Gå direkte til indhold

Støtte

Her kan du få en oversigt over hvorfra din forening kan få støtte og hvordan.

  • Står din forening og mangler økonomisk hjælp til at sætte gang i nye sommertiltag, til at byde nye aktive og frivillige velkommen eller til at række ud til de medlemmer, der holder en rigeligt lang corona-pause? Så er Sommerpuljen noget for dig.

    Sommerpuljen er en ekstraordinær særpulje under DIF og DGI's foreningspulje, som lokale idrætsforeninger kan søge til at skabe aktiviteter og oplevelser for danskerne i sommeren 2020. Der er hele 41 millioner kroner i puljen, så det er bare om at søge, og hellere i dag end i morgen.

    Vi ved godt, at sommerferien allerede er begyndt, og derfor bliver ansøgninger behandlet og besvarende løbende, i takt med at de tikker ind til foreningspuljens sekretariat. Puljen er allerede åben, og lukker igen for ansøgninger den 23. august. Men som skrevet bliver ansøgningerne behandlet, så snart de er blevet afsendt, og på grund af det korte tidsperspektiv bliver der sat turbo på behandlingstiden.

    Hvem er puljen til for?
    Målgruppen er børn, unge, voksne, familier og ældre, og aktiviteterne skal både være med til at højne den enkeltes livskvalitet og øge den sociale sammenhængskraft ved at skabe fælles oplevelser for danskerne. Aktiviteterne skal være uden deltagerbetaling og aktivere brugerne gennem deltagelse i de støttede aktiviteter.

    Hvad kan der søges til?
    Herudover er det næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan Sommerpuljen kan støtte idrætsforeninger. Det kunne f.eks. dreje sig om støtte til:

    • Åbent hus-arrangementer og anden markedsføring af foreningen henvendt til potentielle nye medlemmer i foreningen.
      • Tilbud om prøvemedlemsskaber i op til tre måneder.
    • Rekruttere, fastholdelse og støtte de frivillige, der kan sætte skub i den gode genstart efter corona-nedlukningen.
    • Særlige aktiviteter i forbindelse med sæsonopstart og udstyr til opstart af nye hold.
    • Afholdelse af lejre/camps, motionsløb, foredrag, etc. (uden deltagerbetaling).

    Ansøgte projekter skal afvikles hurtigst muligt efter en eventuel bevilling.

    Bevillinger fra Sommerpuljen vil primært være i beløbsstørrelser indtil 50.000 kr., men Sommerpuljen kan i særlige tilfælde lave større bevillinger.

    Sommerpuljen kan ikke ansøges om støtte til afsluttede aktiviteter og projekter eller til konkrete udgifter og aktiviteter, som modtager økonomisk støtte fra andre offentlige støtteordninger.

    Sommerpuljen følger retningslinjerne for DIF og DGI's foreningspulje med disse undtagelser:

    • Sommerpuljen kan godt ansøges om kontingentdækning i form af prøvemedlemsskaber til nye medlemmer i op til tre måneder.
    • Sommerpuljen kan godt ansøges af foreninger, der har indsendt en anden ansøgning til DIF og DGI's foreningspulje eller modtaget bevilling fra DIF og DGI's foreningspulje, som endnu ikke afsluttet med tro- og love-erklæring eller regnskab.

    Se nærmere om Sommerpuljen på side 10 i disse retningslinjer

    Sådan søger du
    Ansøgningsproceduren for Sommerpuljen finder ligesom DIF og DGI’s foreningspulje sted via Centralt ForeningsRegister (CFR) på adressen www.medlemstal.dk

    Pengene til Sommerpuljen kommer fra Erhvervsministeriet og er en del af den sommerpakke, som et bredt udsnit af folketingets partier vedtog i juni.

  • OBS: Den nuværende corona-pandemi og de omfattende forholdsregler i samfundet har også indflydelse på idrætten. DIF og DGI opfordrer alle idrætsforeninger til at følge myndighedernes anbefalinger.

    Efter at have været suspenderet siden d. 11. marts har DIF og DGI's foreningspulje nu genoptaget sagsbehandlingen af ansøgninger. Puljen vil, som idrætten og samfundet i øvrigt, åbne op langsomt og i små skridt.

