Gå direkte til indhold

OL

Der er sommer-OL i 2020 – én af få begivenheder, som fortsat kan samle millioner af danskere foran tv-skærmene. Giv os dit bud på, hvordan vi bedst begejstrer og engagerer danskerne op til og under OL.

Målsætning:

Målet er at sikre et stort dansk engagement om OL i 2020, så eventet kan være med til at skabe en fælles national identitet og referenceramme.

Konklusioner/indsigter:

Der er sommer-OL i 2020 i Tokyo – en af få begivenheder, som i et fragmenteret og individualiseret mediebillede fortsat kan samle millioner af danskere foran tv-skærmene.

Dermed kan OL skabe en national sammenhængskraft og en fælles referenceramme. Det kan blive det, vi alle taler om på arbejdspladserne, på uddannelsesinstitutioner og hjemme i stuerne. Og ikke mindst ude i idrætsforeningerne.

Et godt kendskab til atleterne forud for OL er medvirkende til at sikre et OL-engagement hos danskerne. Muligheden for at skabe dette kendskab er dog udfordret af, at mediesituationen har ændret sig i forhold til OL i Rio 2016, hvor DR og TV2 delte rettighederne. I dag sender DR på grund af besparelser ikke længere sportsnyheder i hverdagene, og TV2 er ikke længere rettighedshaver. Rettigheder er i stedet erhvervet af Discovery, som dog ikke har nyhedsudsendelser.

Samtidig er der en stor tidsforskel, som kan blive en udfordring i forhold til at samle danskerne, hvis medaljeopgør med danskere afvikles i arbejdstiden eller om natten.

Konkrete udfordringer:

Hvordan kan vi bruge OL til at skabe nationalt sammenhold og begejstring om idrætten?

Hvordan kan man bruge dette unikke brand til at samle, aktivere og fascinere danskerne?

Hvordan får vi vist, at der bag den sublime OL-præstation ligger et netværk af frivillige ildsjæle, som har opfostret og fulgt atleterne gennem foreningslivet?

Hvordan får vi bedst muligt skabt kendskab i befolkningen til de danske atleter, inden OL går i gang?

Hvordan kan OL anvendes som katalysator til at skabe vedvarende idrætsbegejstring på fan- og tilskuerplan?

Hvordan kan PL (Paralympiske Lege) involveres, så dette event hænger bedre sammen med OL, og så der også bliver skabt opmærksomhed og national stolthed i forbindelse med PL.

Relevante kildehenvisninger:
Events som motor. Hvordan kan sportsevents bruges som løftestang til at få flere til at dyrke idræt? (Rasmus K. Storm, Christian Gjersing Nielsen & Trygve Laub Asserhøj, 2017)