Håndsrækning på 40 millioner giver danske atleter nyt håb

Salling Fondene, KIRKBI og regeringen går sammen om at støtte dansk eliteidræt økonomisk. I alt modtager Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund 40 millioner kr., som skal hjælpe danske atleter endnu et år frem mod OL og PL, der er udskudt til 2021.
22. apr 2020

Få ting samler danskerne i lige så høj grad som danske atleter, der kæmper med Dannebrog på brystet. Men dansk eliteidræt er ekstremt presset af coronakrisen, hvor forbundenes indtægter til elitearbejdet er forsvundet, og hvor udskydelsen af OL og PL betyder stigende udgifter til et ekstra forberedelsesår. Nu giver Salling Fondene, KIRKBI og regeringen en håndsrækning til de danske atleter på i alt 40 mio. kr.

Regeringen giver en særbevilling på 15 mio. kr. til at dække de ekstraordinære omkostninger der er forbundet ved at udskyde OL og PL til 2021.

Salling Fondene ønsker at fortsætte sin støtte med yderligere 15 mio. kr. til Team Danmark, der primært skal gå til arbejdet med atleter og trænere, mens KIRKBI donerer 10 mio. kr. til Danmarks Idrætsforbund til forberedelse af OL og PL.

Hjælpen vækker stor glæde hos både Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund.

”Team Danmark er taknemmelige for opbakningen til dansk eliteidræt, og atleterne er jublende lykkelige over den håndsrækning, de får i dag. Midlerne gør det muligt for os at holde hånden under atleter, trænere og elitearbejdet i forbundene i en meget svær tid for os alle sammen,” siger Team Danmarks formand, Frank Jensen.

Niels Nygaard udtaler:

”Al eliteidræt er aflyst, og paradokset er, at vi aldrig har haft så meget brug for at samles om noget positivt som nu. Derfor er der mere end nogensinde behov for at hjælpe atleterne, så de kan begejstre os alle med Dannebrog på brystet om et års tid i Tokyo. Dansk idræt er derfor meget ydmyge og taknemmelige for de ekstraordinære donationer,” siger Niels Nygaard, formand for Danmarks Idrætsforbund og Danmarks Olympiske Komité.

Kulturminister Joy Mogensen siger:

”Det var en kæmpe skuffelse for de danske atleter og alle danske sportsfans, at sommerens OL og de Paralympiske Lege i Tokyo blev udskudt. Det var dog den helt rigtige beslutning. Udsættelsen sætter de danske OL- og PL-forberedelse under massivt pres, når der er endnu et år til, atleterne skal i aktion. Regeringen er derfor klar med en ekstra håndsrækning, så DIF og Team Danmark bl.a. kan støtte atleterne, forlænge kontrakter med trænere og andet idrætspersonale. Nu kan Danmark stille i stærkeste opstilling til kamp for medaljer til næste års OL og Paralympiske Lege.”

Salling Fondene viser med donationen endnu engang sin opbakning til de danske atleter. Fondene har siden 2009 doneret 125 mio. kroner til Team Danmark og dermed sikret et markant og langvarigt løft til dansk eliteidræt. Frem mod det udskudte OL næste sommer ønsker Salling Fondene at støtte med yderligere 15 mio. kroner fortæller Per Bank, administrerende direktør i Salling Group.

”Ikke mindst i en tid som denne er det vigtigt at huske, hvor langt vi kan nå sammen. Om nogen minder Danmarks bedste atleter os netop om styrken ved sammenhold og store præstationer. Derfor er vi fra Salling Group og Salling Fondenes side glade for at kunne fortsætte vores langsigtede samarbejde med dansk eliteidræt og i en tid fuld af usikkerhed for atleterne hjælpe dem til klarhed over deres muligheder frem mod OL og PL næste år,” siger Per Bank.

KIRKBI har hidtil støttet Danmarks Idrætsforbund med 40 mio. kr. frem mod OL og PL i Tokyo. På grund af udskydelsen, så udvider KIRKBI partnerskabet økonomisk og donerer ekstraordinært 10 mio. kr. for at sikre, at de danske atleter kan have optimale forberedelsesbetingelser frem mod legene i Tokyo:

”KIRKBI indgik en partnerskabsaftale med DIF tilbage i 2017, og vi har igennem de seneste fire år oplevet en helt utrolig positiv respons fra DIF og ikke mindst de OL- og PL-atleter, som har haft gavn af partneraftalen. Derfor var det åbenlyst for os at forlænge aftalen og være med til at sikre en optimal forberedelse for atleterne. Det helt centrale for os igennem de seneste års samarbejde har været at støtte atleterne, som er vigtige rollemodeller – ikke mindst for børn og unge. OL- og PL-atleterne realiserer drømme, de er dybt passionerede omkring deres sport, og de minder os alle om, at det er muligt at nå selv de mest ambitiøse mål. Det synes vi er både vigtigt og inspirerende,” siger Søren Thorup Sørensen, CEO i KIRKBI.”

Om Salling Fondene

Salling Fondene arbejder for at gøre danskernes hverdag bedre. Som ejere af Salling Group, der står bag kæder som Netto, føtex, Bilka, Wupti og Salling, donerer Salling Fondene hvert år en del af overskuddet fra Danmarks største detailkoncern til initiativer og projekter inden for kultur, sport, uddannelse, kirke og velgørende formål.  Alene siden 2012 har Salling Fondene uddelt over en milliard kroner til glæde og gavn for mennesker i Danmark. Læs mere på sallingfondene.dk/

Om KIRKBI

KIRKBI er Kirk Kristiansen familiens private holding- og investeringsselskab. Selskabets formål er at skabe en bæredygtig fremtid for familieejerskabet af LEGO® brandet igennem generationer. Læs mere på www.KIRKBI.com