    DIF og DGI's foreningspulje henstiller til, at ansøgende foreninger er opmærksomme på myndighedernes retningslinjer på idrætsområdet og derfor kun søger om støtte til projekter og tidsplaner, der er i tråd med retningslinjerne. Se mere om de aktuelle corona-retningslinjer på www.dif.dk/corona eller www.dgi.dk/corona.

    Mange nuværende ansøgninger i DIF og DGI's foreningspulje afventer sagsbehandling, og nogle vil derfor fortsat opleve forlænget sagsbehandlingstid ud over de lovede fire uger for ansøgninger op til 30.000 kr. Ansøgninger over 30.000 kr. vil ikke opleve forlænget sagsbehandlingstid.

    ________

    Hvert år uddeles cirka 44 millioner kroner fra foreningspuljen til idrætsforeninger.

    Idrætsforeninger kan søge økonomisk støtte i DIF og DGI’s foreningspulje, som hvert år uddeler ca. 44 mio. kr. Puljen har som mål at støtte hverdagens fællesskaber i idrætsforeningerne og skabe rum til udvikling. 

    Retningslinjerne for puljen kan downloades her: 'Retningslinjer for DIF og DGI's foreningspulje'

    Sådan søger I
    Ansøgning finder sted på DIF og DGI’s fælles portal, Centralt ForeningsRegister (CFR), på adressen medlemstal.dk. Det er her, hvor foreningerne hvert år registrerer deres medlemstal. Foreningerne skal benytte deres unikke CFR-numre, som de også bruger, når de registrerer medlemstal, for at ansøge om midler fra puljen.

    Desuden skal foreningen have et CVR-nummer og en NemKonto for at få udbetalt midler. Læs mere om dette her.

    Et formål pr ansøgning
    Alle idrætsforeninger kan søge puljen, og der kan søges til et enkelt overordnet formål per ansøgning. Hver forening kan ikke få godkendt mere end en ansøgning i et kalenderår.

    Foreninger med flere afdelinger, flerstrengede foreninger, har dog mulighed for at få godkendt en ansøgning per afdeling per år. Det samlede tildelte beløb til den enkelte flerstrengede forening kan dog som udgangspunkt ikke blive større end 300.000 kroner.

    Der kan ikke disponeres over midler fra kommende års puljer. Der kan dog godt bevilges støtte fra indeværende år til initiativer, der løber ind i efterfølgende kalenderår. Ligeledes er der ikke restriktioner i forhold til at søge til samme initiativ flere år i træk.

    Midlerne skal bruges lokalt
    Formålet med DIF og DGI’s foreningspulje er at støtte hverdagens fællesskaber i idrætsforeningerne. Fællesskaber, hvor helt almindelige danskere i hele landet mødes året rundt, får demokrati og deltagelse ind under huden, oplever glæden ved idræt, lærer hverdagens sociale normer og knytter bånd til andre på kryds og tværs af alle øvrige skel.

    Midlerne fra puljen skal desuden hjælpe foreningerne i hverdagen og skabe rum til udvikling. Det kan eksempelvis være til initiativer, som støtter op om DIF og DGI’s fælles vision, Bevæg dig for livet, der går ud på at få flere idrætsaktive danskere og få flere til at dyrke idræt i en forening.

    Ved behandlingen af ansøgningen vil der blive taget hensyn til, at puljens midler skal ud at virke i mange forskellige foreninger fordelt i hele landet. Det er samtidig en forudsætning, at de ansøgte midler bruges lokalt hos de foreninger, som har fået tildelt disse midler.

    Bevilgede beløb
    DIF og DGI's foreningspulje har siden 2018 årligt støttet foreningsidrætten med ca. 44 mio. kr. I løbet af 2018 og 2019 er det blevet til over 2.500 bevillinger fordelt til små og større projekter i idrætsforeninger i alle landets kommuner.

    Databasen herunder indeholder information om samtlige bevillinger fra DIF og DGI's foreningspulje med mulighed for at sortere på bevillingsår, region, kommune og aktivitet.

