Skadede veteraner fik kongeligt selskab til Royal Run-træning

H.K.H. Kronprinsen overraskede en gruppe skadede veteraner, da de i dag mødtes for at træne til Kronprinsens fødselsdagsløb
11. apr 2018

Omkring 20 skadede veteraner var i dag mødt op i Dyrehaven i Klampenborg, Nordsjælland, for sammen at træne til Royal Run, som de alle skal deltage i den 21. maj (2. pinsedag)

Dagen var arrangeret af ’DIF Soldaterprojekt’, der er et idrætstilbud for at aktivere fysisk og psykisk skadede veteraner. Soldaterne vil nemlig fylde godt op i Royal Run-byen Esbjerg, hvor Forsvaret regner med at stille med 300 soldater i deltagerfeltet. Derudover forventes omkring 50 skadede veteraner at løbe med.

Royal Run finder sted 2. pinsedag, den 21. maj og er arrangeret af Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik Forbund i regi af Bevæg dig for livet, der er Danmarks største idrætsvision og støttes af Nordea-fonden og TrygFonden. Løbet er en fejring af Kronprinsens 50 års fødselsdag, og netop Kronprinsen har tidligere vist stor interesse i DIF Soldaterprojekt:

”Kronprinsen viser stor støtte til vores arbejde, og det, at han er her i dag betyder selvfølgelig rigtig meget for projektet generelt, men i høj grad også for de skadede veteraner, der deltager. Det giver dem en anerkendelse som mennesker og os som projekt. Når det er sagt, så er Kronprinsen også bare super godt selskab i et træningssetup som vores”, siger Rune Oland Tanggaard, der er leder af DIF Soldaterprojekt.

Idræt og samvær som katalysator
Én af de veteraner, der deltog i træningen op til Royal Run i dag, og som også stiller op på startstregen den 21. maj i både Esbjerg og København, er 30-årige Jonas Hjorth Andersen, der efter sin udsendelse til Afghanistan i 2010, har kæmpet med PTSD:

”Jeg har gennem mit efterhånden fem år lange rehabiliteringsforløb lært, hvor stor indflydelse motion har på mit mentale velbefindende. Derfor er jeg også glad for, sammen med en masse tidligere kolleger, at stå på startstregen til Royal Run. Ikke alene er det en fantastisk mulighed for at samles om et sjovt og udfordrende event, men det vækker også lysten til at komme i gang med den træning, der for mange af os er gledet i baggrunden. Her kan vi stå sammen, og flytte os i en positiv retning med idræt og samvær i højsædet”.

Kronprinsen viser 100 % engagement
Kronprinsen deltog i træningen, der varede en time, hvor han løb sammen med de skadede veteraner. Der blev blandt andet lavet forskellige øvelser som mavebøjninger, knæløft og armpres. Der blev løbet stjerneløb ved Eremitage Slottet og lavet bakketræning ved Ulvedalene, hvor Kronprinsen deltog på lige fod med veteranerne. For bare tre uger siden viste han sin støtte til Royal Run ved at dukke op i Aalborg og Aarhus ligeledes til Royal Run træning, og det har fået endnu flere danskere til at tilmelde sig Royal Run:

”Efter at Kronprinsen har været ude til fællestræningerne, kan vi se, at interessen til Royal Run er steget markant. Vi er nu oppe på flere end 50.000 deltagere i hele landet, og vi glæder os over, at der bliver ved med at komme flere til”, siger direktør i Dansk Atletik Forbund, Jakob Larsen.