Partnerskaber er fremtiden

Virksomheder vil have andet end bare eksponering. Derfor går udviklingen fra klassiske sportssponsorater til partnerskaber. Dansk Supermarkeds partnerskab med Team Danmark og DIF har foreløbig udløst 45 millioner kroner.
6. feb 2014
Virksomheder vil have andet end bare eksponering. Derfor går udviklingen fra klassiske sportssponsorater til partnerskaber. Dansk Supermarkeds partnerskab med Team Danmark og DIF har foreløbig udløst 45 millioner kroner.

Hent hele DIF OPINION som PDF-fil her.   

Når en virksomhed skyder penge i eliteidrætten, er formålet oftest ganske klart. Virksomheden betaler en sum penge for at få sit navn eksponeret via atleterne, så forbrugerne på den måde får øje for virksomheden og køber dens produkter. Skal øvelsen give mening for virksomheden, skal den økonomiske effekt af mersalget overstige omkostningerne til sponsoratet.

Men der er også en anden måde at gøre det på. Dansk Supermarked (Bilka, Netto, Føtex og Salling) indgik i begyndelsen af 2013 et olympisk partnerskab med Team Danmark og DIF, som foreløbig løber til og med OL i Rio i 2016. Detailgiganten har indtil videre doneret 25 millioner kroner i forbindelse med det olympiske partnerskab, og når Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, skal vurdere effekten af de mange millioner, så har han ikke blikket rettet mod bundlinjen, men kigger i stedet på sine medarbejdere. Partnerskabet skal nemlig blandt andet bruges til at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere.

”Enhver virksomhed ved i dag, at en af de helt centrale udfordringer er at udvikle, tiltrække og fastholde de mest kompetente medarbejdere. At spotte talenterne, sikre dem optimale vækstbetingelser og understøtte dem, så de udvikler forretningen til gavn for kunderne, virksomheden og samfundet omkring os,” siger Per Bank til DIF Opinion.

Partnerskabet adskiller sig fra et traditionelt sponsorat ved, at samarbejdet i høj grad er ’aktiveret’. Det indebærer blandt andet, at Dansk Supermarked bruger idrætsorganisationernes viden om talentudvikling, vindermentalitet og sundhed. Partnerskabet indebærer også, at Dansk Supermarkeds medarbejdere har mulighed for at komme til en lang række sportsarrangementer, og eksempelvis har butikscheferne i fem forskellige lande konkurreret om 20 rejser til vinter-OL i Sochi. Fra Danmark var 40 butikschefer nomineret til at komme afsted til Rusland, og de, der ikke vandt, blev i stedet belønnet med en tur til Boxen i Herning for at se EM i håndbold.

”Dansk Supermarked er kendt for at have den bedste talentudvikling inden for detailhandlen. Det er netop, fordi vi har værdierne og vindermentaliteten til fælles, at det giver mening at etablere et samarbejde med Team Danmark og DIF i stedet for at tænke i et mere traditionelt sponsorat. For os har det været afgørende, at vi kan spejle os i hinanden, og at der er en naturlighed i matchet,” understreger Per Bank.

Trend i retning af partnerskaber
Det er en tendens, at virksomheder bevæger sig fra klassiske sponsorater til partnerskaber. Det siger Kim Kristoffersen, der er kommerciel direktør i DIF’s og Team Danmarks fælles markedsføringsselskab, Sport One Danmark.

”Engang gik virksomhederne kun op i eksponering, men efterhånden fandt de ud af, at sporten kunne noget unikt på hospitality-området, hvorved virksomhederne kunne skabe nogle gode relationer til samarbejdspartnere i erhvervslivet. Den nye trend er, at virksomhederne nu også har blik for, at sporten kan bidrage med noget i forhold til deres egne medarbejdere,” vurderer Kim Kristoffersen.

Den nye udvikling med partnerskaber stiller store krav til et selskab som Sport One Danmark, der skal sælge produktet.