    Vær opmærksom på, at databasen præsenterer oprindelige bevillinger. Ved opfølgning på bevillingsmodtagende projekter i form af tro- og love-erklæring eller regnskab kan foreninger have tilbagebetalt en del af den oprindelige bevilling. Foreninger, der har tilbagebetalt hele bevillinger, fremgår ikke af databasen.

    Baggrund
    - Regeringen, DF, S, SF og RV vedtog den 30. november 2017 en politisk aftale om at oprette lokalforeningspuljer på i alt 70 millioner kroner årligt, som foreningslivets hovedorganisationer skal uddele til deres lokalforeninger.
    - Aftalen følger af, at politikerne stoppede en svindelramt ordning med lokale aftaler om uddeling fra spillehals-/automatmidler i 2015.
    - For at nedbringe de administrative udgifter har DIF og DGI valgt at gå sammen og lægge deres midler (cirka 44 millioner kroner årligt) i en fælles pulje, DIF og DGI’s foreningspulje.
    - Puljen løber foreløbig fra 2018 til og med 2021, hvorefter den evalueres politisk med fokus på, om midlerne er anvendt efter intentionen i aftalen.
    - For spørgsmål kontakt konsulent hos DIF og DGI’s foreningspulje, Trygve Laub Asserhøj, på taa@dif.dk/43262173.

  • DIF og DGI's corona-hjælpepulje lukkede for anden ansøgningsrunde fredag den 26. juni. Alle ansøgninger, også dem fra første ansøgningsrunde, forventes besvaret i løbet af uge 27 (29. juni – 3. juli).

    DIF og DGI's corona-hjælpepulje er etableret for at yde ekstraordinære tilskud til lokale idrætsforeninger for at afbøde de økonomiske konsekvenser, som foreninger oplever som følge af nedlukning for aktivitet i forbindelse med COVID-19.

    Corona-hjælpepuljen er ikke etableret til støtte for eliteidræt og idrætsforeninger, der søger dækning af udgifter til aflyste større arrangementer (over 350 deltagere). Disse foreninger henvises til lønkompensationsordningen og kompensationsordningen for arrangører af større arrangementer. 

    DIF og DGI's corona-hjælpepulje var første gang åben for ansøgning fra d. 1. maj til og med 15. maj.

    Download retningslinjer for ansøgning om midler fra DIF og DGI's corona-hjælpepulje

    DIF og DGI's corona-hjælpepulje kan ansøges af alle breddeidrætsforeninger, der er ramt økonomisk af COVID-19. Det er ikke et krav, at ansøgende idrætsforeninger skal være medlem af DIF og/eller DGI. Corona-hjælpepuljen kan også ansøges af lokale foreninger inden for det selvorganiserede idrætsområde, udsatteidrætten og esport. Firmaidrætsforeninger henvises til den særskilte corona-hjælpepulje under Dansk Firmaidrætsforbund.

    Sådan søger foreningerne
    Ansøgning finder sted på DIF og DGI’s fælles portal, Centralt ForeningsRegister (CFR), på adressen www.medlemstal.dk. Det er her foreningerne hvert år registrerer deres medlemstal. Foreningerne skal benytte deres unikke CFR-numre, som de også bruger, når de registrerer medlemstal, for at ansøge om midler fra puljen.

    Desuden skal foreningen have et CVR-nummer og en NemKonto for at få udbetalt midler. Hvis en forening er interesseret i at søge puljen og ikke har CVR-nummer og NemKonto, skal foreningen først have dette på plads.

    Her kan man som frivillig forening lade sig registrere og få tildelt et CVR-nummer. Samme sted er der desuden en vejledning samt kontaktinformation til Erhvervsstyrelsen, hvis der skulle være spørgsmål til processen.

    Når en forening er blevet tildelt et CVR-nummer, skal den også have en NemKonto. Dette sker ved henvendelse til foreningens pengeinstitut. Læs mere her 

    Foreninger, der ikke er en del af CFR, kan sende en mail om dette til difdgicoronapulje@dif.dk. Så vil de efterfølgende modtage en mail med et link, som de kan benytte til at få midlertidig adgang til CFR.

