Førstepræmie i Ballonjagt

Et spektakulært arrangement blev afholdt på dansk jord i 1931: Ballonjagt! Konkurrencen blev afviklet som et automobilvæddeløb, hvor deltagerne i deres biler skulle følge en luftballon og komme først frem til det sted, hvor den landede. Den kendte fægter, Ellen Osiier, vandt i dameklassen.
22. mar 2019
Et spektakulært arrangement blev afholdt på dansk jord i 1931: Ballonjagt! Konkurrencen blev afviklet som et automobilvæddeløb, hvor deltagerne i deres biler skulle følge en luftballon og komme først frem til det sted, hvor den landede. Den kendte fægter, Ellen Osiier, vandt i dameklassen.

Blandt fægteægteparret Ivan og Ellen Osiiers store pokalsamling, der befinder sig på DIF’s Museum, har vi fundet en lille sølvpokal udsat af Kgl. Dansk Automobilklub som førstepræmie i Ballonjagten den 9. august 1931. I første omgang troede vi, at den ved en fejltagelse var endt i pokalsamlingen. Men ved en nærmere undersøgelse viste det sig, at pokalen var vundet af Ellen Osiier i den meget specielle idrætsdisciplin, som Redaktør af Dansk Automobil Spots Union Morten Alstrup her fortæller om:

 

Klubben gik i luften

I starten af 1930’erne var dagbladet Politiken sammen med Automobil Sports Klubben arrangør af en række forskellige former for automobilvæddeløb.

I 1931 kom dagbladet atter med en ny og anderledes idé, som Automobil Sports Klubben naturligvis straks var med på. Denne gang drejede det sig om et orienteringsløb, der var udformet som en ballonjagt, hvor deltagerne i bil skulle følge en ballon, og hvor vinderen ville være det mandskab, der nåede først frem til det sted, hvor ballonen landede.

I sagens natur krævede gennemførelsen af ballonjagten flere samarbejdspartnere end blot Politiken og Kongelig Dansk Automobil Klub. Kongelig Aeronautisk Selskab gik med ind i arrangørgruppen, mens hæren stillede sin syv mands store friballon, Danmark, til rådighed sammen med et mandskab i form af overofficiant Petersen og premierløjtnant Olsen, der var blevet landskendt som mekaniker om bord på A. P. Botveds Fokker-fly under deres berømte flyvning København-Tokyo tur/retur i 1926.

Ballonjagten skulle starte fra Ringsted Eksercerplads, hvor det havde været planen at fylde ballonen op med gas fra det lokale gasværk. Imidlertid kunne Ringsted Gasværk kun fremskaffe et opfyldningsrør med en meget lille åbning, som det ville have taget 4-5 timer at fylde ballonen op med, så i stedet valgte arrangørgruppen at betale hen ved 3.000 kroner (små 100.000 kroner i 2005) for at få fragtet en vognladning brint fra København til Ringsted.

 

Foto: Dansk Veteranbil Klub

Da ballonen endelig var blevet fyldt med brint, blev den sendt af sted, og så fulgte de hen ved 40 biler ellers efter. Men nogen let opgave var det ikke. Ballonskipperen legede flere gange kispus med deltagerne, for ved at ændre højde på ballonen kunne han ramme forskellige vindretninger, hvilket skabte stor forvirring blandt bilerne på landjorden, som pludselig måtte stoppe op og vende midt på de midtsjællandske landeveje. På et tidspunkt fløj ballonen også tværs over Roskilde Fjord, og dette satte grå hår i hovedet på deltagerne, som nu skulle beslutte sig for, om de skulle køre nord eller syd om fjorden.

Kort tid herefter så det dog ud til, at ballonen ville lande i et moseområde ved Slangerup. Ankeret var blevet kastet ud, og mandskaber fra de først ankomne biler løb hen over en pløjemark og ned i mosen, hvor de lige netop rørte ballonens anker. Men så lettede ballonen atter og fortsatte sin tur over Nordsjælland for til sidst endeligt at lande i nærheden af Hornbæk Sø, og ligesom det var tilfældet i Slangerup, var det også personer fra Willy Reichsteins bil, som her nåede først frem til ballonen.

I dameklassen var det fægteren Ellen Osiier, der 7 minutter senere kommer frem som den første kvinde, og det er hendes pokal der ses på det øverste billede.