De bedste ambassadører er idrætsforeningernes egne medlemmer

Kun hver femte dansker kender tilbuddene hos de lokale idrætsforeninger. Foreningens egne medlemmer er de bedste ambassadører, viser erfaringerne fra Bevæg dig for livet.
9. okt 2019

Danskerne skal have et langt bedre kendskab til idrætstilbud i deres nærområde. Det står klart efter en undersøgel-se foretaget af Rambøll viser, at kun 22 procent kender ”en del” eller ”meget” til de lokale idrætsforeningers tilbud.

Det manglende kendskab er et stort problem, mener DGI og Danmarks Idrætsforbunds (DIF), der i Bevæg dig for livet-samarbejdet arbejder for, at Danmark bliver verdens mest idrætsaktive nation.

”Der er rigtig mange foreninger, der har fede tilbud på hylderne til ung som gammel og til alle niveauer. Fodbold Fitness, motionsfloorball og familietennis er blot nogle af de mange motionstilbud, der har gjort idrætten mere til-gængelig de seneste år. Desværre er det ikke alle foreninger, der er lige gode til at vise deres tilbud til brugerne. Der ligger et stort potentiale i bare det at gøre folk opmærksomme på, hvad de har af muligheder, for vi ved, at dansker-ne gerne vil være mere aktive,” siger Troels Rasmussen, vicedirektør i DGI og styregruppemedlem i Bevæg dig for livet.

Næsten en tredjedel i undersøgelsen svarer, at de slet ikke kender til foreningernes tilbud.

Brug medlemmer som ambassadører
Undersøgelsen viser også, at næsten halvdelen ville søge gennem deres netværk, hvis de skulle finde information om en idræt. Her ligger der et stort potentiale, mener DIF og DGI, der i Bevæg dig for livet hjælper foreningerne med at synliggøre deres tilbud i lokalsamfundet.

”De bedste ambassadører for en hvilken som helst idrætsforening er de aktive medlemmer. Vi ser både effekten ved klassiske ’flyers’, mere kreative løsninger som fjerbolde med invitationer og opslag til netværket på sociale medier. Foreningen kan bakke op om indsatsen med en gratis prøvetræning til interesserede. Det har vi gode erfaringer med i flere idrætter,” siger Anne Pøhl Enevoldsen, udviklingschef i DIF og styregruppemedlem i Bevæg dig for livet.

I fodboldklubben SUB Ullerslev på Fyn har de gode erfaringer med at bruge klubbens medlemmer som ambassa-dører for Fodbold Fitness-holdet. Da holdet for nylig holdt åben træning, afleverede de blandt andet flyers på den lokale pub. Tirsdagen efter dukkede der 15 kvinder op fra pubben.

”Jeg blev virkelig overrasket over, at så mange nye dukkede op. Det havde jeg ikke turdet håbe på! Jeg kan virkelig takke Bettina Thorsen, Ullerslev Puppens forpagter, for at bruge sit netværk til at skaffe spillere. Jeg har faktisk talt med en del af pigerne og kvinderne efterfølgende, og mange af dem var meget positive og vil gerne komme igen. Så man må sige, at den ekstra indsats virkelig har givet noget hos os,” siger Maibritt Jepsen fra SUB Ullerslev.

Mere om undersøgelsen
• 22,3 procent kender enten ”meget” eller ”en del” til de lokale idrætsforeningers tilbud
• 29,8 procent kender slet ikke foreningernes tilbud
• 45,7 procent ville søge information om idrætstilbud fra deres netværk
(Kilde: Rambøll for Bevæg dig for livet)

Om Bevæg dig for livet:
Danmark skal være verdens mest idrætsaktive nation. Det er visionen i Bevæg dig for livet, der er Danmarkshistoriens største idrætspartnerskab mellem DGI, Danmarks Idrætsforbund, TrygFonden og Nordea-fonden, og involverer hele Danmark.