    Hent en oversigt over oftest stillede spørgsmål samt svar om DIF og DGI's corona-hjælpepulje

    For sparring og vejledning omkring ansøgninger til DIF og DGI's corona-hjælpepulje, anbefales idrætsforeninger at kontakte konsulenter i det relevante specialforbund eller landsdelsforening.

    Tekniske spørgsmål til DIF og DGI's corona-hjælpepulje kan rettes til: difdgicoronapulje@dif.dk


    Om DIF og DGI’s coronahjælpepulje
    Et bredt udsnit af folketingets partier besluttede den 7. april at yde et ekstraordinært tilskud på 50 mio. kr. til lokale idræts- og spejderforeninger og fortrinsvis til de foreninger, der er hårdest ramt af eksempelvis medlemstilbagegang og aflyste mindre arrangementer med under 350 deltagere.

    Midlerne fordeles forholdsmæssigt i de tre lokalforeningspuljer, der allerede eksisterer på idræts- og spejderområdet. DIF og DGI modtager i alt 44 millioner kroner, som administreres i fællesskab. Firmaidrætten modtager 3,5 millioner til uddeling blandt sine foreninger, mens DUF modtager 2,5 millioner til uddeling til deres foreninger.

    Den 19. juni blev der som en del af den såkaldte sommerpakke ydet endnu et tilskud på 50 millioner kroner, og derfor bliver puljen kortvaret åbnet igen, inden pengene bliver udbetalt.

  • Bemærk at det er dette er Kulturministeriets pulje, og det er ministeriet og ikke idrætsorganisationerne, som administrerer puljen. Kontakformular til ministeriet kan findes via linket nedenfor.

    Idrætsforeninger kan søge op til 50.000 kroner til initiativer til at byde ældre, sårbare og udsatte grupper ind i idrætsfællesskaber oven på coronakrisen.

    Coronakrisen er særlig hård for den ældre del af befolkningen og for den del af befolkningen, som i forvejen er sårbare og udsatte. Mange danskere i denne del af befolkningen har ekstra hårdt brug for de trygge fællesskaber, som findes i idrætsforeningerne.

    Det er vigtigt at få disse grupper tilbage i idrætsfællesskaberne, og dette kan foreninger få økonomisk hjælp via ’Pulje til kultur- idræts- og foreningsaktiviteter til sårbare, udsatte og ældre under corona-krisen’.

    Foreninger kan søge beløb fra 10.000 til 50.000 kroner til at kickstarte aktiviteter oven på nedlukningen og hjælpe de ældre og sårbare grupper tilbage i fællesskaberne.

    Der kan være tale om betaling for et velkomstarrangement med grillpølser eller en masse andre tiltag.

    Det er i høj grad fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan søges til, så aktiviteten understøtter formålet. Dog kan der ikke søges tilskud til almindelige drifts- og administrationsomkostninger, uspecificerede projektomkostninger, diæter eller udgifter til anskaffelse af inventar og udstyr, som ikke er afgørende for aktiviteternes gennemførelse.

    I ansøgningen skal foreninger opgive navn og kort beskrivelse af samarbejdspartner(e) i projektet. Her kan man som medlemsklub skrive Danmarks Idrætsforbund.

    Der er afsat fem millioner kroner til puljen, og de uddeles løbende frem mod 1. oktober. Læs mere om puljen og find ansøgningsskema her.

    Der findes også en pulje for ansøgningsbeløb mellem 51.000 og 2.000.000 kroner. Den kan man læse mere om her. Til denne pulje er der ansøgningsfrist den 1. september.

  • Bemærk at det er dette er Kulturministeriets pulje, og det er ministeriet og ikke idrætsorganisationerne, som administrerer puljen. Kontakformular til ministeriet kan findes via linket nedenfor.I anden halvdel af juni vedtog et bredt udsnit af folketingets partier en sommerpakke for at kickstarte samfundet på grund af coronakrisen. Som en del af sommerpakken blev der afsat midler, så danskerne kunne opleve kultur- og idrætsaktiviteter til halv pris.

    Desuden blev der også afsat midler, så foreningsaktiviteter i sommerferien for børn kan tilbydes med en rabat på 25 procent. Foreningsaktiviteterne (eksempelvis sommercamps) skal finde sted i skolernes sommerferie (27. juni til 9. august).

