Skoler findes over hele landet – i alle boligområder og for alle børn. Skolerne er derfor et afgørende indsatsområde for at sikre, at alle børn får en god og alsidig introduktion til idræt og en naturlig glæde ved det at bevæge sig. Herudover er skolernes faciliteter vigtige for mange idrætsforeninger. Landet over rummer de danske folkeskoler et utal af forskellige aktiviteter. Om dagen bruges bygningerne til at drive skole. Om eftermiddagen indtager idrætsforeningerne idrætshaller og gymnastiksale. Og om aftenen fortsætter de voksne med at bruge haller, sale, fag- og undervisningslokaler til idræt og motion.
Skolernes fysiske rammer bør ideelt set give gode mulighed både for organiseret idræt i skoleregi såvel som i foreningsregi og desuden opmuntre til spontan bevægelse blandt eleverne. Det gælder både skolernes udendørs arealer, som skolegårde, boldbaner mv. og skolernes indendørs arealer, som skolehaller, gymnastiksale, gangarealer, aulaer mv.
Mere bevægelse i skoledagen
Desværre er mange skoler ikke indrettet til idræt og bevægelse. Dermed bliver det svært at opnå spontant bevægelsesglæde blandt eleverne, og svært at opnå skolereformens intentioner om 45 minutters daglige bevægelse i skolen. Udfordringen er, at mange folkeskoler ikke har faciliteterne til at føre de mange visioner ud i livet og mangler inspiration til, hvordan det kan gøres. Derfor har DIF sammen med Lokale og Anlægsfonden og Realdania gennemført projektet Skole+. Projektet viser nye veje til, hvordan skolen kan indrettes, så den inviterer til mere bevægelse. Læs mere på https://realdania.dk/publikationer/faglige-publikationer/skolen-24-7
Skolernes gymnastiksale
Ser vi specifikt på skolernes gymnastiksale, så er de generelt utidssvarende. Idrætsfaget i grundskolen er ændret markant siden de klassiske gymnastiksale blev bygget tilbage i 1960’erne og 1970’erne. Idrætsfaget er i dag blevet et eksamensfag, det er blevet mere teoretisk, og eleverne spiller en langt større rolle som medskabere af viden og indhold i faget. Samtidig ønsker idrætsforeninger, at skolernes idrætsfaciliteter gøres mere tidssvarende, så de kan anvendes i åben skole samarbejde og til foreningsidræt efter skoletid. For at imødekomme de aktuelle problemstillinger omkring skolernes idrætsfaciliteter har Danmarks Idrætsforbund, Dansk Skoleidræt og Lokale og Anlægsfonden i 2020 igangsat projektet ’Gamle gymnastiksale – nye muligheder. Projektet er et udviklings- og formidlingsprojekt, hvilket betyder, at projektet omfatter en række aktiviteter, der skal udvikle, afprøve og videreformidle konkrete, gode og inspirerende ideer til om- og tilbygning og indretning af gymnastiksale. Læs mere på https://www.dif.dk/gymnastiksale