Gå direkte til indhold

Den digitale atlet

Nye teknologier indenfor eksempelvis artificial intelligence (AI) sensorteknologi, 3D print samt virtual reality (VR) og augmented reality (AR) tager fart inden for sporten. Giv os dit bud på, hvordan sådan ny teknologi kan styrke sporten herhjemme.

Målsætning:

Målet er skabe fremtidens digitale løsninger, der kan nedbringe antallet af sportsskader, gøre det sjovere at være aktiv og/eller øge performance.

Konklusioner/indsigter:

Digitaliseringen er nået dybt ind i sporten, og de digitale løsninger gør det muligt at indsamle værdifulde datasæt om atleter og fans. Men hvordan behandler og omsætter vi den indsamlede data til konkrete fordele og anvendelige løsninger forudøverne, trænerne, klubberne, forbundene og eventarrangørerne?

Vi måler os som aldrig før, men det er primært på individuelt plan, eksempelvis via GPS-ure, pulsmålere og mere specialliserede test for fysisk tilstand. Men hvordan kan data anvendes bedre på holdplan?

Markedet for sportsudstyr, herunder til brug for måling og dataindsamling, har oplevet betydning vækst de senere år. I 2010 var omsætningen på knap 62 mia. USD, mens den i 2013 var på knap 67 mia. USD. Ifølge Persistance Market Research forventedes omsætningen på sportsudstyr at vokse til knap 82. mia. USA i 2020.

Det globale marked for sportsdata forventes ifølge data fra Research and Market at vækste 40% fra 2016-2022 og ramme knap 4 mia. USD i 2022.

Konkrete udfordringer:

Hvordan kan vi anvende data fra wearables, sensorer eller video til at skabe en bedre træningsoplevelse i holdsport?

Hvordan kan nye teknologier inden for kunstig intelligens, 3D print og virtual reality (VR) styrke sporten?

Hvordan kan digitale løsninger skabe bedre træningsoplevelser for børn og motionister?

Relevante kildehenvisninger
Persistance Market Research: https://www.persistencemarketresearch.com/market-research/sports-equipments-market.asp

Research and Market : https://globenewswire.com/news-release/2017/01/12/905449/0/en/Worldwide-3-97-Billion-Sports-Analytics-Market-2016-2022-Major-Players-are-Stats-Catapult-Sports-SportRadar-SAP-IBM-SAS-Tableau-and-Accenture.html