    Entrébilletter/deltagerbetaling til aktiviteter i perioden fra 27. juni 2020 til og med 9. august 2020, som er købt før refusionsperioden, er også omfattet. Det er således datoen for afholdelse af aktiviteten, der afgør, om aktiviteten er omfattet af refusionsordningen.

    Læs mere om ordningen, stil spørgsmål og ansøg her: https://slks.dk/tilskud/stamside/tilskud/pulje-til-refusion-for-rabat-paa-billetter-og-deltagerbetaling-for-kultur-og-idraetsaktiviteter-i-for/
  • PULJEN ÅBNER DEN 15 JUNI

    Et samarbejde mellem Toms og Danmarks Idrætsforbund giver i år 1 mio. kroner til at få flere familier ud og røre sig. 

    Familieidræt handler om at være aktiv på tværs af generationer og om at være sammen om gode idrætsoplevelser. Toms Guldpulje kan give økonomisk støtte til idrætsforeninger, der ønsker at skabe bedre rammer for familieidræt. Det kan både være gennem nye initiativer og eksisterende aktiviteter.

  • Giv teenagepiger en unik oplevelse med idræt og ansøg om en DIF og Always #LikeAGirl Camp - og motiver endnu flere piger til at være aktive i foreningsidrætten - Ny ansøgningsrunde starter til marts i 2020

    Puljen er nu lukket for ansøgninger.

    Læs mere om det her

     

  • DIF giver normalt ikke direkte tilskud til idrætsforeninger og enkeltpersoner. Men der er dog nogle puljer og fonde samt rentefrit lån, der kan søges.

    Rentefrit lån 

    Danmarks Idrætsforbund giver lån som hjælp til selvhjælp og lånet gives kun mod eget specialforbunds garanti, bankgaranti eller kommunegaranti.

    DIF giver kun lån til nybyggeri, udvidelse, modernisering samt væsentlige reparationsarbejder og energibesparende foranstaltninger til klubhuse og lignende samt til faste anlæg af forskellig art (ikke haller) på maksimum 125.000 kroner. Lånene er rentefrie og afdrages i løbet af fem år med lige store halvårlige afdrag. Foreninger kan ikke få lån til at indfri gæld.

    Husk at søge om lån, inden projektets sættes i gang. Send eventuelle tegninger og beskrivelser med låneansøgningen, der også skal indeholde foreningens sidste regnskab og love. Hvis foreningen melder sig ud af sit specialforbund, skal restgælden betales med det samme.

    Kontakt: 
    Danmarks Idrætsforbund, DIF Økonomi
    Idrættens Hus
    2605 Brøndby
    Kontakt Linda Rudolphi
    Tlf. 43 26 20 15, lru@dif.dk

    Hent ansøgningsskema som pdf: Rentefrit lån

  •  Puljen ’Idræt for alle børn’ har til formål at hjælpe udsatte børn og unge under 18 år af økonomisk vanskeligt stillede forældre til at dyrke idræt. Guldsmeden Hotels har i årevis bidraget til puljen med midler, som primært kommer fra deres hotellers cykeludlejning. 

  • Kommunerne kan støtte foreningerne på flere måder via folkeoplysningsloven.
    Sådan søger du kommunen om støtte
    Som folkeoplysende forening har man mulighed for at søge kommunen om støtte, og der er herunder krav til, at kommunen yder hhv. aktivitets- og lokaletilskud til medlemmer under 25 år. Samtidig er der i størstedelen af kommunerne mulighed for at søge om støtte til øvrige aktiviteter som fx uddannelser og kurser, materialer samt diverse udviklingstiltag.

    Nedenstående afsnit præsenterer generelle retningslinjer og betragtninger omkring kommunale støttemuligheder ud fra følgende tre overskrifter: aktivitetstilskud, lokaletilskud og øvrige støttemuligheder.

    Da Folkeoplysningsloven er en decentral rammestyret lov, opfordres der til, at man orienterer sig om lokale tilskudsmuligheder via den enkelte kommunes hjemmeside.