”Før finanskrisen kunne vi sælge standardprodukter, hvor virksomhederne måske ikke kunne bruge det hele, men købte det alligevel. I dag skal produktet skræddersyes og målrettes, og der skal også mere til end et foredrag med Jan Pytlick eller Ulrik Wilbek. Det hele skal simpelthen tænkes ind i et udviklingskoncept, hvis det skal bruges til noget,” understreger han.

Atleterne bidrager
I forbindelse med partnerskabet med Dansk Supermarked har flere danske atleter også bidraget. De danske OL-curlinghold har været forbi og kaste sten i Føtex-butikker, og til Sport 2013-showet i Herning sad kajakroeren Henriette Engel Hansen til bords med medarbejdere fra Dansk Supermarked. Ingen atleter er tvunget til at deltage i aktiviteter, men kajakroeren, der er VM-guldvinder og deltog ved OL i både 2008 og 2012, vil gerne bidrage.

”På den måde kan jeg være med til at brande Team Danmark og DIF. Jeg har svært ved at vurdere, hvad partnerskabet giver konkret til mig, men jeg stoler på, at pengene bliver brugt godt,” siger Henriette Engel Hansen, der konstaterer, at hendes økonomiske støtte fra Team Danmark gik op, da Dansk Supermarked kom til.

Pengene fra Dansk Supermarked falder på et tørt sted. Mange af de danske OL-atleter optræder i idrætsgrene, hvor der ikke er store præmiepenge, og som ikke er voldsomt profileret i medierne. Derfor er det en evig kamp at skaffe sponsorater, så hverdagen kan hænge sammen. Det er så hård en kamp, at den danske kajakroer ikke orker at kæmpe den længere.

”Det har jeg opgivet. Jeg skulle bruge alt for meget energi og tid på at få et sponsorat til 10.000 kroner. I stedet arbejder jeg ved siden af som konsulent ved Danske Regioner. Det fungerer bedre, selvom det altid er et puslespil, der skal lægges, når man skal have arbejdet og træningen til at passe sammen, siger Henriette Engel Hansen, der glæder sig meget over, at en virksomhed af Dansk Supermarkeds størrelse vælger at kaste så mange millioner efter eliteidrætten.

Hos Team Danmark og DIF vil man eksempelvis bruge pengene til bedre udstyr til atleterne. Det betyder blandt andet, at det succesfulde danske banelandshold kan få de bedste cykler, hvilket er en bekostelig affære. Andre penge vil blive brugt til stipendier til atleterne, og desuden vil der blive brugt millioner på at skabe optimale rammer både i og uden for OL-byen.

”I dansk idræt har vi en lang række atleter, som viser en enorm viljestyrke og dedikation i deres daglige træning. De har desuden et vindergen, som slår igennem, når det virkelig gælder. Det er nogle egenskaber, som er efterspurgte i erhvervslivet, og derfor er det oplagt for alle parter at indgå i sådan et partnerskab,” siger DIF’s direktør, Karl Chr. Koch.

Team Danmark håber og forventer, at fremtiden vil byde på mere af samme skuffe som det, Dansk Supermarked leverer.

”Det er vigtigt at vi og Sport One Danmark tager det her arbejde på os i stedet for atleterne. Jeg vurderer, at der er fire til seks potentielle samarbejdspartnere af samme størrelse som Dansk Supermarked i Danmark. I dag har vi kun partnerskabet med Dansk Supermarked, men målet er, at vi på sigt skal have tre til fire olympiske partnerskaber og meget gerne to eller tre allerede inden legene i Rio,” siger Team Danmarks direktør, Michael Andersen.

Hos Dansk Supermarked understreger den administrerende direktør da også, at der ikke ligger en benhård cost/benifit-analyse bag donationerne på foreløbig 45 millioner kroner.

”Vi ser ikke vores bidrag som blot en støtte til elitesportsfolk. Vi ser det som noget, der kommer hele Danmark til gode. For topatleterne repræsenterer os alle og samler nationen. De er ikke bare Team Danmarks talenter, men hele Danmarks talenter,” siger Per Bank.