nye idrætstrends

Idræt og livsstil

Et stigende antal danskere finder det at være fysisk aktiv inden for et givent felt, som en oplagt og naturlig mulighed for en form identificering med selve idrætten og dyrke den som en del af ens livsstil.
Et stigende antal danskere finder det at være fysisk aktiv inden for et givent felt, som en oplagt og naturlig mulighed for en form identificering med selve idrætten og dyrke den som en del af ens livsstil.

Ligesom familieidræt vinder frem, ser vi også en trend hvor især kommercielle og private aktører formår at koble livsstil og sport/idræt/motion i et interessefællesskab.

Således popper der fx flere og flere cykel- yoga- og  surfcaféer op, hvor interessefællesskabet er i højsædet, og udøverne kommer grundet en fælles faglighed og/eller interesse indenfor en give sporten, samtidig med at udøverne kan identificere sig med det budskab som fællesskabet står for og hvor hele ’miljøet’ rundt om aktiviteten tiltrækker.

Dermed bruges fx caféen eller andre lokationer som et samlingssted med plads til både at være aktiv, drikke en kop kaffe og udveksle erfaring og viden på tværs, helt uden forpligtelser. Et eksempel herpå var Veloropa, som både var samlingssted for cykelentusiaster, aktive cykelture, café, shop og centrum for ugentlige podcast og nyheder der koncentrerer sig om cykling.

Disse former for fællesskaber og miljøer henvender sig altså til en bred målgruppe, hvor det blot er interessen for den pågældende idræt der skaber fundamentet for aktiviteterne rundt om.