    Aktivitetstilskud
    Folkeoplysningsloven forpligter kommunen til at yde tilskud til folkeoplysende aktiviteter for børn og under 25 år. Størrelsen på aktivitetstilskuddet varierer fra kommune til kommune, mens nogle kommuner ydermere har forskellige satser opdelt på aldersgrupper.

    Der skal indsendes en ansøgning om aktivitetstilskud direkte til kommunen. Formkrav, skabeloner og kontaktoplysninger kan findes via kommunens hjemmeside.

    Vær opmærksom på, at de fleste kommuner har fastsat én eller flere årlige tidsfrister for, hvornår der kan søges om aktivitetstilskud. Det er en god idé at være opmærksom på disse, da ansøgninger, indsendt efter fristens udløb, typisk ikke vil komme i betragtning.

    Lokal tilskudsmodel
    Kommunalbestyrelsen fastsætter en tilskudsmodel ud fra lokale forhold. Kommunalpolitikerne kan desuden beslutte, at der skal ydes forhøjet tilskud til fx særlige aktivitetsformer og personer med særlige behov.

    Kommunalbestyrelsen kan beslutte at yde et fast grundtilskud pr. medlem eller et tilskud på baggrund af kontingentindtægterne. Tilskuddet kan sættes i forhold til den samlede kontingentbetaling. Nogle kommuner yder tilskud til lejrudgifter, kursusudgifter eller til anskaffelse af materialer og rekvisitter. Enkelte kommuner yder direkte tilskud til foreningernes administrationsomkostninger.

    Øvrige støttemuligheder
    Folkeoplysningsloven foreskriver, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og fordele en årlig beløbsramme til:

    1) den folkeoplysende voksenundervisning
    2) det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde og
    3) udviklingsarbejde inden for lovens rammer.

    Typen og størrelsen af støttemuligheder ud over aktivitets- og lokaletilskud varierer meget fra kommune til kommune. Eksempler på disse støttemuligheder består i udviklings- og materialepuljer, midler øremærket træneruddannelser og kurser samt transporttilskud. På kommunens hjemmeside kan man læse mere om de lokale støttemuligheder.

  • Kommunen skal stille egnede, ledige, offentlige lokaler og udendørsanlæg gratis til rådighed for idrætsforeninger.

    Folkeoplysningsloven siger, at kommunen skal stille lokaler gratis til rådighed og betale udgifter til el, varme og rengøring. Kommunen kan dog opkræve et gebyr for lokalerne. 

    Kan kommunen ikke anvise ledige, egnede faciliteter, skal man i stedet yde et tilskud til på mindst 65 procent af driftsudgifterne til lokaler, der ejes eller lejes af foreninger, og som anvendes til aktiviteter for børn og unge under 25 år.

    Kommunen giver tilskud til følgende driftsudgifter i foreningens egne lokaler.

    • Renter af prioritetsgæld.
    • Skatter, afgifter og forsikringer vedrørende ejendommen.
    • Udgifter til almindelig vedligeholdelse, opvarmning, belysning, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn.

    Kommunen giver også disse tilskud til driftsudgifter i lejede lokaler:

    • Det aftalte lejebeløb.
    • Afholdte udgifter til almindelig vedligeholdelse ifølge lejekontrakten samt til opvarmning, belysning, rengøring og eventuelt fornødent tilsyn

    Vær opmærksom på, at kommunen kan beslutte ikke at give tilskud til nye lejemål.
    Den præcise formulering af lovens enkelte bestemmelser står naturligvis i folkeoplysningsloven.

  • Der mange penge at hente hos fonde og i legater. Også for idrætsforeninger.

    I Legatbogen er der mere end 100 tilskudsmuligheder for idrætsforeninger. Derudover er der også tilskudsmuligheder direkte rettet mod idrætsudøverne.
    Nogle legater er på mindre beløb, men nogle fonde uddeler i gennemsnit 30 millioner kroner om året. 
    Flere legater er rettet direkte mod idrætsforeninger og andre er mere brede og henvendt til grupper, der ønsker at skabe fritidsaktiviteter for et lokalområde.

    Gå selv på jagt i Legatbogen ved at klikke på knappen herunder.