PRM: Stor tilfredshed med dansk European Games-indsats

Hos Danmarks Idrætsforbund er der stor tilfredshed med den indsats og de otte medaljer, heraf tre af guld, som de danske atleter leverede ved European Games i Minsk.
30. jun 2019

Efter 10 konkurrencedage lukker European Games ned for denne gang. Set med danske briller blev det sportslige facit otte medaljer – heraf tre af guld. Medaljerne kom i 4 af de 10 sportsgrene, som Danmark var repræsenteret i, og Chef de Mission for den danske European Games-delegation, Jakob Ovesen, er godt tilfreds med holdets præstation.

”Konkurrenceniveaet var markant højere i Minsk end ved legene i Baku for fire år siden, og derfor er det meget positivt, at vi kommer herfra med otte medaljer. Og vi slutter jo perfekt af med to guldmedaljer i badminton i de sidste to konkurrencer, vi deltager i," siger han og fortsætter:

"Desuden fik vi en fjerdeplads i holdturneringen i bordtennis, en fjerdeplads i skeetskydning til 20-årige Emil Petersen i hans første seniorfinale, og René Holten Poulsen viste med en fjerdeplads i 1000 meter enerkajak, at han er på vej tilbage til sit tidligere niveau. Endelig vil jeg også nævne Benjamin Salo Kjær, der kom i trampolinfinalen i selskab ved sports allerbedste udøvere."

I modsætning til legene i Baku var OL-kvalifikationen denne gang indarbejdet i en række af de 15 idrætter, der var på programmet. Det betød blandt andet, at bordtennisspilleren Jonathan Groth via sin sølvmedalje i herresingle kvalificerede sig til OL i Tokyo næste år, mens andre atleter hentede vigtige point til OL-ranglisterne.

”Dermed har European Games været et vigtigt skridt frem mod Tokyo. Legene har også givet atleterne en træning i at deltage i en multisportsbegivenhed, hvor man bor og konkurrerer side om side med atleter fra andre idrætsgrene – ganske som ved OL. Ikke alle atleter kommer med til Tokyo, men der vil også være atleter, som har indsamlet værdifuld erfaring, som de kan bruge frem mod OL i Paris 2024.

Polen næste gang
Når European Games afvikles næste gang i 2023, så bliver det i den polske by Krakow. Ifølge Niels Nygaard, der er formand for DIF og næstformand i EOC (sammenslutningen af de europæiske olympiske komitéer), som står bag European Games, så er det planen, at OL-kvalifikationen bliver indarbejdet endnu mere i det sportslige program.

”Det er afgørende, at det sportslige niveau hele tiden højnes, og ved legene i Minsk har det gjort en stor forskel, at der har været OL-kvalifikation på højkant i nogle af idrætterne. Det er min ambition, at OL-kvalifikationen vil være indarbejdet i endnu flere idrætsgrene i Krakow om fire år,” siger Niels Nygaard.

Han håber desuden, at legene i Krakow kommer til at skabe større genklang i befolkningen.

”Det er kun den anden udgave af European Games, så jeg er sikker på, at legene gradvist bliver et mere kendt brand. Men European Games skal markedsføres bedre, og jeg tror, at det bliver nemmere med legene i EU-landet Polen. Jeg kan ikke sætte en finger på afviklingen af Minsk-legene. Det er blevet gjort dybt professionelt, og de mange frivillige kræfter har været utrolig imødekommende og hjælpsomme. Men Hviderusland er i modsætning til Polen langt væk fra resten af Europa, og det har alt andet lige gjort det vanskeligere at skabe interessen i hele Europa.”

For yderligere kommentarer kontakt:

Niels Nygaard, formand for DIF

+45 20 73 71 12, nny@dif.dk

Jakob Ovesen, EG-Chef de Mission

+45 28 57 85 81, jov@dif.dk

Fakta om de danske medaljer ved European Games i Minsk:

Guld: Emma Aastrand Jørgensen (kajak), 200 meter enerkajak

Guld: Anders Antonsen (badminton), herresingle

Guld: Mia Blichfeldt (badminton), herresingle

Sølv: Jonathan Groth (bordtennis), herresingle

Sølv: Kim Astrup/Anders Skaarup Rasmussen (badminton), herredouble

Bronze: Emma Aastrand Jørgensen (kajak), 500 meter enerkajak