Advarsel: Undgå at blive snydt, når I indgår leasingaftaler

Flere idrætsforeninger overtales til at indgå leasingaftaler om ladestationer til bl.a. smarthones med lovning om, at leasingudgiften dækkes via reklameindtægter. Fodboldklubben Aabybro IF lærte på den hårde måde.
22. mar 2021
Flere idrætsforeninger overtales til at indgå leasingaftaler om ladestationer til bl.a. smarthones med lovning om, at leasingudgiften dækkes via reklameindtægter. Fodboldklubben Aabybro IF lærte på den hårde måde.

Det er vigtigt at læse det med småt, og nu advarer andre klubber om at begå samme fejl. 

Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det desværre ofte også tilfældet. Det er i hvert fald læringen for fodboldklubben, Aabybro IF, der i foråret 2019 indgik en 5-årig leasingaftale på en
ladestation med en reklameskærm til brug for opladning af mobiltelefoner og tablets:

”Vi blev kontaktet af en sælger, som forsikrede os om, at det var en risikofri investering. Og selvom det lød godt, var vi så skeptiske, at vi valgte at invitere sælgeren med på et bestyrelsesmøde. Det var vigtigt for os, at det ikke kom til at belaste klubkassen – og igen blev vi forsikret om, at aftalen var helt uden risiko. Udgifterne ville blive dækket af reklameindtægter, som muligvis endda ville tilføje lidt ekstra til klubkassen,” forklarer Tommy Olesen, der er advokat og også er aktivt medlem af Aabybro IF.

Aabybro IF valgte at indgå en 5-årig lejeaftale med tilhørende service- og supportaftale i forventning om, at alle udgifter ville blive fuldt reklamefinansieret.

Sådan skulle det desværre ikke gå.

En dyr lærestreg
Godt gemt væk i det komplekse kontraktgrundlag fremgår det, at reklamefinansieringen kun gælder for det første år. Det faktum blev ikke nævnt, da bestyrelsen spurgte til risici – tværtimod:

”Det er et ret komplekst aftalegrundlag, som man absolut ikke kan forvente, at frivillige foreningsledere kan gennemskue. Efter det første år viser det sig typisk, at der ikke er indgået nogen af de forudsatte og lovede reklameaftaler. Der er med andre ord ingen reklameindtægter - kun udgifter til leje og support,” fastslår Tommy Olesen.

Reelt har det vist sig, at Aabybro IF har indgået en 5-årig uopsigelig lejeaftale med en samlet forpligtelse på ca. kr. 95.000 inkl. moms i aftaleperioden. En tilsvarende ladestation anslås at kunne anskaffes for en pris på max kr. 8-10.000, så der er altså tale om en voldsom overfinansiering med et markant misforhold mellem prisen på udstyret og de samlede omkostninger (ÅOP) i lejeperioden.

Aabybro IF sidder nu tilbage med en stor regning og et inkassovarsel. Klubbens bestyrelse har bedt Tommy Olesen om hjælp til håndteringen og står det til ham, skal klubben ikke bøde:

”Jeg mener, det grænser til bondefangeri. Vi tager derfor kampen op og er i øjeblikket ved at søge om retshjælp via DIF’s kollektive retshjælpsforsikring. Desværre lader det til at være en ret udbredt problemstilling. Jeg har kendskab til ca. 50 andre lignende sager og er i dialog med en anden advokat, som er ved at undersøge mulighederne for at lave et gruppesøgsmål,” fortæller Tommy.

 


AABYBRO IF´S KLARE RÅD TIL ANDRE KLUBBER:


  • Undgå at indgå leasingaftaler medmindre man har personer i foreningen, som har erfaringer med sådanne aftaler
  • Er I allerede ”fanget i fælden”, så undersøg jeres muligheder for at gå rettens vej.
  • Vil I gerne have en ladestation i klubhuset, så undersøg mulighederne for at købe en i stedet for at leje