Gå direkte til indhold

Kronik: Sportsindustrien på vej mod verdenseliten

En millionbevilling fra Industriens fond skal styrke samarbejdet mellem erhvervsliv og sport, så Danmark kan være med i toppen.

Kronikken er bragt i Børsen den 6. december 2019 og skrevet af: Morten Mølholm Hansen, adm. direktør, Danmarks Idrætsforbund, Thomas Hofman-Bang, adm. direktør, Industriens Fond, Thomas Bustrup, direktør, Dansk Industri, og Sune Knudsen, vicedirektør, Dansk Design Center.

Det er dagen efter EM-fodboldlandskampen mellem Danmark og Belgien i Parken i sommeren 2020, og de danske spillere gør sig klar til træning. De er ikke på grønsværen. I stedet sidder de i taktiklokalet med VR-briller på. Nu gennemlever de gårsdagens sejr fra alle (u)mulige vinkler. Grafikken på indersiden af brillerne viser gengivelser, afstande, fart og puls.

Lyder scenariet uvirkeligt? Slet ikke. Det er af gode grunde ikke en direkte afbildning af virkeligheden, men scenariet kan blive en realitet. For VR-brillen er opfundet. For længst. Den udgør en lille del af en global

sportsindustri i hastig vækst.Men hvor befinder Danmark sig i den globale sportsindustri, som det amerikanske konsulentfirma A.T. Kearney for flere år siden vurderede til at have en svimlende værdi på op mod 4000 mia. kr.?

Danmark er ikke i sportsindustriens Formel 1, hvor f.eks. London, Paris og Qatar befinder sig. Men vi kan mere i Danmark. Og vi vil mere.

Nyt dansk vækstområde

Et nyt dansk innovationscenter skal bygge bro mellem erhvervslivet og sporten, så danske virksomheder får en plads i sportsindustrien Formel 1-klasse.

Med en millionbevilling fra Industriens Fond er vi - Danmarks Idrætsforbund, Dansk Industri og Dansk Design Center - nu gået sammen om at give danske virksomheder et ekstra gear på det voksende internationale sportsmarked.

Det første partnerinitiativ er lanceringen af Sportstech Denmark, som er et netværk bestående af etablerede spillere fra det danske erhvervsliv, kreative iværksættere og sportens organisationer. Sammen skal vi udvikle løsninger til blandt andre internationale sportsevents, breddeidrætsforeninger og eliteatleter. Målet er en ny industri og et nyt dansk vækstområde, som kan konkurrere med spillere på det globale marked. Vejen derhen går bl.a. via brug af sportsdata, fremme af nye trends og ikke mindst vidensdeling på tværs af brancher.

Bedre adgang til data

På trods af Danmarks beskedne størrelse i verden har vi forudsætningerne for at komme op i sportsindustriens Formel 1-klasse.

Den danske organisering af sport er nemlig unik. I Idrættens Hus, hvor bredde- og eliteidrætten huserer, går der både træningsdragter og jakkesæt rundt. Og der er sågar ingeniøruddannede præstationsanalytikere, dataanalytikere og enkelte iværksættere samlet under samme tag. Det er derfor et naturligt dansk epicenter for sportsinnovation.

Vejen til succes skal bl.a. ske ved at give virksomheder og iværksættere adgang til den data, som findes i Idrættens Hus. Det kunne være muligheder i tilskueroplevelser, udviklingen i ankelskader og taktisk træning for eliteatleter.

Med adgang til data udvikles der i øjeblikket apps for at sikre en bedre tilskueroplevelse, skridsikre sportssko for at undgå vridskader og træningsrelaterede VR-briller i jagten på de små marginaler i eliteidrætsmiljøer. Alt sammen med eksport for øje.

Dette er blot tre eksempler på, hvor danske iværksættere allerede er i gang med at skabe en forretning med udgangspunkt i idrætten.

Det er den kobling, som vi på tværs af partnerkredsen vil støtte og udvikle. For når idrætten og erhvervslivet samarbejder, så tror vi på, at Danmark kan vinde i flere brancher.

Fra sportens verden ved vi, at dem, der er hurtigt ude af startblokken samt har et højt kreativitetsniveau, ofte vinder de største priser. Sejleren Paul Elvstrøm er forbilledet. Han anses for at være den olympiske histories største sejler med fire OL-guldmedaljer på cv'et.

Paul Elvstrøm var dog ikke kun hurtig på vandet. Han var også en pioner, der kreativt revolutionerede sejlerudstyr, som hele verden efterfølgende tog til sig - og stadig bruger.

Det er design, der omsætter teknologi til værdi for mennesker. Og her er Danmark helt fremme i feltet.

Stærkt dansk design-dna

I Danmark har vi et stærkt design-dna, og dansk erhvervsliv kan med designernes metoder hurtigt afprøve og videreudvikle deres idéer med fokus på brugeren.

En pulsmåler skaber f.eks. ikke værdi, hvis den er klodset og tung. Derfor skal vi arbejde på at forbinde virksomheder med sportsudøvere, så løsninger designes med fokus på de mennesker, der i sidste ende skal anvende dem på egen krop.

Mens fodboldlandsholdspillerne gør sig klar til VR-brillerne, så gør vi os klar til at give eksporten et skub mod sportsindustriens Formel 1-klasse. For når dansk sport og erhvervsliv spiller på samme hold, er verdenseliten inden for rækkevidde.

Information omkring brug af cookies
Hjemmesiden bruger cookies. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også infomation om, hvordan du bruger dif.dk. Årsagen er, at vi gerne vil forbedre den for dig og alle andre. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre ind på siden, accepterer du vores brug af cookies.




Accepter