Gå direkte til indhold

Bedre tilskueroplevelser og faninvolvering

Vi ønsker at skabe bevægende øjeblikke og store oplevelser. Hjælp os med at engagere tilskuere og løfte sportsoplevelsen til helt nye højder!

Målsætning:

Målet er at få flere tilskuere til idrætsevents.

Konklusioner/indsigter:

At tiltrække tilskuere til eliteidrætsarrangementer, eksempelvis klubkampe, pokalfinaler og landskampe, er en grundforudsætning for at genere kommercielle indtægter og skabe et attraktivt tv-produkt.

Den teknologiske udvikling og de mange streaming-muligheder skaber en sådan kvalitet i sportsoplevelsen hjemme foran skærmen, at incitamentet til at tage på stadion eller i arenaen mindskes. Ifølge Cisco (2013) foretrækker 57% faktisk at se sport hjemme. Det betyder, at der er behov for at skabe en ekstraordinær live-oplevelse på stadion eller i arenaen;  fra billetbestillingen, ankomsten til stadion, oplevelsen under kampen eller konkurrencen og til afslutningen og udgangen fra stadion eller arenaen.

Der er herudover et hav af konkurrerende kulturelle oplevelsestilbud, og klubber og specialforbund kæmper derfor ikke kun om tilskuernes penge, men i høj grad også om deres tid. Derfor skal oplevelsen være så attraktiv, at danskerne prioriterer at bruge deres sparsomme tid på det.

Nye tendenser peger på, at fremtidens tilskueroplevelse i højere grad skal skabe sociale, engagerende og digitale oplevelser. Samtidig kan vi se, at der nationalt og internationalt er udviklet – eller i hvert fald er idéer til – digitale løsninger, der gør det mere involverende og attraktivt at se og opleve idræt, fx. VR, AR. Den store mængde data, der indsamles fra fans i forbindelse med sport-events, kan også udnyttes til at programlægge events på de tidspunkter, der giver flest tilskuere, eller på anden vis give information om, hvordan man bedst imødekommer tilskuernes ønsker og behov. (Trend overview, 2018).

Konkrete udfordringer:

Hvordan engagerer og involverer vi danskerne som tilskuere og forbrugere af sportsevents – før, under og efter selve eventet?

Hvordan skaber vi bedre og mere spændende idrætsevents, der gør det attraktivt at møde op på stadion eller i arenaen?

Hvordan sikrer vi, at noget af den sparsomme fritid, vi alle har til rådighed, bruges på tilskuerpladserne?

Hvordan sikrer vi, at vi også i voksenalderen fortsat identificerer os som sports-fans og tilhængere af vores favorithold fra barn- og ungdommen?

Relevante kildehenvisninger:
Tilskuerudvikling i Danmark i fodbold, håndbold, ishockey og basketball: http://www.statistikbanken.dk/10673

Trend Overview, Boston ilab, 2018

PwC's Sports Survey 2018: https://www.pwc.ch/en/insights/sport/sports-survey-2018.html

Cisco: https://blogs.cisco.com/news/cisco-sports-entertainment-its-all-about-the-experience-getting-fans-off-the-couch-and-to-live-sports-entertainment-events-infographic