke mindre interessant af, at reformen også siger, at den enkelte folkeskole skal forsøge at åbne sig op for det omkringliggende samfund og eksempelvis skabe samarbejdsaftaler med det lokale foreningsliv i forhold til den øgede fysiske aktivitet i skolerne.

Men hvad betyder skolereformen konkret for volleyballklubben i Sønderjylland eller fodboldklubben på Amager? Skal foreningerne selv tage kontakt til skolerne inden sommerferien, og er det alle idrætsforeninger, der skal samarbejde med skolerne om idrætsundervisningen?

Mange spørgsmål trænger sig på, men der er nødvendigvis ikke svar på alt i første omgang, lyder det fra Gitte Minor Petersen, der er konsulent på skoleområdet i DIF.

”Der foreligger ikke en facitliste for, hvordan tingene skal gribes an. Vi kommer i den kommende tid til at opleve en masse nye forskellige eksempler på, hvordan samarbejdet mellem skoler og foreninger kan foregå, så vi vil løbende blive klogere,” siger Gitte Minor Petersen. Hun har dog ét overordnet budskab til idrætsforeningerne, og det er, at ingen foreninger skal føle sig presset til noget.
 
”Først og fremmest er det vigtigt, at slå fast, at tankerne omkring øget fysisk aktivitet i folkeskolen ikke er noget, der tvinges ned over hovederne på vores idrætsforeninger. Det her er ikke noget, man som forening skal gøre for andres skyld end sin egen. Det er noget, man kan kaste sig ud i, hvis man ser et spændende potentiale i et samarbejde med en folkeskole. Via reformen er foreningslivet blevet inviteret inden for i skolen, og det er en kæmpe arena af spændende muligheder for de foreninger som har lyst,” siger Gitte Minor Petersen og kalder blandt andet invitationen for en ”unik mulighed for foreningerne til at vise deres respektive idrætsgrene frem for børnene i lokalsamfundet”. 

Læs hele temaet i det nye nummer af Idrætsliv